"La veritat és
que, en general, escoltem poc i malament. Quan escoltem, de fet, estem massa
pendents del que hem de replicar o dir a continuació. Deixem l’altra amb la
paraula a la boca per afegir la nostra opinió o els nostres consells. En molts
casos, en lloc de demanar aclariments, ens afanyem a contrarestar les
afirmacions de l’altra persona i no acabem d’entrar en el que realment l’altra
tractava de dir." http://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/07/escoltar-be.html
En un article del
passat mes de juliol a la revista Harvard
Business School, els autors enumeren les característiques que ha de complir
algú perquè es consideri que escolta bé. Una bona comunicació suposa ésser capaços de compartir informació i això
només és possible en el cas de que hi hagi una bona sincronia entre la persona
que parla i la que escolta. En els cursos bàsics el que es recomana és no
parlar el temps que els altres estan parlant, fer notar que estem escoltant a
través de les expressions facials i de sons verbals (“Mmm-mmm”) i, finalment, repetir el que l’altre ha dit, pràcticament
paraula per paraula.
Jack
Zenger i Joseph
Folkman descriuen els resultats d’un estudi en el que identificaren els
directius que millor escoltaven. D’aquests, analitzaren les dades dels que
quedaven en el grup dels 5% millors i arribaren a una sèrie de conclusions:
·
Escoltar
bé és molt més que no parlar el temps que ho fan els altres.
De fet, les persones que escolten bé tenen tendència a fer preguntes que ajuden
a promoure descobriments i insight. Quan
pregunten ho fan de manera amable, però condueixen al parlant a posar en
qüestió suposicions. Una bona pregunta,
expliquen els autors, informa de que el
que escolta no només ha sentit el que s’ha dit, sinó que ho ha entès fins al
punt de poder demanar informació addicional. Gràcies als que escolten bé, les
converses es converteixen en una via bidireccional. Una conversa sempre suposa
activitat per part de les dues bandes.
·
Escoltar
bé suposa tenir interaccions que enforteixen l’autoestima de l’altra persona.
Les persones que escolten millor fan que la conversa esdevingui una experiència
positiva per l’altra persona, cosa que no passa quan el que escolta és passiu.
Les persones que escolten bé aconsegueixen que l’altra persona es senti
recolzada i que consideri que confien en ella. Escoltar bé suposa construir un ambient en el que la persona es senti
segura i confortable, de manera que les qüestions es poden parlar obertament,
encara que suposi posar en evidència diferència de criteris.
·
Escoltar
bé suposa tenir una conversació cooperativa. En les
interaccions en les que es dóna una bona escolta, el feedback flueix en ambdues
direccions, sense que es desencadenin respostes defensives. Una escolta
deficient es donarà en el cas que la persona intenti detectar errors en el
raonament o en la lògica de l’altra banda, com si es tractés d’una competició.
·
Els
que escolten bé tendeixen a fer suggeriments. Escoltar bé
suposa sempre donar retroalimentació de manera que els altres la puguin
acceptar i que permeti obrir camins alternatius. Aquest punt va sorprendre als
autors, ja que una de les queixes que té la gent sobre persones que no escolten
gaire bé és que tendeixen a intentar donar solucions en lloc d’escoltar
atentament. Així, podria ser que fer suggeriments no fos el problema, no fes
que algú deixés de sentir-se escoltat, sinó que el resultat dependria de la
forma en què es fessin aquests suggeriments. Una cosa seria fer crítiques, intentant desmuntar l’argumentació de l’altra
persona, i l’altra seria obrir la conversa cap a altres consideracions, sempre
que la persona escoltada sentís que l’han entesa.
De fet, pel que fa a
aquest darrer punt, els estudis semblen indicar que en els debats o les discussions, les persones es senten malament no pel
fet de no estar d’acord, sinó pel fet de no sentir-se escoltades o compreses.
Al final, tot és una qüestió de respecte, de sentir que l’altra persona s’ha
pres la molèstia de “caminar amb les
nostres sabates” (com diuen els anglòfons) durant una estona.
Zenger
i Folkman proposen un sistema per
tal de fer un seguiment de les nostres pròpies habilitats d’escolta. Descriuen
6 nivells que s’ha de tenir en compte i que van des del més bàsic fins al que
fa falta per tal de tenir converses profundes. En cas de sentir que es presenten
problemes de comunicació amb algú, el que hauríem de fer és col·locar-nos en el
nivell pertinent i treballar les habilitats que es descriuen.
Nivell
1: la persona que escolta genera un ambient segur,
de manera que es poden discutir qüestions complexes o emocionals.
Nivell
2: la persona que escolta evita distraccions com el telèfon,
de manera que centra la seva atenció en l’altra persona i en mantenir contacte
ocular.
Nivell
3: la persona que escolta intenta entendre la substància del que l’altra està
dient. El que escolta demostra que entén les idees, demana
coses i reafirma qüestions per tal de confirmar que compren correctament el que
l’altra diu.
Nivell
4: la persona que escolta té en compte les claus no verbals de l’altra,
com la respiració, les expressions facials, les postures, etc. (hem de recordar
que les claus no verbals són molt importants a l’hora d’entendre el que l’altra
persona vol comunicar).
Nivell
5: la persona que escolta entén les emocions i els sentiments de l’altra
persona sobre el tema que estan tractant. El que escolta
empatitza i valida aquestes emocions i sentiments de manera que no les jutja i l’altre
pot sentir que se li dóna suport.
Nivell
6: la persona que escolta fa preguntes per tal d’aclarir suposicions que l’altra
persona dóna per fetes, de manera que genera l’opció de que es pugui veure la
qüestió des d’una nova perspectiva. Això suposa que el
que escolta injecta alguns pensaments i idees pròpies sobre el tema que poden
resultar útils per a l’altra persona. Tanmateix, les persones que escolten bé
mai es converteixen en els monopolitzadors de la conversa.
Preguntes: Saps escoltar? En quin nivell estàs
normalment? Et passa alguna vegada que sents que l’altra persona no t’escolta?
En quin nivell creus que es col·loca?
Bona reflexió!!!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada