Passa al contingut principal

Escoltar la història dels altres o preparar per fer el camí (IV)

 


“El vertader regal d’aprendre el llenguatge [de l’experiència i de les emocions], de practicar aquesta feina [practicant les habilitats] i cultivar una connexió significativa és ser capaç d’anar a qualsevol lloc sense la por de perdre’ns. Inclús quan no tenim idea d’on som o d’on anem, amb el mapa correcte, podem trobar el camí de tornada cap al nostre cor i al nostre jo més autèntic”

“Quan ens mostrem desconsiderats amb les històries dels altres, minem la nostra pròpia humanitat”

 Brené Brown “Atlas of the Heart”

 

 

 


 

 

 

Durant vint anys Brené Brown va donar el consell equivocat. Sempre deia: “Necessitem entendre les emocions per tal de reconèixer-les en els altres i en nosaltres mateixos”. Estava equivocada. Com explica a “Atlas of the Heart”, moltes emocions es presenten de la mateixa manera i només podem saber de quines estem parlant si l’altra persona ens explica el seu context. Així, només podem saber el que està sentint una altra persona d’una manera: escoltant la seva història.

"Les emocions i les experiències humanes estan fetes de capes resultat de la nostra biologia, la nostra biografia, la nostra conducta i la nostra història personal"

Escoltar la història de l’altra persona és la darrera de les tres habilitats que necessitem per tal de connectar. Recordem que les habilitats bàsiques que ens interessa treballar són: desenvolupar autoconfiança, practicar el coratge de l’acompanyament i, aquesta última, practicar la gestió de la narrativa.

Després de començar amb l’autoconfiança (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2023/05/recepta-per-aconseguir-autoconfianca-o.html), seguir amb el coratge d’acompanyar (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2023/05/practicar-el-coratge-dacompanyar-o.html), la darrera passa és practicar la gestió de la narrativa, ser capaços d’escoltar activament la resposta de com es sent l’altra persona, amb qui volem connectar de manera autèntica.

Quan els altres ens conten què senten, què ha passat, què les fa por o quins són els seus desitjos, nosaltres escoltem i ens convertim en gestors de confiança de les seves històries”. Escoltar de manera autèntica permet desenvolupar la confiança en la relació i, així, establir una connexió profunda. Quan escoltem de veritat acceptem la responsabilitat de tractar el que ens conten amb respecte i cura.

Els grans enemics de la connexió gràcies a l’escolta són el fet de “fer com si” escoltem però passar ràpidament a dir que “ja ho sabem”, a donar consells que no ens han demanat i a donar solucions que l’altra no cercava. El fet de sentir incomoditat davant la història de l’altra persona accelera el procés de desconnexió.

L’escolta autèntica (vegeu, https://benestaremocional.blogspot.com/2022/03/lart-descoltar-ii.html) suposa construir confiança quan es reconeix, es confirma i es té en compte el que ens conta l’altra persona. La millor gestió de la narrativa de l’altra persona seria, “Gràcies per compartir això amb jo. Com puc ajudar-te? Puc escoltar-te i estar per a tu. Puc intentar acompanyar-te en el procés de trobar solucions o el que sigui que necessitis. Digues-me.”

Quan no escoltem la narrativa de l’altra persona, sovint és perquè ens centrem en nosaltres mateixos, deixant de banda el fet de que l’altra persona és una altra persona, amb un altre temperament, amb una altra història. Moltes vegades ens quedem bloquejats en el nostre ego, la nostra conducta o els nostres privilegis, intentant protegir-los.

 

Quines habilitats necessitem per aprendre a escoltar i connectar amb la història d’una altra persona?

 

1.     Conèixer i aplicar el llenguatge de l’experiència i de les emocions humanes. Acceptar-les com una via de coneixement. No evitar les que considerem negatives. No tancar-se a experimentar cada una d’elles (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2018/02/parlem-democions.html).

2.     Escoltar la història, acceptar-la, practicar la curiositat. Anar en compte amb donar consells, donar per suposat el que ens van a dir, posar-se a solucionar el problema. Anar en compte amb mostrar desinterès o indiferència, descartant la narrativa o minimitzant el seu impacte emocional (vegeu, https://benestaremocional.blogspot.com/2018/02/es-pot-recorrer-la-rabia-en-comptes.html).

3.     Construir confiança a partir de l’escolta. Creure, reconèixer, reafirmar. Anar en compte amb les interrupcions, els canvis de direcció, amb simular escoltar. Evitar alimentar la desconfiança, sobretot per la via de menysprear la humanitat dels altres i de nosaltres mateixos (vegeu, https://benestaremocional.blogspot.com/2020/05/4-pautes-per-ajudar-als-fills-ser.html i https://benestaremocional.blogspot.com/2021/09/la-necessitat-de-practicar-lempatia.html).

 

Aquestes habilitats s’han de practicar en l’escolta dels altres i, també, de nosaltres mateixos. En paraules de Brown, “La nostra connexió amb els altres només pot ser tan profunda com la que tenim amb nosaltres mateixos”.

 

Bona reflexió!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,