"No es tracta d’ignorar
les emocions i els pensaments negatius o difícils. Es tracta d’afrontar el que
sigui amb coratge i compassió, seguint endavant, permetent que passin coses
gran a les nostres vides." https://benestaremocional.blogspot.com/2017/02/cinc-petits-canvis-que-poden.html
"Tota
por es pot desactivar per la via d’acceptar-la.
Per això, la majoria de vegades, no queda més remei que agafar distància del
que ens ha passat per tal de poder veure les coses des d’una altra perspectiva
i començar a deixar enrere els patrons o esquemes mentals antics. Es tracta d’aprendre a acceptar la por com
a part de la vida i així transcendir-la, poder obrir-nos a noves experiències." https://benestaremocional.blogspot.com/2016/09/lart-destimar.html
Tornar gran fa por. Aquesta és la veritat per a moltes adolescents. I més
en un temps ple d’incertesa, amb la sensació que has de “fer-ho bé” si no vols
perdre peu en aquest món tan competitiu.
Lisa Damour és una especialista en el tema de l’adolescència i
adverteix del creixement de diagnòstics d’ansietat durant aquesta etapa (vegeu https://www.kqed.org/mindshift/52994/how-to-help-teenage-girls-reframe-anxiety-and-strengthen-resilience
). Damour considera que hem de
pensar en l’ansietat d’una altra manera. L’ansietat,
els sentiments d’estrès, formen part d’una manera de funcionar normal. De
fet, molta part de l’ansietat expressada per les adolescents és un signe de
maduresa, de que comencen a ser conscients del seu entorn, conscients de les
seves responsabilitats i estan preocupades per coses que realment són
preocupants. Els adults que les envolten
poden marcar la diferència per la via d’acceptar simplement aquests sentiments,
recordant que l’estrès té la seva part bona: la de mobilitzar recursos en
èpoques de grans canvis.
Durant l’adolescència el cos canvia, el cervell assumeix noves funcions, la
càrrega acadèmica augmenta i les relacions socials, que en aquest moment tenen
una importància crucial, estan constantment evolucionant. L’ansietat que ve amb
aquestes demandes de l’entorn per tal d’afrontar aquests reptes forma part de
la manera com els humans desenvolupem la nostra fortalesa emocional. L’estrès ens empeny fora de la zona de
confort, mobilitza recursos i ens obliga a assajar noves maneres de solucionar
els problemes.
Damour proposa tractar l’estrès
posant com a exemple l’entrenament físic. Hi haurà molts moments difícils, en els que pensem que
no podem continuar, però la superació d’aquests moments, més la persistència de seguir intentant
afrontar la situació, ens donaran la força que ens permetrà millorar en tots
els aspectes.
Trobar-se davant una adolescent desbordada per una situació, plorant
desesperadament i afirmant que mai serà capaç de fer el que demana la vida és
terrible per a qualsevol pare o mare. Tanmateix, de la mateixa manera que no
podem evitar les famoses rabietes dels 2-3 anys, no podem estalviar-nos les
plorades de l’adolescència. És una etapa que s’ha de passar, moments en els que
s’ha de recordar que el camí només s’aprèn quan el fem i que “tot el que puja,
baixa”. Quan torna la calma al cervell d’una adolescent, la seva capacitat de
raonament també torna. És molt important recordar-ho.
Les adolescents són molt
sensibles a les respostes dels adults que les envolten. Per això, si aquests
responen amb ansietat a la seva pròpia ansietat, ens trobarem que es
desestabilitzen. Si els adults
intenten superar l’ansietat resolent el problema o ajudant a evitar la situació
(per exemple, un examen, una situació social...), l’únic que aconseguiran serà
augmentar l’ansietat de l’adolescent, per una banda perquè l’evitació alimenta
l’ansietat i, per altra, perquè no esperar a que l’adolescent afronti el
problema torna a ser un missatge de desesperança i de manca de confiança en les
seves capacitats.
Damour encomana posar en marxa
una resposta empàtica a través de dues frases: “Això realment és preocupant” i afegir-hi
“però crec que ho podràs solucionar”. No hem de
donar-nos massa pressa a passar a la segona part de la frase. Hem de potenciar
l’empatia, ja que ajudarà molt a que l’adolescent accepti i superi la pròpia
frustració. L’objectiu és que ella
arribi a donar-se el temps que necessiti per acceptar el malestar i, acte
seguit, animar-se a manejar la situació de la millor manera possible.
Una altra de les maneres per ajudar a les adolescents és, seguint amb la
metàfora del gimnàs, acceptar que tot exercici necessita d’un temps de
recuperació pels músculs. Així, si les
adolescents accepten que l’estrès és inevitable, poden dedicar menys temps a
preocupar-se per les seves reaccions i centrar la seva atenció en com poden
recuperar-se, en com poden tornar a la calma i sentir-se bé. Aquí és molt
important que construeixin una rutina que inclogui les coses que les fan sentir
bé: fer esport, escoltar música, compartir una sèrie, quedar amb els amics,
anar a passejar...
I dormir. Dormir és molt important.
Les adolescents necessiten unes 9 hores de mitjana. Els seus cossos estan en
males condicions si no aconsegueixen tenir el descans que necessiten. S’ha de
limitar l’ús de les tecnologies a partir d’una hora determinada. Per favor, deixeu les pantalles fora de les
habitacions!
Segons Damour, la força més
poderosa per ajudar a millorar la vida d’una adolescent és una relació profunda
amb al menys un adult que estimi de manera compassiva i incondicional. Aquesta pot ser la llavor del coratge: tenir algú que
cregui en tu, a pesar de les dificultats, gràcies a la perspectiva que dóna l’edat
i l’experiència.
El missatge és clar: és normal tenir
por i la podem sentir lliurement, l’únic que hem de fer és sentir-la en
moviment, seguint endavant. Com explica Susan David, la valentia és por en
moviment.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada