dissabte, 23 de març de 2019

Més fruita i verdura...


“Les persones amb autocontrol han après hàbits saludables i millors. En el 2015, els psicòlegs Brian Galla i Angela Duckworth publicaren un article en el que concloïen que les persones amb més autocontrol també tenien tendència a tenir millors hàbits: feien més exercici físic de forma regular, menjaven de manera més sana, dormien millor i tenien més hàbits d’estudi.” https://benestaremocional.blogspot.com/2016/11/el-mite-de-lautocontrol.html
 








Per què ens hem d’esforçar perquè les criatures mengin més fruita i verdura?

En un dels enllaços que el meu estimat Guillem m’envia, llegeixo els resultats del projecte europeu dedicat a l`estudi entre la dieta i la depressió (vegeu www.moodfood.vu-eu). En aquests estudis hi han participat psiquiatres i psicòlegs de la UIB (vegeu https://diari.uib.cat/arxiu/Els-suplements-nutricionals-no-prevenen-la.cid582763). Els resultats indiquen que la dieta és important pel que fa a la salut mental. 

Més de quaranta milions d'europeus experimenten un trastorn depressiu major (TDM). Un de cada deu homes i una de cada cinc dones pateixen depressió clínica almenys una vegada en la vida. La depressió és un dels trastorns més prevalents i incapacitants a la Unió Europea.

Per això, és molt important trobar elements preventius i curatius. L’estil de vida és una de les coses que podem canviar per tal de viure més i millor. I, a part de l’exercici físic, la dieta és una de les altres coses que podem modificar, encara que amb esforç.

Amb aquesta idea es va iniciar aquest projecte europeu. Per una banda, hi havia les preguntes relacionades amb els aliments que podrien ajudar a prevenir o a millorar la simptomatologia depressiva. Per una altra, es volia determinar la importància dels suplements vitamínics, el seu potencial efecte beneficiós sobre la salut mental

Les conclusions d’aquest projecte poden resumir-se en tres punts:

·        Primer: un patró de dieta saludable, tipificat per una dieta d'estil mediterrani rica en fruita, verdura, farina no refinada, peix, llegum i oli d'oliva, baix en carn vermella i productes làctics, pot reduir el risc que l’individu presenti símptomes depressius.

·        Segon: en persones amb obesitat, perdre pes pot reduir els símptomes depressius.

·        Tercer: l'evidència actual no dona suport a l'ús de suplements nutricionals per prevenir la depressió.

En definitiva, una dieta saludable ens ajuda no només a mantenir una bona salut física, sinó que també una bona salut mental.

El problema de que les pastilles no funcionin com a alternativa, ens torna a situar en el terreny dels hàbits (vegeu el pòster que han elaborat a https://www.moodfood-vu.eu/wp-content/uploads/2019/03/10tipsposter-a3_v3.pdf ). La importància de donar petites passes cap a un bon estil de vida queda molt clara.

Els professionals de la salut, en general, i els educadors, pares i mestres, en particular, hem d’aprendre pautes de l’anomenada Activació Conductual (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2013/09/oberts-lexperiencia-conscients-del-que.html ): posar objectius, programar conductes, fer un seguiment, analitzar les situacions/problema i practicar l’atenció plena.

Bona alimentació!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada