"Els elements que ha comprovat que ens protegeixen d’aquesta “trampa de la intel·ligència” són la reflexió cognitiva, la humilitat intel·lectual, el pensament obert, la curiositat, la intel·ligència emocional refinada i la mentalitat de creixement. Totes aquestes activitats poden ajudar a construir el que Robson anomena “saviesa basada en proves” https://benestaremocional.blogspot.com/2019/11/la-trampa-de-la-intelligencia.html
“El cervell humà està estructurat anatòmicament de manera que cap decisió o acció pot alliberar-se de la influència de les sensacions interoceptives o dels sentiments, independentment de la ficció que la gent es conti a ella mateixa sobre la seva racionalitat” https://benestaremocional.blogspot.com/2018/10/quan-no-ens-entenem.html
La cultura i el cervell, explica David
Bueno en el seu llibre “Trenca’t-hi
el cap”, “s’enriqueixen mútuament
fins a esdevenir un aliatge. Un aliatge és una mescla homogènia de dos o més
elements que s’utilitza per millorar algunes de les propietats que tenen per
separat, com ara la resistència i la duresa.” Tanmateix, la sinèrgia creada entre cervell i cultura
pot anar en dues direccions: tancar les nostres opcions i esdevenir una gàbia o
obrir-les i construir un pont que ens obri noves oportunitats.
David Bueno està en la línia de David
Robson (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2019/11/la-trampa-de-la-intelligencia.html) quan ens explica que el coneixement no tindrà la seva potència transformadora si no està
acompanyat de curiositat, alegria i reflexió. El secret es troba en la
capacitat de mantenir la flexibilitat cognitiva que ha fet de
la nostra infància una cosa única en el món animal. I la forma de mantenir-la
és cultivar l’autoconsciència i aconseguir
unes funcions executives actives.
Els estudis demostren que la
manera més fiable de pronosticar l’èxit vital d’una persona -la seva capacitat
per gestionar la seva adaptació als entorns personal, familiar, professional,
etc.- és saber quina capacitat de control tenen les seves funcions executives. Entre aquestes funcions s’han de destacar:
- el control de l’atenció (que ens permet focalitzar en cervell en el que volem);
- el control inhibitori (que ens permet controlar la impulsivitat i les emocions);
- la memòria de treball (que ens permet gestionar la informació que ens entra i prioritzar la que considerem important), i, finalment,
- la flexibilitat cognitiva (que ens permet generar diferents respostes davant d’una mateixa situació).
Mantenir el cervell actiu, sobretot els lòbuls frontals i prefrontals, on
hi localitzem aquestes funcions executives, permet incrementar tots els
pensaments relacionats amb el futur, no enquistar-nos en el passat i seguir
sent flexibles i creatius. Mantenir un
cervell actiu, ens allunya dels dogmatismes i de, com deia David Robson, cometre estupideses pel fet de
quedar-nos fixats en informacions del passat.
La intel·ligència, mesurada pels tests, o la capacitat de resoldre
problemes, mesurada per l’obtenció de determinades credencials, no són el que
realment importa quan volem aconseguir tenir una cultura que ens ajudi a mirar
cap al futur. Sense esperit crític, les
mesures d’intel·ligència o els títols educatius poden convertir-se en gàbies
que no ens deixin avançar.
Sense curiositat, la
pseudociència, les teories conspiratòries i les notícies falses poden fer-se
amb el control de l’actualitat. L’antídot, una altra vegada, es troba en les funcions
executives, com explica David Robson, i en el que s’anomenen programes
d’inoculació cognitiva. La
primera passa és aprendre a fer les preguntes adequades quan se’ns posa
al davant una informació:
- Qui proporciona la informació? Quines credencials té? Quins interessos hi ha al darrera?
- Quines són les premisses de la informació? En què poden estar equivocades?
- Quines són les suposicions inicials? En què poden estar equivocades?
- Quines són les explicacions alternatives a les afirmacions presentades?
- Quines proves hi ha disponibles? Quines diferències hi ha amb les que puguin tenir les explicacions alternatives?
- Quina informació addicional necessito per tal de prendre una decisió?
En definitiva, la sinèrgia entre
cervell i cultura només es donarà si aquesta última promou la curiositat i el
control de les funcions executives. Una cultura basada en la immediatesa,
en el consum o en la por a les diferències, per exemple, no deixaria espai a la
reflexió ni a la curiositat i afebliria les connexions d’aquestes funcions
executives. En lloc de construir un pont per anar cap al futur hauríem
construït una gàbia que ens tancaria en el passat, en l’exclusió i en el
dogmatisme.
El problema de les cultures obertes, creatives i reflexives és que són
difícils de generar ja que, com explica David
Bueno, reflexionar (o seguir el
protocol de preguntes anteriors) és un
dels processos cerebrals que consumeix més energia i, per tant, només es sol
fer quan es considera estrictament necessari. El problema és que com menys
usem les funcions executives menys connexions consolidem i més ens costarà
posar-les en marxa quan ho necessitem. Com explico moltes vegades, el cervell
és un poc gandul.
A més, i com podem comprovar amb la temperatura ideològica dels mitjans de
comunicació, per disminuir la capacitat
reflexiva de les persones, una de les estratègies més utilitzades és generar
sensació de perill imminent, d’immediatesa a la què s’ha de respondre de forma
urgent. La por, la ira i l’angoixa són els principals enemics de l’educació
crítica i reflexiva. I també l’estrès. Per això, la capacitat de gestionar
les emocions fent-les conscients (vegeu el concepte de granularitat emocional o
d’agilitat emocional a https://benestaremocional.blogspot.com/2017/02/agilitat-emocional.html) també contribueix a obrir-nos cap al futur, a la
creativitat i a la capacitat crítica.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada