Passa al contingut principal

Calla més, demana més i canvia com fas de líder (o pare o company o amic)


“Escoltar bé és molt més que no parlar el temps que ho fan els altres. De fet, les persones que escolten bé tenen tendència a fer preguntes que ajuden a promoure descobriments i insight.”

” Escoltar bé suposa construir un ambient en el que la persona es senti segura i confortable, de manera que les qüestions es poden parlar obertament, encara que suposi posar en evidència diferència de criteris”.https://benestaremocional.blogspot.com/2016/08/aprendre-escoltar-be.html

“Torna a recordar que el protagonista és l’altra persona, NO tu. Ja sé que en el teu cap hi reboten idees, solucions, pensaments... Deixa-ho anar. Ara NO és el moment de deixar-los lliures. Ja tindràs l’ocasió en un altre moment. Ara el protagonista és l’altra persona.” https://benestaremocional.blogspot.com/2017/03/com-liderar-una-familia-o-un-equip.html











Escoltar és difícil. Per això, quan algú ens conta un problema, la nostra primera derivada és intentar solucionar-lo. És igual si es tracta d’un amic, de la nostra parella, d’un company de feina o del nostre fill. El que fem, la majoria de vegades, és donar la nostra opinió. I, així, també deixem d’escoltar i de generar l’oportunitat de que la persona trobi la seva pròpia solució.

Aquesta tendència és la que intenta frenar el coach Michael Bungay Stanier en el seu llibre “The Coaching Habit. Say Less, Ask More and Change the Way You Lead Forever”. L’autor ens proposa un sistema per tal de frenar les nostres ganes de donar solucions quan algú ens presenta un problema. Es tracta d’un sistema que es construeix a base d’escoltar i de fer preguntes concretes per tal de poder generar l’espai perquè la persona en qüestió trobi la seva pròpia resposta.

Escoltar és difícil (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2016/08/aprendre-escoltar-be.html ). Suposa fer desaparèixer la nostra urgència per donar respostes i habitar un silenci en el que sigui possible escoltar les respostes de l’altra persona. Això no és fàcil. La majoria de persones interrompem a l’altra al cap de menys de... 18 segons!!! El repte del silenci és gran, ens recorda l’autor. Però és l’únic camí per aconseguir l’espai per fer les preguntes que poden canviar la nostra manera de relacionar-nos.

Les preguntes, per altra banda, són l’instrument que ens pot ajudar a centrar millor la nostra atenció i la de l’altra persona en el problema real que s’ha de resoldre. Ja ho havíem vist en el cas del mètode GROW aplicat a l’educació dels fills (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2017/03/com-liderar-una-familia-o-un-equip.html ). En el cas de l’Hàbit de Coaching, el títol principal del llibre, les preguntes són set:

1.     La pregunta inicial: “Què et preocupa?”
L’objectiu de la pregunta és centrar la conversa de manera ràpida. Es tracta d’encoratjar a la persona perquè parli del que és important, del que l’angoixa, del que la fa pensar. Al final, l’objectiu no és solucionar el que sigui i prou, l’objectiu és aprendre, millorar i créixer. Per això, Michael Bungay Stainer proposa ampliar la pregunta aclarint les 3 “P”: si el que preocupa es relaciona amb el Projecte que encara la persona en aquest moment, amb les Persones que inclou el projecte o amb els Patrons de conducta relacionats amb el que suposa dur a terme el projecte.

2.     La millor qüestió de coaching del món: “I què més?”
Una vegada que la persona ha definit el que la preocupa i comença a pensar en la solució, s’ha de mirar que aquesta no sigui binària, és a dir, que no suposi dir “He de fer A o no?”. Per això, es proposa la millor de les preguntes, segons l’autor: “I què més?”. La raó de la importància d’aquesta pregunta és que una proposta binària fracassa un 50% de les vegades. Una que proposi més opcions ho fa un 30%.
En aquest punt, el gran enemic és el que Stainer anomena el Monstre dels Consells: la incertesa a la que ens empeny una pregunta ens resulta tan desagradable que, encara que no acabem d’entendre quin és el problema, volem donar una resposta per evitar el malestar. La solució? Observar amb curiositat la situació i fer la pregunta. “I què més?” és la manera més fàcil que tenim per descobrir i crear noves possibilitats.

3.     La pregunta central, que ens ajuda a centrar-nos: “Per a tu, quin és en realitat el repte?”
Aquesta pregunta és la manera més eficient d’evitar centrar la nostra atenció en el que es diu primer i mirar de definir el problema real. Si parlem abans d’hora i no fem la pregunta, ens trobarem parlant del que no importa.

4.     La pregunta fonamental: “Què vols?”
En una relació adulta cada persona ha de ser capaç de dir el què vol i entendre que l’altra pot voler una altra cosa. Si pensem bé en aquesta definició, tal vegada tinguem un atac de vertigen... No és fàcil pensar que les nostres necessitats, les nostres visions, els nostres desitjos poden ser del tot diferents a les de les persones amb les que compartim la vida. Per això en moltes ocasions no escoltem. Perquè donem per suposat que l’altra persona és com nosaltres i vol el que nosaltres volem. Com deia George Bernard Shaw, “El problema més gran que té la comunicació és que moltes vegades tenim la il·lusió de que ha tingut lloc”.
El creador de la Comunicació No Violenta, Marshall Rosenberg, diferencia entre desitjos i necessitats. Els primers estan definits pel que ens agradaria tenir; els segons, per la seva banda, venen donats pel que necessitem. El que diem que volem, en la majoria de les situacions, són la façana del que realment necessitem.
Rosenberg defineix nou necessitats universals: 1) afecte; 2) llibertat; 3) participació; 4) creació; 5) identitat; 6) protecció; 7) oci; 8) comprensió; i, finalment, 9) subsistència.
Comprendre realment el que vol l’altra persona suposa entendre quina necessitat hi podem veure en la seva demanda. I per a poder dir el que vol, l’altra persona necessita sentir la seguretat de que pot fer-ho. La seguretat que l’altra persona sent que li estem donant és el resultat de respondre a quatre preguntes: “Està amb mi o contra mi?”; “Puc saber què passarà després de dir el que he de dir?”; “Aquesta persona té més poder del que tinc jo i pot usar-lo contra mi?”; i, “Tinc possibilitats de decidir per jo mateix o l’altra persona no em permetrà triar?. La nostra responsabilitat és mirar que la persona es senti segura i, per això, ha de poder respondre bé a aquestes quatre preguntes.
Per tal de saber el que realment volem, la Teràpia de Solució de Problemes proposa la pregunta del miracle: “Suposa que avui vespre, el temps que dorms, passa un miracle i tot s’arregla. Quan et llevessis el matí, com sabries que tot va millor?

5.     La pregunta del mandrós: “Cóm puc ajudar-te?”
Ajudar abans d’hora o més del que l’altra necessita és bo pel que ajuda, perquè passa a sentir-se “superior”, però no ho és pel que rep “l’ajuda”, que passa a veure empitjorat el seu estatus i, en el fons, a sentir-se qüestionat en la seva capacitat de resoldre els seus propis problemes.
La pregunta “Cóm puc ajudar-te?” té dues grans avantatges: en primer lloc, l’altra persona pot fer una demanda clara i directa del que realment necessita; en segon lloc, ens recorda que hem de deixar de pensar que sabem millor que ningú el que s’ha de fer.
Una vegada que l’altra persona fa la demanda podem dir “Sí”, “No, no ho puc fer” o “Me sap greu haver de dir-te que No a això”, “No, no puc fer això, però puc fer....” i, finalment, “Deixa’m que hi pensi, ho hauria de mirar...”

6.     La pregunta estratègica: “Si dius que Sí a fer això, a què hauràs de dir No?”
Els humans sempre pensem que podem fer més del que realment és possible. La pregunta estratègica ens permet ser més realistes i partir del que es pot fer. L’essència d’una bona estratègia és triar el que no s’ha de fer, explica Stanier.
Dir Sí a fer una determinada cosa suposa, per una banda, acceptar dir No a les altres coses que no podrem fer i, a més, dir No a altres formes de fer el que volem fer per tal de generar l’espai, el focus, l’energia i els recursos que es necessiten per tal de fer el que volem fer.

7.     La pregunta d’aprenentatge: “Què és el que ha estat més útil per a tu?”
La gent no aprèn quan li expliques alguna cosa. La gent no aprèn quan fa alguna cosa. La gent comença a aprendre, a crear nous circuits neurals, només quan té l’oportunitat de recordar i reflexionar sobre el què ha passat.
L’objectiu de qualsevol persona que vulgui ajudar a créixer a una altra seria, doncs, generar els espais perquè aquests moments d’aprenentatge es donin, generar els espais perquè la persona pugui recordar i reflexionar sobre el què ha passat i sobre el que considera que ha estat més útil. La clau és la reflexió.


La conclusió de l’autor és que el secret del bon coaching i de tot aprenentatge és mantenir desperta la curiositat. Per això, ens explica, hem de fer la primera passa, la més difícil: deixar de donar consells.

Bona reflexió!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,