“la vida de les persones amb més
autocontrol estava estructurada de manera que n’havien de fer menys ús. Les
persones amb més autocontrol rarament havien de resistir-se a temptacions.” https://benestaremocional.blogspot.com/2016/11/el-mite-de-lautocontrol.html
“En aquest llibre he ofert dos
arguments relacionats. El primer és que comportar-se de manera virtuosa –sent
honest, diligent, cooperatiu- porta a millors resultats finals que mirar
solament pel propi profit. El segon és que les emocions morals com la gratitud,
la compassió i l’orgull ens donen l’autocontrol que construeix relacions amb
els altres i beneficia als nostres jo futurs. El que encara no he dit és que
millorar les relacions socials aporta dos bons addicionals. El primer és que
els llaços socials, per ells mateixos, aporten solidesa i perseverança. El
segon és que simultàniament ens ajuden a combatre una de les plagues més
doloroses de la vida moderna: la solitud” David DeSteno
“Emotional Success”
Sempre passava el mateix. La tia
Catalina acabava per enfadar-se, amenaçar als seus fills i, finalment, les
castigava. Però no servia per a res. Al final, el pròxim diumenge de visita,
els seus fills acabaven per acceptar la invitació a menjar aquella galeta o
dolç o tros de coca. I la seva mare, a pesar de totes les malediccions amb les
que els havia advertit, se n’adonava de que havia fracassat.
Un dia, després d’intentar una
altra vegada que els seus fills fessin cas dels seus advertiments va demanar
consell a la seva cunyada, la meva padrina Paula: ”Per què els teus fills et
fan cas?”. La meva padrina ho tenia clar: “Perquè abans de partir de visita,
les dono menjar i panxa plena tenen molt fàcil dir que no als oferiments”.
Aquesta és una història d’autoritat eficient. Amb un corol·lari: si vols que et facin cas, en primer lloc
assegura’t que ho tenen fàcil.
Eric Baker, en l’entrada del seu blog sobre com disciplinar als
fills (vegeu https://www.bakadesuyo.com/2019/02/fantastic-parent/
) explica que l’èxit depèn de tres passes bàsiques:
1. Mostrar
empatia: “Me n’he donat compte de que...” +
(descripció de la situació/problema) + “Què
passa?”
2. Definir
el problema: “La qüestió és que...” + (comunicar les
preocupacions sobre el problema)
3. Convidar
a la solució: “Em demano si hi hauria una manera de que
nosaltres tinguéssim en compte...” + (considera les preocupacions del nin)
+ “però que al mateix temps” +
(considera les teves preocupacions) + “Se
t’ocorre alguna cosa per solucionar el tema?”
Seguint a l’autor Ross Greene, i
les pautes del seu llibre “The Explossive
Child”:
“el teu fill està d’entrada molt
motivat per fer-ho bé, per tant els problemes que apareixen reflecteixen una
manca en el desenvolupament de les habilitats de flexibilitat, tolerància la
frustració i capacitat per a solucionar problemes. La raó de que les
estratègies de reforçament positiu i càstig no funcionin és perquè no serveixen
per tal d’ensenyar a la teva filla les habilitats que li manquen i tampoc són
útils per solucionar els problemes que causen els desacords. De fet, segurament
has notat que el fet de castigar realment afegeix llenya al foc i que el nin
encara es frustra més quan no rep la recompensa esperada. La teva energia pot
destinar-se de manera més productiva a col·laborar amb la teva filla per trobar
solucions als problemes que causen els conflictes més que a encaparrar-te en
estratègies que només fan que empitjorar les coses i no condueixen a una
millora sostinguda... Tu i el teu fill heu de convertir-vos en aliats, no en
adversaris. Companys de cuites, no enemics.”
Tal i com remarca Eric Barker, els conflictes no són el
resultat d’una guerra entre voluntats, sinó una qüestió de les habilitats
disponibles per tal de fer front a les situacions. Si apliques el sistema de
les tres passes, estaràs ensenyant a la teva filla les habilitats necessàries
per tal de ser empàtica i respectuosa, a tenir habilitats de resolució de
problemes i a negociar. I, en el procés, també milloraràs tu en aquests aspectes.
Hem d’anar en compte amb un dels problemes més freqüents dels adults: quan
interactuem amb els infants, les tractem com si aquests tinguessin les mateixes
capacitats. Suposem que no fan el que han de fer perquè no volen, perquè no els
interessa, perquè “volen cridar l’atenció”... Per altra banda, pel que fa al
respecte cap a l’altra persona, els adults actuem com si les criatures fossin
inferiors i, per tant, estassin obligats a reconèixer la superioritat, la
nostra indiscutible autoritat.
Podem enfadar-nos, cridar, amenaçar, tal i com feia la tia Catalina a la
història del principi, però els fills no ens faran cas, no només per una
qüestió de manca d’autoritat, sinó per una manca d’habilitats, en aquest cas d’autocontrol.
Bona reflexió!
PS. Podeu seguir les tres passes quan us trobeu amb qualsevol tipus de
conflicte, encara que l’altra persona sigui adulta...Ho agraireu.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada