“La vida tindrà moments difícils.
I no puc fingir que aquestes dificultats no existeixen. Així que, quines són
las habilitats que necessito per viure en aquest món sent realment feliç, en el
món tal i com és, no com m’agradaria que fos?” Susan David
“Entre l’estímul i la resposta hi
ha un espai. En aquest espai tenim el poder de triar la nostra resposta. En la
nostra resposta hi ha la nostra possibilitat de creixement i la nostra
llibertat” Viktor Frankl “L’home a
la recerca de sentit”
“Abandona, d’una vegada per
totes, la idea de no tenir por i, en lloc d’això, camina directament cap a les
teves pors, amb els teus valors com a guia; camina cap al que realment t’importa.
Coratge no és l’absència de por; coratge és una por que camina cap al seu
objectiu” https://benestaremocional.blogspot.com/2017/02/agilitat-emocional.html
“és normal tenir por i la podem
sentir lliurement, l’únic que hem de fer és sentir-la en moviment, seguint
endavant. Com explica Susan David, la valentia és por en moviment” https://benestaremocional.blogspot.com/2019/03/estrategies-per-afrontar-lansietat-de.html
“la resiliència només pot ser el
resultat d’acceptar i viure qualsevol de les emocions que ens neixen a dintre.
Les emocions són informació. Les emocions ens guien. Però les emocions NO
determinen, necessàriament, la nostra conducta” https://benestaremocional.blogspot.com/2018/02/parlem-democions.html
“Si els adults intenten superar
l’ansietat resolent el problema o ajudant a evitar la situació (per exemple, un
examen, una situació social...), l’únic que aconseguiran serà augmentar
l’ansietat de l’adolescent, per una banda perquè l’evitació alimenta l’ansietat
i, per altra, perquè no esperar a que l’adolescent afronti el problema torna a
ser un missatge de desesperança i de manca de confiança en les seves
capacitats.” https://benestaremocional.blogspot.com/2019/03/estrategies-per-afrontar-lansietat-de.html
Ara més que mai, ens preocupa la
resiliència, la capacitat de superar els moments difícils de la vida. El confinament resultat de la pandèmia ens ha recordat
la nostra fragilitat, la fragilitat del nostre món, de la nostra espècie. I ha
posat damunt la taula la idea que només
ens en sortirem junts, si acceptem les regles del joc de la vida i entenem que
l’aïllament, la negació i l’egoisme no ens portaran enlloc (vegeu el
recordatori que ens fa Yuval Noah Harari
a https://benestaremocional.blogspot.com/2020/03/per-superar-una-epidemia.html).
Volem que les coses millorin. Volem
que els nostres fills superin tot això i segueixin endavant amb una força
renovada. Volem que siguin resilients, emocional i cognitivament flexibles, per
tal de poder fer-se un camí en aquest món estrany. Però les dades ens
mostren un panorama difícil, amb un augment dels trastorns d’ansietat i
depressius entre els més joves, com si ens trobéssim amb una altra pandèmia.
En un article de The Atlantic (vegeu https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2020/05/childhood-in-an-anxious-age/609079/ ) se’ns recorda que hi ha sortida a tot això. Però hem
de canviar la nostra visió de les emocions. Les emocions, siguin positives o negatives, s’han d’acceptar i s’han de
veure com el que són: informació sobre la situació. La solució no serà mai
reprimir el malestar o deixar que es manifesti sense gestionar-lo. El que no
podem fer és seguir tractant a les criatures com si necessitessin que els
adults asseguréssim que tot va sempre bé, que no poden sentir-se malament
perquè no podran superar-ho, que no són capaços de trobar solucions i que, per
tant, ens hem d’assegurar que sempre estan “feliços”, lluny de qualsevol emoció
negativa.
Els estudis ens indiquen que encara
que els pares, davant situacions traumàtiques, intenten "protegir"
els nins de la part fosca de la realitat, els nins que expressen les seves
pors, que tenen un espai per fer-ho, estan més sans física i mentalment. Parlar
del que ens fa por, posar-hi paraules i etiquetes fa que gradualment ens faci
menys por. El mateix amb la tristesa.
Preparar als nins per temps difícils
suposa deixar que s'equivoquin, que acceptin els obstacles i sàpiguen cercar
solucions. Els nins són per
naturalesa antifràgils, és a dir, ells es tornen resistents i resilients a mesura que aprenen a
recuperar-se dels entrebancs, problemes i reptes de la vida.
En aquest sentit, recupero un vídeo de Susan
David en el que parla de la flexibilitat emocional que ella anomena agilitat
emocional (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2017/02/agilitat-emocional.html ). L’agilitat
emocional té a veure amb la capacitat per connectar amb nosaltres mateixos, els
nostres sentiments, les nostres emocions, els nostres pensaments, per tal de
poder avançar en la direcció de ser la persona que volem arribar a ser, d’acord
amb els nostres valors. L’agilitat emocional és el que fa possible sentir
benestar emocional a pesar dels moments difícils de la vida. I, això, al final
és el que volem pels nostres fills. En el cas dels pares i els mestres,
recomana quatre passes per tal d’aconseguir-ho (vegeu https://aprendemosjuntos.elpais.com/especial/cuatro-pasos-para-alcanzar-la-agilidad-emocional-susan-david/ ). Vet aquí la meva lectura:
1.- Ajudar als nins a reconèixer
i acceptar les pròpies emocions.
En cas de les emocions negatives això és més difícil. Per exemple, si una
nina està trista i plora perquè no pot veure les amigues, hem de reconèixer la
seva tristesa: “Ai, reina, veig que estàs
molt trista” i deixar que ens acabi d’explicar els seus motius (la regla
dels 3 perquès) “perquè no puc veure les
meves amigues, perquè me fa por que no me recordin, perquè me fa por quedar-me
sola”.
Deixar sentir la tristesa i
anomenar-la ajuda a acceptar-la i a reconèixer-la sempre que es torni a sentir.
Expressar el perquè, fa que pugui pensar en els missatges que ens dona
l’emoció. Experimentar-la recorda que, de la mateixa manera que ha vingut, se
n’anirà i deixarà de sentir-la. Les emocions venen, sí, i també se’n van.
Amb l’anar i venir de les emocions els nins aprenen a veure-les com el que
són: informació sobre com ens afecta una situació, sobre quines són les nostres
necessitats, sobre la transitorietat del que sentim, del que experimentem...
Una vegada que aprenen a acceptar i veure el que senten, poden decidir si
actuar d’acord amb el que “el cos demana”
o fer una altra cosa que serà més efectiva. És “sí, estic trista, però si ho dic, si parlo amb les amigues, si ball una
estona, després estaré millor...”
Acceptar les emocions, sobretot si ho fa un adult en el cas dels nins, fa
que la intensitat de l’emoció en qüestió disminueixi. Així, si acceptem qualsevol emoció, la seva intensitat
disminuirà i, de retruc, fem possible que el nin també aprengui a acceptar-la.
2.- Ajudar a aprendre agafar
distància de les pròpies emocions.
La distància de les pròpies emocions ve del fet de reflexionar-hi per tal
de poder etiquetar-les i tenir un vocabulari emocional i situacional el més ric
possible. Quan un nin ve amb una emoció,
podem ajudar a reflexionar sobre la pròpia emoció i la situació en la que es
dóna. A vegades l’emoció no és la que sembla. Estem tristos perquè la nostra amiga ens ha dit una cosa que no ens
agrada o tenim por a la pèrdua o sentim un poc de ràbia perquè ho considerem
injust?
Com més ric sigui el vocabulari
emocional i de les situacions que podem considerar, més àgils i flexibles serem
davant la vida. Hem d’aprendre a
veure les emocions com a una part de nosaltres, no com un llast i una
maledicció o una manera de veure el món que ens condemnarà a actuar de
determinades maneres.
3.- Ajudar a identificar els seus
valors, que pensin en com volen ser, en quin tipus de persona es volen
convertir.
Dóna importància al que en té, al que són els teus valors. I fes que els
nins ho puguin fer per la via de parlar
amb ells sobre el que volen aconseguir, el que troben què és important, el que
consideren que són els seus valors. Com haurien de tractar amb una emoció
determinada? O amb una situació determinada? Està bé actuar malament perquè et
sents malament? Està bé molestar perquè estàs avorrit?
Si sabem que l’important són les
relacions, perquè seguim tan centrats en mantenir les criatures en la “zona de la felicitat” quan l’important
és saber viure amb els altres, ser amables, saber agrair les coses? Si una criatura està trista perquè la seva amiga no ha
volgut jugar amb ella podem dir: “Sí,
estàs trista perquè la teva amiga no ha volgut jugar amb tu i això és perquè
consideres que l’amistat és molt important”. L’amistat, en aquest cas, és
el valor important. Li podem demanar “Què
és l’amistat per a tu? Quin tipus d’amiga vols ser tu demà o en una situació
semblant? Com vols actuar si et torna passar el que t’ha passat?”
L’objectiu és acceptar les emocions, posar-les-hi nom i saber de quins
valors estem parlant per poder decidir què és el què volem fer, què és el que
vol fer la criatura si es torna a trobar amb la mateixa situació.
Aquest tercer punt ens permet a
nosaltres i als nostres fills passar de reaccionar emocionalment a respondre
d’acord amb els nostres valors. La
criatura en qüestió podria decidir emocionalment “Idò jo tampoc voldré jugar amb ella” o reflexionar sobre si vol
jugar amb ella en cas que es porti bé, si vol tenir amigues que a vegades facin
això o si ha de pensar en jugar amb altres persones que tinguin una altra
manera de negociar els jocs.
4.- Ajudar a actuar en funció
dels seus valors, deixar clar que sempre podem aprendre habilitats per fer-ho.
El fet de tenir clars els valors, d’entendre les nostres emocions, de saber
veure-les com el que són, de no fusionar-nos amb elles, permet pensar en el què
volem, en com volem actuar. Una vegada
que saps el que passa i saps quin paper hi vols jugar, estàs en posició de
saber què necessites per tal de ser qui vols ser a cada moment. I de fer la
primera passa cap al teu objectiu.
Dos dels comodins que sempre hem
de tenir en compte els pares són el de l’amabilitat, les petites coses que podem fer pels altres i que fan
la vida més agradable, i, per altra banda, la
gratitud. Com deia Solomon
(vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2011/12/lagraiment-com-pilar-de-la-nostra-vida.html
) la gratitud podria ser el valor sobre el qual construir tots els altres.
Per poder agrair, s’ha d’aprendre
a agafar perspectiva de les coses, a veure quin és el nostre lloc en el món i a
acceptar que formem part de cercles d’humanitat que es fan cada vegada més
grans: la nostra família, els nostres amics, els nostres companys, els nostres
veïnats, el nostre conciutadans, el món.
A partir d’aquest quart element del que parla David, ens trobem amb les accions i en com aprendre a donar passes
per aconseguir el que volem aconseguir. En el cas dels nins, una vegada que hem
treballat els altres tres punts podem passar a veure la manera de posar en
marxa el que la criatura vol que passi. I aquí entrem en el món dels propòsits
i dels hàbits.
Hem d’actuar des de la visió que dona el fet de tenir l’anomenada “mentalitat
de creixement” (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2015/10/la-mentalitat-de-creixement.html).
Saber que podem aprendre sempre coses
noves, que podem anar canviant les nostres conductes a mesura que tenim més
clar com funciona el context en el que es donen, ens ajuda a mantenir la nostra
atenció en el que depèn de nosaltres mateixos, en les solucions i no en els
obstacles.
En resum, hem d’ajudar a les
criatures a expressar les emocions, a etiquetar-les i no perdre’s en elles, a
trobar quins són els seus valors i, a partir d’aquests, donar-los espai perquè
puguin trobar la seva manera d’actuar.
Si, a tot això, que fonamentalment és respectar a la
criatura com el que és, una persona en formació a la que les seves emocions
donen informació, hi afegim el que ens proposen els experts en salut mental de
donar-los més autonomia i acostumar-los a ajudar a casa, tindrem una forma
d’assegurar-nos que totes les criatures puguin arribar a ser el que poden ser:
persones amb flexibilitat o agilitat emocional.
Recordem el que Susan David deia
de les persones amb agilitat emocional en el seu llibre:
“són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de
resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives.
Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb
els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg
termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però
les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que
aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de
manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més
elevades”.
Bona pràctica!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada