Passa al contingut principal

Estimat Pere, avui en faries 56...



 

“Una persona que jo estimava una vegada em va donar

una capsa plena de fosca.

 

Van haver de passar anys per entendre

que això, també, era un regal”

Mary Oliver

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Estimat Pere,

Avui en faries 56...

I et tenim present, cada vegada que passa alguna cosa a la família, cada vegada que parlem de la vida i de la mort, cada vegada que fem un cafè amb na Laura...

Cada vegada que recordo que estic viva.

En el “Diario para estoicos”, Ryan Holiday enceta el novembre amb una reflexió sobre l’acceptació i la gratitud. Ens recorda que les pèrdues només poden afrontar-se amb acceptació. I que la gratitud ens canviarà la perspectiva. Com escriu Mary Oliver en el poema, la fosca també és un regal. El teu regal va ser la teva presència durant gairebé 52 anys...

Què em vares ensenyar? Recordes les vegades que em renyaves per la meva falta d’acceptació de les regles? Recordes com te’n reies de les meves reivindicacions sobre el que era just o injust? “Digues que sí i després fes el que trobis”, em deies. I jo pensava que eres un hipòcrita que deia una cosa i en feia una altra... I t’ho recriminava. I tu reies. I em recordaves que la que estava castigada i es quedava sense sortir era jo...

Al final, en això tenies raó. Em va costar molt deixar de lluitar en guerres que no eren meves. Fins i tot, em va costar molt deixar de defensar-te quan mumare et renyava. Segons tu, no passava res, les paraules no eren tan importants. La vida continuaria allà on l’havíem deixada.

Vaig aprendre una altra cosa, gràcies a tu, primer, i després a en Kiko: a acceptar les peculiaritats de la gent que estimes. Vaig aprendre a deixar d’esperar un acord, a deixar d’ajudar quan no em demanàveu ajuda, a deixar de dir quan no volíeu la meva opinió, a veure que no vos podia protegir i que, cada un de nosaltres, havia de viure el que havia de viure per aprendre el que havia d’aprendre...

Vaig aprendre que, malgrat les lluites territorials, hi havia un fons de clan, en el que hi érem els tres (en Kiko, tu i jo) i que mai res el destruiria. Inclús en el pitjor moment de la nostra història, quan els nostres desacords o les nostres decepcions estaven més fresques, sempre tornava brotar la connexió després d’estar una estona sols, parlant del que ens preocupava. Aquesta dualitat desconcertant va arribar a semblar-me normal. I em costava molt explicar-la a ningú. Vaig aprendre que si alguna vegada em sentia ferida pel que feies o el que deies era el resultat del teu dolor... I em sabia greu, per la part que em tocava, haver-te’l fet sentir...

Pere, quan era petita sentia la teva lluminositat i la meva foscor. És estrany, sentir que navegues per les preguntes de les costes inexplorades del que no entens, mentre la persona que tens més a prop veu llum i alegria per tot arreu... Aquesta dualitat teva, que, com en Kiko, es mostrava en la vostra capacitat de passar de la hilaritat més explosiva al plor més desconsolat, no em deixava mai de sobtar. Jo, en el meu país de la reflexió, no podia entendre tanta incoherència... Jo, al final, em deixava dur, navegant per les vostres baralles, per les vostres bromes, per les vostres mostres d’amor i d’ajuda... Jo, em sentia la guardiana de la realitat, la que havia d’ajudar-vos a tenir la porta oberta a les coses que no es podien obviar, per molta negació alegre que intentàveu practicar...

Al final, però, la capsa amb foscor que em va donar la vida, primer de les mans d’en Kiko i després de les teves, em van dur a acceptar i agrair les regles de la vostra presència. Aquest havia sigut el pacte no sé amb quina força que no entenc: viuríeu trepitjant fort i moriríeu quan encara els altres penséssim que no tocava...

I seguim aquí. Plorant la vostra absència, però agraint tot el que la vostra presència va regalar a la nostra vida.

Mentre visqui, viuràs en mi.

 

Comentaris

  1. Hola Paula, no sé si somriure o plorar, faig les dues coses.
    La teva reflexió d'avui em commou i m'ensenya molt,sobretot, a estimar.
    Gràcies!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,