Passa al contingut principal

Entrar en flux

 


“Així, podríem dir que en el camí cap al flux (“Flow”) ens trobem amb dos possibles itineraris. Per una banda, la via d’aconseguir augmentar les nostres capacitats, amb l’esforç i la persistència que fan que generem patrons (per exemple, automatitzar la lectura per tal d’arribar a fruir del contingut; automatitzar moviments per tal d’arribar a fruir d’un esport o del cant; coneixer bé les emocions per tal de potenciar les relacions, etc.). Per l’altra, assumir una actitud de compromís davant els reptes, deixant de donar tanta importància a la nostra imatge o superant la por al fracàs” https://benestaremocional.blogspot.com/2013/10/el-cami-cap-als-estats-de-flux.html

“La proposta de Lyubomirsky és entrenar-nos per tal de fluir en la major quantitat de circumstàncies possibles. El secret està en no acomodar-nos, a posar-nos a prova contínuament amb activitats que vagin augmentant el seu grau de dificultat” https://benestaremocional.blogspot.com/2014/04/aprendre-fluir.html

 

 

 


 

Com podem arribar a l’impossible? Com aconseguir l’excel·lència? Aquesta pregunta està present en les investigacions de Steven Kotler i les respostes van sorgint a mesura que es llegeix el seu llibre “The Art of Impossible: A Peak Performance Primer”.

Durant tot el seu discurs hi trobem dues coses molt importants a destacar: la primera és que hem de deixar de pensar que l’alt rendiment està reservat a un determinat tipus de persona. La segona, que al darrera de tot el procés hi ha un concepte que ja coneixem en aquest blog: el flux, la capacitat de fusionar-se amb l’activitat que s’està realitzant.  Kotler el defineix com “un estat òptim de consciència en el que ens sentim molt bé i en el que rendim molt bé”.

El flux és el que passa quan estem tan absorts en una activitat que no sentim el pas del temps (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2017/10/els-aliats-de-la-felicitat.html). Entrar en flux és viure dintre del procés que marca l’activitat, sense pensar en el resultat. Mihaly Csikszentmihalyi explica que el flux té una sèrie de característiques:

1.     Durant el flux, el temps sembla alentir-se i, al mateix temps, passar volant.

2.     Durant el flux, perdem el jo en l’activitat.

3.     Durant el flux, només existeix el present, estem completament centrats en l’activitat que fem.

Deia Adam Grant en una de les seves investigacions sobre els factors protectors durant la pandèmia que “la resiliència en temps de crisi és el resultat de seguir entrant en flux”. I el mecanisme que hi ha al darrera de tot això, explica Kotler, és l’efecte del flux sobre la nostra part física, augmentant la nostra resistència, la nostra força i millorant la nostra capacitat de reacció al mateix temps que es redueix la sensibilitat al dolor, l’esforç a realitzar i el cansament.

Pel que fa a la part cognitiva, els efectes del flux són encara més notables: la motivació i la productivitat, la creativitat i la innovació, la capacitat d’aprenentatge i la memòria, l’empatia i la consciència ambiental, i la cooperació i la col·laboració és disparen, fins al punt que alguns estudis indiquen que es multipliquen per cinc.

Tanmateix, per arribar a consolidar estats de flux i aconseguir tots els seus beneficis s’han de treballar les mateixes habilitats que després floreixen: la motivació, l’aprenentatge i la creativitat. La motivació ve marcada per la implicació en el que estem fent, l’aprenentatge és el que ens permet continuar aplicant destreses a pesar de les dificultats i la creativitat és que dirigeix tot el procés. I, el resultat final és el flux que, de retruc, potencia aquestes capacitats.

En els estats de flux hi trobem les sis principals substàncies neuroquímiques associades amb els estats de plaer, explica Kotler. Tanmateix, com afirma el propi Csikszentmihalyi, per experimentar el màxim de benestar, i entrar en flux, hem d’aprendre a fruir de la lluita diària per tal de seguir desenvolupant les nostres capacitats (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2014/04/aprendre-fluir.html).

Entrar en flux és més fàcil quan s’acompleixen determinades condicions. De fet, hi ha situacions que faciliten el flux. Els estudis n’han identificades 22, encara que totes tenen en comú una condició: la focalització de l’atenció. Totes aquestes situacions centren la nostra atenció en l’aquí i ara. I, a més, fan que totes les destreses incloses en els processos de motivació, aprenentatge i creativitat es posin en marxa, ja que l’activitat ens empeny un poc més lluny de la nostra zona de confort.

Kotler ens recorda que l’estudi del flux s’haurà de descomposar en els seus elements bàsics: la motivació, l’aprenentatge i la creativitat. Quins elements hem de tenir en compte per tal de potenciar la motivació? Quins són els factors que milloren l’aprenentatge? Com podem treballar la creativitat?

 

Continuarà...

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,