“Considera les següents preguntes:
T’equivoques en els teus judicis? Has tingut accés a proves que puguin indicar
que estàs equivocat en els teus supòsits? Les teves decisions han estat qüestionades
per dades objectives? Si la resposta a qualsevol d’aquestes preguntes és “no”,
és gairebé segur que no estàs en procés d’aprendre res. Això no és una qüestió
de diligència o de motivació, sinó simplement de lògica. Estàs jugant a golf a
les fosques” Matthew Syed “Black Box Thinking”
“El procés creatiu comença amb un
problema, el que fins i tot podries considerar com un error, en la tecnologia
existent”. “La creativitat és, en molts aspectes, una resposta”. Aquest
plantejament és el que defensa Matthew
Syed a “Black Box Thinking” on fa
una revisió sobre com millorar el
rendiment en àrees com l’educació, la sanitat o la política, per exemple.
El plantejament general afirma que només
podrem arribar a l’excel·lència si admetem que som humans, que comentem errors
i que, aquests, quan es tenen en compte són la millor font d’aprenentatge.
El problema és que no ens dediquem, com en el cas de l’aviació, a analitzar les
nostres “caixes negres” per aprendre de les nostres pròpies dificultats
o errors. Anem dient coses com “un metge
no es pot equivocar”, “aquest
error és imperdonable” o “has suspès perquè no t’has esforçat prou o
perquè no estàs prou motivat”.
Tanmateix, si volem arribar a tenir una comunitat creativa haurem de
començar per acceptar com funciona el procés creatiu. I la realitat és que els processos creatius emergeixen com a
resposta a una dificultat. Sense la definició d’un problema, d’un error, d’una
dificultat, sense una frustració, la innovació no pot iniciar-se. Perd els seus
fonaments.
Matthew Syed ens presenta un estudi psicològic fet per Charlan Nemeth sobre el procés de
trobar solucions creatives a un problema. L’objectiu dels tres tipus de grups
que van crear-se aleatòriament era trobar una solució per tal de reduir la
congestió de trànsit en una àrea de la San Francisco Bay Area. El primer grup tenien la instrucció de fer
una pluja d’idees, és a dir, d’anar proposant de manera lliure qualsevol
idea que vingués al cap (s’ha de dir que aquesta és una de les tècniques més
famoses i influents de la història). La gent no es pot criticar de cap de les
maneres. Posar objeccions està completament prohibit.
El segon grup no tenien cap tipus
d’instrucció. Al tercer, en canvi, se l’encoratjava a donar feedback negatiu
davant qualsevol idea. Les
seves instruccions eren: “La majoria d’investigacions
i de consells indiquen que la millor manera de trobar bones solucions és
començar proposant-ne moltes. No tingueu por de dir qualsevol cosa que us
vingui al cap. De totes maneres, a més, la majoria d’estudis indiquen que hauríeu
de debatre i, inclús, criticar totes les idees proposades”.
Els resultats van ser molt il·lustratius. El tercer tipus de grup, amb la dissidència i la crítica incloses, van
generar un 25% més d’idees que els altres. I quan van demanar-se solucions a
nivell individual, les persones d’aquest grup van donar el doble de solucions
que les del grup de la pluja d’idees.
Com explica Nemeth a les seves
conclusions: “El descobriment principal
és que l’encoratjament del debat –i inclús de la crítica- sembla estimular la
generació d’idees creatives. I les cultures que permeten i inclús promouen l’expressió
de perspectives diferents poden estimular la majoria de la innovació”.
Tanmateix, l’anomenada innovació
educativa de determinats centres d’aquesta comunitat, promoguda per la nostra Conselleria d’Educació, es basa en “deixar fer”, sense
instruccions, sense regles, sense revisió, sense retroalimentació. L’objectiu,
suposadament, és fer que els nins i nines siguin més creatius i, també, més
feliços. Les activitats estructurades estan “prohibides”, com també ho estan
les intervencions dels mestres i educadors. Curiosament, però, els pares
amb recursos segueixen enviant les criatures a fer esport, a anglès i a música,
tres de les extraescolars més demandades i que si alguna cosa comparteixen és
la seva estructuració per tal d’aconseguir arribar a activitats del que s’anomena
“pràctica
deliberada”, amb una anàlisi explícita i individualitzada dels errors
de cada persona (vegeu, per exemple, https://benestaremocional.blogspot.com/2016/08/sortir-de-la-zona-de-confort-per-tal_27.html
).
La pregunta, tenint en compte el que diuen els estudis, i els nostres
resultats acadèmics com a comunitat, és: És
així com volem educar als nostres petits ciutadans? Anem bé?
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada