dissabte, 30 de març de 2019

Un cervell saludable, una vida amb sentit


“Una vegada i una altra durant aquests 75 anys, el nostre estudi ha mostrat que les persones que sobreviuen millor són les que es recolzen en les relacions amb la família, amb els amics i amb la comunitat” Robert Waldinger

“en els estudis de Cacioppo, una de cada quatre persones afirma sentir-se sola i aquest fet, a nivell d’esperança de vida, passa a afectar la seva salut més que l’obesitat, augmentat la possibilitat d’una mort prematura en un 20%.”  https://benestaremocional.blogspot.com/2016/04/la-solitud-es-el-pitjor-dels-mals.html

“En 1946, Viktor Frankl va publicar “L’home a la recerca del sentit”. Frankl era un supervivent de l’Holocaust i va adonar-se’n que només una cosa podia fer superar l’horror de la situació i permetre tenir possibilitats de sobreviure: el fent de sentir que alguna cosa, més gran que un mateix, tenia prou sentit com per fer que els moments terribles es superessin per tal de poder continuar amb la missió que havien d’acomplir.” https://benestaremocional.blogspot.com/2014/10/questions-sobre-el-significat-de-la-vida.html








“El cervell influeix no només sobre la nostra salut mental, sinó que tenir-ne cura ajuda a mantenir el cos més sa”.  Aquesta frase la sento divendres al “El Matí de Catalunya Ràdio”. Entrevisten als dos dels principals investigadors del bbhi (vegeu https://bbhi.cat/ ), inicials del Barcelona Brain Health Initiative, un estudi que intenta aclarir quins són els factors més importants per tal de mantenir un cervell saludable.

Álvaro Pascual-Leone i David Bratrés-Faz, juntament amb Álvaro Fernández Ibáñez, presenten el llibre “El cerebro que cura”, en el que expliquen que una vida plena i feliç serà el resultat d’aconseguir un estil de vida que mantingui el nostre cervell actiu i sa.

Com explica Álvaro Pascual-Leone en una entrevista (vegeu https://www.sabervivirtv.com/entrevistas/alvaro-pascual-leone-como-ser-positivo-mejora-cerebro-buena-salud_3380 ), hi ha certes conductes que són pilars essencials per tal de promoure la salut cerebral: anar al metge quan fa falta (i seguir els tractaments prescrits), seguir una dieta adequada, dormir el que ens faci falta, fer exercici físic (tan el que promou la força com el que promou la resistència) i proposar-se aprendre coses noves.

A més, emfatitza l’autor, hi ha dues coses que han demostrat ser bàsiques per a la salut del nostre cervell: les connexions socials (recordem que la solitud ens roba la salut, vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2016/04/la-solitud-es-el-pitjor-dels-mals.html ) i un pla vital (una vida plena de sentit, vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2014/10/questions-sobre-el-significat-de-la-vida.html ). De fet, un sentit de propòsit a la vida pot reduir en un 20% el risc de patir demència.

Pascual-Leone explica que els sentiments de connexió i el pla vital són una peça clau per tal de tenir un cervell sa, ja que actuen com a mediadors de les altres variables, modulant el seu efecte.

Per altra banda, els investigadors del bbhi destaquen que determinades característiques personals, com la positivitat, la capacitat per perdonar, la gratitud o la compassió, es poden potenciar i tenen un efecte clar sobre el benestar físic i mental. Aquestes habilitat permeten gestionar els reptes vitals i l’estrès de manera constructiva.

Es tracta de mantenir el que seria una mentalitat de creixement (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2015/10/la-mentalitat-de-creixement.html ) i de recordar que quan intentem treballar el benestar emocional, practicant les tasques que ens van proposant els diversos autors que surten al blog, no només arribarem al nostre objectiu d’una vida amb sentit, entrega i passió, sinó que aconseguirem un cervell més sa.

I, el més important és que mai és tard per començar a cuidar-se.

Bona pràctica!

dissabte, 23 de març de 2019

Més fruita i verdura...


“Les persones amb autocontrol han après hàbits saludables i millors. En el 2015, els psicòlegs Brian Galla i Angela Duckworth publicaren un article en el que concloïen que les persones amb més autocontrol també tenien tendència a tenir millors hàbits: feien més exercici físic de forma regular, menjaven de manera més sana, dormien millor i tenien més hàbits d’estudi.” https://benestaremocional.blogspot.com/2016/11/el-mite-de-lautocontrol.html
 








Per què ens hem d’esforçar perquè les criatures mengin més fruita i verdura?

En un dels enllaços que el meu estimat Guillem m’envia, llegeixo els resultats del projecte europeu dedicat a l`estudi entre la dieta i la depressió (vegeu www.moodfood.vu-eu). En aquests estudis hi han participat psiquiatres i psicòlegs de la UIB (vegeu https://diari.uib.cat/arxiu/Els-suplements-nutricionals-no-prevenen-la.cid582763). Els resultats indiquen que la dieta és important pel que fa a la salut mental. 

Més de quaranta milions d'europeus experimenten un trastorn depressiu major (TDM). Un de cada deu homes i una de cada cinc dones pateixen depressió clínica almenys una vegada en la vida. La depressió és un dels trastorns més prevalents i incapacitants a la Unió Europea.

Per això, és molt important trobar elements preventius i curatius. L’estil de vida és una de les coses que podem canviar per tal de viure més i millor. I, a part de l’exercici físic, la dieta és una de les altres coses que podem modificar, encara que amb esforç.

Amb aquesta idea es va iniciar aquest projecte europeu. Per una banda, hi havia les preguntes relacionades amb els aliments que podrien ajudar a prevenir o a millorar la simptomatologia depressiva. Per una altra, es volia determinar la importància dels suplements vitamínics, el seu potencial efecte beneficiós sobre la salut mental

Les conclusions d’aquest projecte poden resumir-se en tres punts:

·        Primer: un patró de dieta saludable, tipificat per una dieta d'estil mediterrani rica en fruita, verdura, farina no refinada, peix, llegum i oli d'oliva, baix en carn vermella i productes làctics, pot reduir el risc que l’individu presenti símptomes depressius.

·        Segon: en persones amb obesitat, perdre pes pot reduir els símptomes depressius.

·        Tercer: l'evidència actual no dona suport a l'ús de suplements nutricionals per prevenir la depressió.

En definitiva, una dieta saludable ens ajuda no només a mantenir una bona salut física, sinó que també una bona salut mental.

El problema de que les pastilles no funcionin com a alternativa, ens torna a situar en el terreny dels hàbits (vegeu el pòster que han elaborat a https://www.moodfood-vu.eu/wp-content/uploads/2019/03/10tipsposter-a3_v3.pdf ). La importància de donar petites passes cap a un bon estil de vida queda molt clara.

Els professionals de la salut, en general, i els educadors, pares i mestres, en particular, hem d’aprendre pautes de l’anomenada Activació Conductual (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2013/09/oberts-lexperiencia-conscients-del-que.html ): posar objectius, programar conductes, fer un seguiment, analitzar les situacions/problema i practicar l’atenció plena.

Bona alimentació!