Passa al contingut principal

Tasques a resoldre per ser un adult...

“Educar una al·lota serà una de les tasques més molestes, meravelloses, esgotadores i gratificants que faràs en la teva vida. En ocasions, serà tot això el mateix dia. La feina resulta bastant dura, inclús en les millors condicions i tothom que fa un treball dur necessita ajuda. Quan rebem aquest recolzament, quan entenem la gesta de desenvolupament  que és l’adolescència, podem fruir vertaderament de les nostres filles i empoderar-les”

Lisa Damour Desenredadas












Ets un adult?

Et comportes com a tal?

Com hi has arribat?




Lisa Damour es va plantejar aquestes preguntes i, estudiant la investigació sobre el tema, va arribar a la conclussió que les nines es converteixen en dones a força de passar per una sèrie de proves. 


Cada una de les proves, que ella explica en el seu llibre “Desenredadas”, suposa una transició, un canvi de perspectiva sobre els temes crucials de la nostra vida


  • La identitat personal (deixar de ser una nina dependent i passar a ser una persona independent, definir quins són els teus valors i quins són els teus principis);
  • La identificació amb un grup (explorar les amistats, saber com cultivar el respecte mutu, superar la comparació social i la pressió de la popularitat);
  • Aprendre a regular les emocions (superar el “Dragon Khan” de les emocions sense control, aprendre a conviure amb el malestar sense deixar que ens mengi, saber ser amables fins i tot durant la confrontació);
  • Superar la dependència dels adults (construir un criteri propi, trobar espai per tenir una veu pròpia, aprendre estratègies per conviure amb persones que tenen poder però són complicades, saber quan cedir i quan obviar una norma o una imposició);
  • Fer-se càrrec de la pròpia vida, trobar un lloc productiu a la societat (trobar àrees d’interès per tal de formar-se, superar l’angoixa de sentir-se avaluats, aprendre a planificar el temps i a organitzar la informació, afrontar les pròpies limitacions i els fracassos, tenir temps per cuidar-se)
  • Entrar en el món de les relacions romàntiques (superar els ideals “romàntics” del món de les cançons i de les sèries, aconseguir no ser només un físic, superar la imagineria pornogràfica, saber el que es vol fer i el que no es vol fer en una situació íntima, dir-ho, afirmar la pròpia orientació sexual, superar les ruptures, aprendre a cercar una amistat profunda amb la parella);
  • Fer-se càrrec d’una mateixa (tenir cura d’una mateixa amb exercici, una dieta sana, dormir bé, no abusar de l’alcohol ni de les drogues de cap tipus, no abusar de les xarxes socials, tenir relacions sexuals segures, tenir relacions personals constructives).


Ara tornem al principi.


Ets un adult?

Et comportes com a tal?

Com hi has arribat?

Has superat les proves anteriors?


Dedica temps a tornar a llegir les transicions que hem de fer i valora si encara tens feines pendents.


A quins aspectes t’agradaria dedicar-hi més temps?

Què creus que pots fer per millorar?


Bona reflexió…

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...

El cervell adolescent

“...la plasticitat cerebral –es formen noves sinapsis, neixen noves neurones, els circuits es reconnecten, les regions cerebrals s’expandeixen o contreuen- aprenen, canviem, ens adaptem. I això és més important al Còrtex Prefrontal que a qualsevol altre lloc” “el [desenvolupament] del cervell està molt influït pels gens. Però des del naixement fins a la primera adultesa, la part del cervell humà que ens defineix més és menys producte de la genètica amb la que vam començar la vida que del que la vida ens ha posat al davant. Degut a que és la darrera a madurar, la zona del Còrtex Prefrontal és la regió cerebral menys condicionada pels gens i més esculpida per l’experiència” Robert Sapolsky “Behave” A n'Eulari, pel seu entusiasme a l'hora d'influir sobre el cervell adolescent Durant l’adolescència el cervell canvia de manera important . Els circuits que connecten les diverses àrees repartides pels diferents lòbuls cerebrals es van modificant en func...