Passa al contingut principal

Dotze coses apreses durant el 2019 (I)


“No ets una màquina amb peces trencades. Ets un animal a qui no se li respecten les seves necessitats. Necessites formar part d’una comunitat. Necessites tenir valors significatius, no els valors escombraria que t’han colat tota la vida, contant-te que la felicitat vindrà amb els diners i quan compris més coses. Necessites una feina que tingui sentit. Necessites estar en contacte amb la natura. Necessites sentir-te respectat. Necessites sentir que tens un futur. Necessites connectar amb totes aquestes coses. Necessites alliberar-te de la vergonya que puguis sentir per haver sigut maltractat” Johann Hari “Lost Connections”


“Les pèrdues són estranyes, vaig explicar-li. Penses que saps que l’altra persona ja no hi és, però després veus venir un aniversari o una data especial i el teu cos es posa en guàrdia. Es com si anessis tranquil·lament per un camí, fruint del passeig, però sense avisar aparegués un riu cabalós per travessar. No hi ha pont, només unes roques relliscoses. I has de seguir, posant un peu cada vegada, amb la sensació que a qualsevol moment pots caure a l’aigua fosca i freda del riu. I ho fas. Travesses. I segueix el caminet agradable i segur. Fins que, un dia, una altra vegada, et trobaràs que has de tornar a travessar un altre riu. Però a la llarga, amb el riu hi apareixeran ponts segurs i sòlids. I l’angoixa deixarà de venir. La pena, no. Però ja no serà dolorosa. I les teves cames seran fortes. I sentiràs la potència que han deixat el camí i les travesses difícils en tots els músculs del teu cos.” https://benestaremocional.blogspot.com/2019/04/el-riu-de-la-teva-absencia.html










Segueixo aquí, en el meu camí d’aprenentatge, intentant entendre la naturalesa humana i, de retruc, com puc ajudar als que venen a veure’m a la consulta. Em faig gran i el meu objectiu és arribar a ser una micona més sàvia, a saber cuidar-me un poc millor per tal de poder cuidar dels altres, dels que estim, dels que intento ajudar...

Quines coses destacaria d’aquest any? Suposo que, com sempre, segueixo meravellada del que som els humans: em fa feredat la part més obscura i, per altra banda, em fa vibrar amb tot el cos tot allò que em sorprèn positivament, tant pel que fa als descobriments sobre la nostra pròpia naturalesa com a la capacitat de compadir-nos i estimar.

Vet aquí el que destacaria d’aquest any que s’acaba:


1.- “Superar el materialisme i l’individualisme, reconnectant amb els altres i amb les nostres emocions, és el camí cap al benestar emocional”
Johann Hari ens recorda (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2019/01/viure-be-com-reconnectar-se-pel.html i https://benestaremocional.blogspot.com/2019/01/reconnectar-per-viure-be-i-ii.html)  que necessitem reconnectar, amb la comunitat, amb els nostres valors, amb la nostra necessitat d’autonomia a la feina, amb la natura i el nostre cos, amb la nostra necessitat de que ens respectin com a persona, amb el dret a tenir un futur digne, amb el dret a superar la vergonya per qualsevol maltractament que haguem patit. Només així arribarem al benestar emocional, a una vida amb sentit, entrega i passió.

2.- “Hem d’acceptar que la vida suposa triar i que les eleccions deixen enrere possibilitats”
No ens hem d’obsessionar en el que hem deixat enrere, pensant que ens hagués fet més feliços. Hem d’acceptar que la vida és el resultat de les respostes a la pregunta estratègica: “Si dius que Sí a fer això, a què hauràs de dir No?” (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2019/02/calla-mes-demana-mes-i-canvia-com-fas.html). Recorda, però, cercar el plaer o la felicitat et conduirà a la infelicitat, ens explica Kieran Setiya (https://benestaremocional.blogspot.com/2019/02/una-guia-filosofica-per-viure-una-bona.html). Aprèn a viure el present, practica mindfulness, centra’t en el procés de viure i no en el seus resultats, practica la compassió i tria activitats amb sentit.

3. “Els conflictes no són el resultat d’una guerra entre voluntats, sinó una qüestió de les habilitats disponibles per tal de fer front a les situacions”
La flexibilitat cognitiva i emocional és el que ens permet resoldre problemes de manera eficient i hauria de ser l’objectiu de l’educació. Hem d’aconseguir tenir present això quan parlem amb els nostres fills, quan hi negociem, com diu Eric Baker (https://benestaremocional.blogspot.com/2019/03/pares-fills-i-conflictes.html). Hem de tenir en compte la maduració diferent de les àrees del nostre cervell: el nostre funcionament és el resultat del joc entre dues grans zones cerebrals: el sistema límbic o cervell emocional (amb l’actuació de l’amígdala i el processament emocional dels estímuls) i el còrtex Prefrontal (amb la seva capacitat per a planificar, controlar l’atenció, imaginar i el control d’altres funcions executives) (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2019/03/el-cuiner-el-detector-de-fum-i-la-torre.html).

4.- “En la nostra naturalesa hi ha una por ancestral a quedar sols i indefensos. I reaccionem en consonància: ens agafem de forma personal qualsevol rebuig”
Aprendre a viure bé el fracàs és una de les tasques més importants que ens posa la vida. No podem evitar el rebuig, el fracàs. I ens farà mal. Però aquest dolor s’ha d’aprendre a dur com el que és, una part de la vida, un entrebanc que ens obliga a reflexionar, a agafar distància, a veure com canviem la perspectiva de les coses quan ens hi veiem obligats (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2019/04/afrontar-el-dolor-del-rebuig.html).

5.- “Hi ha persones que no estimen “bé”, que només ofereixen relacions tòxiques”
Katie Hood ens explica quins són els indicadors de que una relació pot ser tòxica (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2019/05/els-5-signes-de-lamor-no-saludable.html). Recordeu prestar atenció a aquests 5 signes: (1) una expressió molt intensa de les emocions; (2) l’aïllament social com a resultat de que ens parli malament de les persones que estimem; (3) la gelosia extrema; (4) el menyspreu, el fer-te quedar malament, els insults; i, finalment, (5) els canvis d’humor, les amenaces de ruptura.

6.- “Arribar a ser un adult relativament feliç suposa haver assolit nivells adequats d’independència, competència, habilitats socials i emocionals i tenir una autoestima sana, és a dir, un bon nivell d’autocompassió”
Sabeu allò que ens explicaven sobre els ratpenats? Sobre les ones que envien i com reben els rebots per poder orientar-se, per poder conèixer el que tenen al davant? Això és el que fem els humans amb les emocions. Però per a poder fer-ho bé necessitem tenir el nostre sistema emocional ben calibrat i només ho podem fer si l’ambient que ens envolta ens accepta i ens ajuda a posar paraules al que sentim i al que pensem. L’autocompassió és això, poder acceptar-te, poder partir del que sents i usar això com a punt de referència per navegar per la vida. Hem d’aconseguir tenir a punt el nostre GPS emocional (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2019/06/gps-emocional.html). Spoiler: només un 50% de nosaltres ho aconseguirem...

Continuarà...

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d