Passa al contingut principal

Acceptar que els humans som fal·libles per naturalesa o la força de les llistes de comprovació


“quan una llista de comprovació està ben feta [...] permet que et despreocupis de la part més bàsica, de les coses rutinàries de les que no s’hauria d’ocupar-se el cervell per deixar que es concentri en les coses difícils” Atul Gawande “El efecto Checklist”

Per regla general, he observat que com més gran és el cervell d’un home i com més educació formal té més fàcil és enganar-loHoudini









Tots els oficis, explica Atul Gawande en el seu llibre “El efecto Checklist”, tenen una definició de professionalitat, un codi de conducta en el que s’expliquen detalladament els seus ideals i els seus deures. Aquests codis poden ser explícits o implícits, però reuneixen tres elements: el desinterès, la destresa i la confiança.

En el desinterès es dóna per suposat que quan s’assumeixen responsabilitats respecte als demés, ja siguin infermeres, mestres, advocats, polítics o fontaners, es posaran per davant les necessitats de les altres persones sobre les pròpies.

En la destresa es dóna per suposat que tots els professionals ens esforçarem per tal d’excel·lir, per fer la feina el millor possible, revisant els nostres coneixements i millorant la nostra perícia.

En la confiança es dóna per suposat que tota persona que es posa al servei d’una altra tindrà un comportament responsable.

Hi ha una professió que té un quart element afegit, la de pilot d’avió. I, en aquest cas, els pilots afegeixen la disciplina de seguir els protocols establerts per tal de garantir la seguretat del vol.

La història dels protocols és la història de com introduir la saviesa que ens proporcionen els errors per tal de millorar el rendiment i aconseguir un corpus de coneixements que ens posi cada vegada més a prop de l’excel·lència. La història de com l’aviació ha fet el camí cap a un marge d’errors professionals cada vegada més petit la podeu trobar també a “Black Box Thinking” de Mattew Syed (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2020/03/innovacio-educativa.html).

El cert és que els pilots estan preparats per aplicar els protocols de manera disciplinada perquè els ensenyen a interioritzar els tres primers elements (desinterès, destresa i confiança) afegint-hi el tercer, la disciplina. En la seva formació els pilots aprenen dues coses:

1) la memòria i la capacitat de decisió humanes no són de fiar en moltes condicions i la seva vida i la dels passatgers depenen de que ho admetin, i
2) les llistes de comprovació, els protocols, han demostrat el seu valor: funcionen i han portat a l’aviació allà on és, amb un nivell d’accidents baixíssim.

La disciplina, en aquest cas, salva vides. Les llistes de comprovació salven vides perquè permeten reduir el marge d’errors al mínim possible. Però la disciplina és complicada, és més difícil de tenir que arribar a merèixer confiança  i tenir destresa; inclús més difícil que ser desinteressat i no posar per davant, de manera inconscient, els nostres propis interessos. Els humans som criatures fal·libles i inconstants per naturalesa. Ens equivoquem i no ho reconeixem i, inclús, després gastem una gran quantitat d’energia justificant la nostra posició (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2019/11/la-trampa-de-la-intelligencia.html). O ens deixem dur per la novetat o per l’estrès.

 I, això últim, la nostra fal·libilitat, és el que han de reconèixer els pilots des del primer moment de la seva formació. En quina altra formació trobem que el tema de la naturalesa humana i els errors s’estudien de manera sistemàtica? En quina altra activitat es consideren els errors com a sistèmics i no es perd el temps “cercant culpables”?

La resposta és que en gairebé cap altra. I, això, que en la vida moderna depenem de sistemes, de conjunts de persones o de tecnologies o d’una combinació de les dues coses (penseu, per exemple, en el que està passant ara mateix amb la crisi del COVID-19). Així, en la majoria d’àmbits, com poden ser la medicina o la gestió política, depenem de la coordinació d’un conjunt de components molt diversos que van des del personal implicat, a la tecnologia que es necessita, passant per la gestió econòmica dels actius que es tenen fins a les consideracions ètiques dels humans implicats.

Mai hi havia hagut tanta gent ben formada i amb tants coneixements. Però, com hem dit, i com assenyala una vegada i una altra Atul Gawande en el seu assaig, perquè un sistema complex funcioni de manera excel·lent no basta que els elements que el formen tinguin una formació excel·lent. Un sistema complex no és la suma de les seves parts sinó que d’aquesta emergeixen propietats que tenen a veure amb la relació entre les seves parts i que resulta en una dinàmica de funcionament del propi sistema.

Això últim és aplicable a qualsevol tema que se’ns ocorri, des de el personal de vol d’un avió al funcionament d’una família o un govern, passant per com es rendeix en un quiròfan o una UCI. Si no ho acceptem, no ens hem sortirem. Estem tractant amb temes complexos i que impliquen decisions humanes, és a dir que:
1) un sistema és més que la suma de les seves parts i, per tant, necessita perfeccionar la dinàmica de funcionament i
2) els humans som fal·libles per naturalesa i, a més, tenim tendència a no assumir els errors.
Només si investiguem de manera sistemàtica els problemes que es deriven d’aquests dos punts ens en sortirem.

Però en quines disciplines s’estudien els fracassos rutinaris? En l’ensenyament? En l’advocacia? En política pública? En el sector financer? La conclusió és que no investiguem les formes dels nostres errors recurrents ni dissenyem ni refinem els seus remeis potencials.

En aquest panorama emergeixen dos àmbits que en són l’excepció: un, ja l’hem indicat abans, el món de l’aviació; l’altra, com explica Gawande, és el món de les grans construccions, amb un nivell de problemes estructurals a obra acabada d’un 0,00002 per cent. En els dos casos han introduït els errors com a part del seu funcionament, és a dir, no només les tenen en compte, sinó que actuen de manera sistemàtica per tal d’afrontar-los. I ho fan estudiant-los i, a partir d’aquí, generant variants de les llistes de comprovació.

Les llistes de comprovació són llistes, com el seu nom indica. I indiquen les principals accions que s’han de dur a terme davant una determinada situació problema. En el cas de les grans construccions tenen dues facetes: es comprova passa a passa que cada professional fa el que ha de fer i en el moment que ho ha de fer i, a més, en un altre llistat, es repassen de manera sistemàtica els errors i imprevistos en cada una de les passes de construcció i entre els diferents professionals, de manera que es comuniquin entre ells, es puguin coordinar en la temporització de l’obra i puguin aportar la seva experiència.

En aquest sentit, en les grans obres es treu partit de dues de les característiques de les llistes de comprovació: es monitoritzen els errors de manera sistemàtica i, per tant, es minimitzen i, per altra banda, es millora la comunicació entre les parts implicades en el projecte per la via de sistematitzar la coordinació. Així, les llistes de comprovació s’asseguren que les persones fan el que han de fer perquè hi hagi menys errors i, a més, cada una de les persones implicades passa a tenir un espai per prendre decisions i aportar les seves destreses en el moment en que apareixen els problemes.

Així, les dues facetes de les llistes de comprovació ens recorden què és el que funciona quan ens trobem amb els problemes rutinaris: aplicar el protocol de la llista, que vindria a ser mantenir el poder centralitzat. Però també què podem fer quan es tracta d’una crisi en un sistema complex: traslladar la capacitat de decisió en els diferents elements que hi intervenen, és a dir, descentralitzar el poder, donar-lo a la perifèria, donant espai a la gent per tal que pugui sortir-se’n gràcies a la seva experiència i la seva perícia. En aquest cas, han de parlar entre ells, han de comunicar-se per tal de coordinar respostes i han d’assumir les seves responsabilitats. Això és el que els estudis sobre crisis indiquen. Això és el que funciona.

En aquest sentit, Gawande ens recorda una crisi molt estudiada: el cas de l’huracà Katrina. Els errors de l’administració van ser grans. Van centralitzar les intervencions. I, com a resultat, van arribar tard per tal d’ajudar a la gent amb tota una sèrie d’imprevistos. La desgràcia no va ser pitjor perquè les entitats locals van coordinar-se entre elles.

La conclusió dels estudiosos de crisis: davant una situació complexa no funciona la centralització de les decisions, el que dóna bons resultats és que la gent de la perifèria, la que es troba sobre el terreny, es coordini, parlin entre ells i aportin solucions puntuals als problemes que van sorgint.

Per tant, recordem dues coses:

1.     Els problemes amb els que ens anirem trobant en aquesta societat tecnificada seran els d’un sistema complex i exigiran que, com els pilots, tinguem presents els errors i construïm maneres sistemàtiques de fer-hi front. Els errors són una font inesgotable d’aprenentatge. Els humans som fal·libles.

2.     En el cas de situacions crítiques hem de donar el poder i la responsabilitat a la gent. La comunicació entre les persones és crucial per tal de donar solucions en cas de crisis. Només així ens en sortirem. L’impuls de centralitzar la solució sempre es donarà per part de les estructures de poder. Com a societat hem d’interioritzar que la centralització no funciona en aquests casos. Cada persona ha d’assumir la seva responsabilitat i aportar el que pugui aportar, en funció de les seves destreses.
Bona reflexió!

PS. L’objectiu d’Atul Gawande és aplicar tots aquests coneixements al seu camp professional que és el de la salut. Com a cirurgià ha estat un dels impulsors d’un programa de l’OMS per tal d’implementar llistes de comprovació en el món sanitari. I les llistes funcionen. Però, sobretot, el que és més important és la comunicació entre els diferents implicats. Els diferents actors han de compartir l’espai de poder, compartint la informació i fent possible treure el millor de cada professional. En aquest cas, el respecte per cada una de les persones que intervenen en una tasca és la clau per optimitzar el funcionament de sistema.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,