Passa al contingut principal

Estimat Pere, avui en faries 54...


“Estimat Pere, com podria fer-te arribar tot això? Com podràs saber que la teva infància sempre quedarà lligada a la meva, que els meus records sempre estaran tenyits dels teus? Com podràs saber que, cada vegada que passi alguna cosa important a la família, tots pensarem en tu i enmig de l’alegria hi haurà un niuet de pena? Com podràs saber que aquesta pena es convertirà en nostàlgia i que aquesta viurà per sempre amb nosaltres?” https://benestaremocional.blogspot.com/2018/01/estimat-pere-ara-fa-sis-mesos.html

"Saps que ara som jo la germana petita? M’heu deixat sola en aquest paper, amb els dos grans. M’heu deixat amb la sensació que no he aconseguit fer alguna cosa bé, que no hauria de ser així, que tot és antinatural...A vegades, em sento com quan érem petits i jo havia de fer que féssiu una cosa o que no ploréssiu...No ho aconseguia i em sentia fatal, pel que estava passant, per no poder fer que les coses sortissin bé...Culpable. Trista. Sola." https://benestaremocional.blogspot.com/2017/08/estimat-kiko-ara-fa-sis-anys.html

“Enmig de la fosca sempre hi ha alguna llum i quan creus que no podràs, l’energia retorna i la força empeny endavant... Els humans som supervivents. De les nostres pròpies batalles. De les nostres pròpies limitacions. El dolor és alguna cosa viva que només et mata quan no l’acceptes, quan hi vols lluitar. El dolor passa, igual que qualsevol altra cosa. La pena, no, la pena és una cosa mutant, que passa del buit més ferotge als records més dolços. Arribes a tenir una pena inclús alegre o agredolça, com la que vam viure el 13 de juliol quan va començar l’adéu d’en Pere... https://benestaremocional.blogspot.com/2018/08/7-coses-que-he-apres-des-que-no-hi-ets.html






Estimat Pere,

Avui, dia de Tots Sants, faries 54 anys.

Però no, no hi ets i estem aquí, enmig de tota aquesta moguda de tombes i flors, d’angoixa i celebració, passant aquest dia, com sempre que passen aquestes coses, mirant de fer pinya i omplir els moments amb paraules.

No sé el que es fa en aquests casos. Només sé que no puc deixar de sentir les dates assenyalades com a part de la meva vida, com a una fita que s’ha de travessar, com un dia que prolonga la seva ombra generant una incertesa que no acabo de saber canalitzar. Com deia pel març,

Les pèrdues són estranyes [...]. Penses que saps que l’altra persona ja no hi és, però després veus venir un aniversari o una data especial i el teu cos es posa en guàrdia. Es com si anessis tranquil·lament per un camí, fruint del passeig, però sense avisar aparegués un riu cabalós per travessar. No hi ha pont, només unes roques relliscoses. I has de seguir, posant un peu cada vegada, amb la sensació que a qualsevol moment pots caure a l’aigua fosca i freda del riu. I ho fas. Travesses. I segueix el caminet agradable i segur. Fins que, un dia, una altra vegada, et trobaràs que has de tornar a travessar un altre riu. Però a la llarga, amb el riu hi apareixeran ponts segurs i sòlids. I l’angoixa deixarà de venir. La pena, no. Però ja no serà dolorosa. I les teves cames seran fortes. I sentiràs la potència que han deixat el camí i les travesses difícils en tots els músculs del teu cos.” (https://benestaremocional.blogspot.com/2019/04/el-riu-de-la-teva-absencia.html).

Estimat Pere, a la foto de l’encapçalament hi sortim els petits de la part Bauzá de la família (hi falta la cosina petita que gairebé mai va formar part dels nostres jocs). Jo era la gran dels petits, marcava la frontera entre els cosins més grans i els més petits. A casa era igual, era la d’enmig, entre els grans i els petits, la gran dels petits, sentint-me responsable d’ells i del seu benestar.

Em sap tant de greu... Ja sé que jo no hi podia fer res, però es suposa que jo era la vostra germana gran i que sempre que hi havia algun problema hi havia de fer alguna cosa per solucionar-ho. Sempre vaig créixer amb aquesta sensació, la de pertànyer a un clan format per tu i en Kiko, que havia tancat un acord de sang per tenir cura uns dels altres. I, en tots aquests anys, he sentit com les meves paraules, les meves mans, tot el meu amor, no eren suficients per aturar la força del caos, de la mort. Per això, encara que sé que és absurd, no puc deixar de sentir que no ho he fet gaire bé, que he fallat... I em sap tant de greu... (https://benestaremocional.blogspot.com/2019/07/estimat-pere-ara-fara-2-anys.html)

Estimat Pere, la foto té el seu què morbós. Tots els que hi som, menys jo, sou morts. Només quedo jo per donar fe de la part de l’existència que vam compartir com a cosins petits, allà a l’estiu, a Ca’n Picafort, al mollet del davant de la casa d’estiueig de la tia Gall.

La filera de circumstàncies que han fet que això sigui així és llarga. Suposo que, en pla bèstia, hauríem de dir que els cosins que hi som formem part de la realitat estadística que diu que els homes es moren més joves. Hi ha una mort accidental, una mort per infart, dues per un càncer. Va des dels gairebé 17 anys del cosí Pere, passant pels gairebé 20 de l’altra Pere, als 44 i als 51 de tu i en Kiko, els meus dos germans petits. Dintre de la desgràcia, hem d’agrair poder haver viscut més temps amb vosaltres.

Aquesta foto forma part del meu imaginari. La tinc present des que es va morir en Kiko i em va generar la sensació persistent de ser la supervivent de tot un món, primer amb tu, Pere, després ja sola. Sé que és absurd intentar donar-li sentit. Es tracta, simplement, d’una casualitat, d’una trista casualitat. I les meves emocions oscil·len entre una sensació de vertigen molt gran i la d’una responsabilitat absoluta, com si fos la garant d’un món que he de mantenir viu, perquè si se me’n va del cap desapareixerà per sempre.

El món de la nostra infància, dels nostres jocs, amb els dos Peres, sobretot amb en Pere Bauzá, de les nostres baralles, de les matances, dels partits de futbol al caparrot de ca n’Oms, de les corregudes al Sagrat, de les partides al Poli...

Les anades a Vilafranca, les vegades que hi quedàvem els germans petits, amb en Pere Bauzá, quan les coses es complicaven a ca nostra i “fèiem nosa”...

Els estius amb els padrins, allà a Son Pastor, jugant a cartes durant les sestes dels padrins, corrent enmig dels arbres, encalçant els pollets, donant la sobrassada del berenar als moixos que paraven per allà...

Estimat Pere, quan era petita somiava en tenir el meu espai propi, en que em deixéssiu en pau per poder estar tranquil·la amb les meves coses. I això mai passava. De gran vaig intentar sempre guardar un poc de distància, per poder agafar aire, sabent que el lligam que teníem no canviaria mai. Éreu el meu clan, formàveu part del nucli dur de la meva identitat infantil. Però ara estic sola en això. I sé que vas dir-me que havia estat sense voler, però vull fer-te a saber que és molt injust i  que, per un moment, em sento igual que quan era petita i havia de canviar-vos el regal que ens comprava la padrina de Vilafranca perquè éreu més petits...

Estimat Pere...

Una abraçada

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,