Passa al contingut principal

Estar confusos per aprendre millor


Fem cas de l’experiència quan les nostres previsions no són encertades. Només així reflexionem.


Sortir de la teva zona de confort significa intentar fer alguna cosa que abans no eres capaç de fer. A vegades, ho trobaràs relativament fàcil d’aconseguir i et sentiràs empès cap endavant. Però altres vegades, et posaràs a fer alguna cosa que et deixarà parat i que semblarà que no siguis capaç de fer mai. Trobar maneres de superar aquestes barreres és una de les claus de la pràctica deliberada.
Generalment, la solució no és “intentar amb més força” sinó més aviat “intentar d'una manera diferent”. En altres paraules, és una qüestió tècnica.” 
Anders Ericsson “Peak. Secrets From The New Science of Expertise








Imagina que has d’aprendre una cosa nova –a tocar un instrument, aprendre un idioma o una nova feina- i indica amb quines de les afirmacions següents estàs d’acord:
  • Com més millori els meus resultats a les proves, més hauré après.
  • Com més fàcil d’aprendre (més simplificada) sigui la informació, millor la memoritzaré.
  • La confusió és enemiga de l’aprenentatge; així, s’ha d’evitar a tota costa.
  • Oblidar sempre és contraproduent.
  • Per tal d’avençar més aviat ens hauríem de centrar en aprendre només una cosa cada vegada.
  • Recordo més coses quan noto l’esforç que quan assimilo les dades amb facilitat.

Quina has assenyalada?

L’única afirmació que està comprovada per la neurociència i la psicologia és l’última. Recordo més coses quan noto l’esforç que quan assimilo les dades amb facilitat. Les demés són mites i estan molt estesos en els àmbits escolars i d’aprenentatge.

Per què és així? Perquè els estudis estan demostrant que aprenem millor quan estem un poc confusos. De fet, els tres elements que fan que el nostre rendiment sigui millor són l’espaiament, la intercalació i el fracàs productiu.

En l’espaiament el que es fa és canviar de tasca, de manera que les classes es divideixen en fragments més petits i en sessions més curtes. Així, es creen períodes en els que oblidem part del que hem après i quan comença la pròxima sessió hem d’esforçar-nos més per recordar el que hem de fer. Aquest mètode, consistent en oblidar i reaprendre després la mateixa cosa, reforça l’empremta mnemònica, el que ens permet recordar més coses a llarg termini.

Així, els cursos intensius tenen un efecte pitjor sobre la memòria que els cursos desglossats en sessions més petites. Si voleu aprendre una nova destresa hauríeu de dedicar-hi més sessions i aquestes haurien de ser més curtes.

En la intercalació es tracta de canviar de tasques, de manera que els estudiants es queden confusos i amb la sensació de no haver assolit la informació. Els estudis indiquen que l’aprenentatge és més efectiu si l’estudiant només resol els problemes necessaris per refrescar la memòria i després passa a un altre tema, tornant al final al tema inicial. Aquesta és una de les raons per les que els deures generalitzats, és a dir que no estan personalitzats, no són productius.

Aquests procediments és coneixen com la generació de dificultats desitjables i la seva efectivitat ha estat demostrada en tasques que van des de les matemàtiques fins a l’esport, passant pels idiomes, la història de l’art i la música.

Finalment, els anomenats fracassos productius estan basats en les “proves preliminars”, les que fan abans de començar un aprenentatge nou i suposen que l’estudiant ha de contestar a preguntes sobre qüestions que encara no ha après o afrontar problemes que encara no sap resoldre. El més sorprenent de les proves preliminars és que no té cap importància si es respon bé o no; és l’acte de pensar en la resposta el que estimula l’aprenentatge. De la mateixa manera que l’oblit que acompanya l’espaiament ens confon i fa que la memòria es consolidi, la frustració que sentim al no saber la resposta de la prova preliminar ens empeny a codificar més la informació i les coses ens queden més gravades. El fracàs productiu, les proves preliminars exploratòries, sembla ajudar molt en l’aprenentatge de disciplines com les matemàtiques, per exemple.

El fet de tenir en compte aquests tres facilitadors de l’aprenentatge –espaiament, intercalació i fracassos productius- ens ajudaria a l’hora de planificar millor el material. Així, els llibres de text que simplifiquen conceptes i els presenten de la manera més coherent i fluida possible, en realitat “redueixen” la memòria a llarg termini. Això explica la frustració de molts docents que conten com cada any s’han de repetir les mateixes coses. Resulta curiós que els elements de confusió que el nostre sistema educatiu vol evitar són els que conduirien a aprofundir el pensament i l’aprenentatge, cosa que suposa deixar que els estudiants aprenguin a tolerar el sentir-se un poc frustrats.

El sistema educatiu actual es basa en mesurar l’accessibilitat de la informació, en el rendiment puntual i no en l’aprenentatge real. L’aprenentatge és possible si es posa en marxa el cervell, el que ja sabem; l’aprenentatge és possible si el cervell sent, i tolera, una certa confusió que el manté en la sensació desagradable de que no domina el tema i necessita seguir centrat per aprendre més.

El sistema japonès, per exemple, segueix un mètode diferent en el que és molt important l’esforç i la dificultat. Això fa que considerin les seves aptituds com un projecte en desenvolupament, el que afavoreix la mentalitat de creixement (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2015/10/la-mentalitat-de-creixement.html ) i, per tant, l’aprenentatge. La confusió i els errors formen part del procés d’aprendre i s’han de  veure com un indicador del que encara queda per aprendre. Aquesta visió holística es construeix gràcies a tenir en compte totes les respostes possibles i a pensar en les relacions entre diferents idees.

El sistema educatiu occidental, al simplificar els continguts i mesurar coses com el rendiment memorístic que considera només “respostes adequades”, el que fa és afavorir la mentalitat fixa i fer creure que les persones “som bones o dolentes en matemàtiques o en educació física”. Els errors són la constatació del fracàs dels alumnes. I, en el fons, recorden que només hi ha una resposta correcta i que si no es té facilitat per veure-la es fracassarà.

Les solucions proposades a la falta d’esforç i d’aprenentatge profund en les aules occidentals, des d’infantil fins a la universitat, passen per generar més confusió i posar en marxa coses tan simples com donar més temps per pensar les preguntes (en lloc del minut de rigor arribar fins als tres minuts) o dir explícitament que les respostes a un problema no són “la” sinó “una” de les possibilitats de resposta.

Bona reflexió!


PS. Si vols aprendre millor el que has de fer és, segons David Robson:

  • Espaia l’estudi, distribuint el temps en sessions més curtes.
  • Desconfia del material didàctic senzill: fan creure que aprendre és fàcil i ràpid, però el que fan és limitar la feina de la memòria a llarg termini.
  • Fes una prova preliminar: explica’t a tu mateix el que saps d’entrada sobre el tema.
  • Canvia d’entorn: no estudiïs sempre al mateix lloc. Encara que això disminueix el rendiment immediat, millora la memòria a llarg termini.
  • Aprèn ensenyant: quan hagis estudiat, imagina que ho has d’explicar a una altra persona (a un nin de 12 anys, per exemple).
  • Fes-te preguntes de forma regular: la pràctica de recuperació és la millor manera d’enfortir la memòria. Alerta a no deixar-te temps per pensar i consultar la resposta massa d’hora.
  • Mescla les matèries: en una sessió d’estudi mescla preguntes sobre diferents temes i diferents matèries.
  • Surt de la teva zona de confort i prova de fer coses més difícils pel teu nivell actual. Intenta trobar diferents respostes al problema.
  • Analitza els teus errors: a què són deguts? Quin és el seu origen?
  • Alerta amb el biaix d’anticipació: com més fàcil ens sembla recordar una cosa, menys probable és que ho recordem.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d