Passa al contingut principal

El jove que apuntava a la lluna



En el camp del camí cap al benestar emocional sempre s’han distingit dues formes bàsiques: una “hedònica” que es representa per la suma de les experiències positives d’una persona i una altra “eudaimònica” que és el resultat de la recerca de sentit i significat i de la lluita per propòsits que van més enllà de la simple gratificació. Ambdues dimensions del benestar estan profundament implicades en la biologia humana i l’evolució. L’hedònica motivaria adaptacions psicològiques i fisiològiques bàsiques i l’eudaimònica motivaria capacitats culturals i socials més complexes.

Sabem que el benestar emocional en general està directament relacionat amb la salut i la longevitat. Tanmateix, en un article recent, Barbara Fredrickson i col·laboradors indiquen que, encara que les dues dimensions del benestar poden influenciar-se una amb l’altra, el benestar eudaimònic pot predir un patró més favorable d’expressió genètica del sistema immunològic que l’hedònic. D’aquesta manera, la discussió filosòfica de quina seria la dimensió que permetria una bona vida, en el sentit d’una llarga i saludable vida, ens vendria resposta pels resultats fisiològics estudiats i assenyalaria com a candidata a l’opció eudaimònica. Viure una vida amb sentit, entrega i passió seria més saludable que viure una vida abocada a aconseguir acumular plaers (de fet, els resultats indiquen efectes adversos en aquest darrer cas).

En aquestes dades pensava quan vaig assistir a la cerimònia de graduació del meu fill gran. A part dels parlaments de les autoritats, dos dels alumnes, una al·lota i un jove, en Rai, s’havien presentats voluntaris per tal de fer el discurs pertinent. Ella va començar recordant el camí recorregut, el canvi que havien pogut experimentar gràcies a totes les persones que havien anat coneixent, a tots els sabers als que havien accedit, a totes les ajudes que havien rebut. Ell va encetar la seva part amb una història que, aproximadament, deia:

Això era i no era, ja fa molts anys, un rei que tenia una filla. Quan la princesa va ser casadora, el rei va convocar a tots els joves de la contrada i va prometre que el que guanyés una determinada prova, aconseguiria el vist i plau per a casar-se amb la princesa i governar el regne. Al costat del castell del rei hi havia un riu i el repte consistia en aconseguir tirar una llança a l’altra banda. L’expectació era màxima i durant tot el dia van anar arribant els joves i els observadors. Hi havia anat gent de tot el regne i de les terres properes. Les qualitats atlètiques de tots els pretendents resultaven evidents a primera vista. I així, va transcórrer bona part de la jornada fins que, en un moment determinat, va arribar un jove que no semblava massa dotat pel tir. Els altres, amb el cansament acumulat de tots els intents, van deixar-lo passar, amb l’expectativa d’aconseguir unes rialles fàcils a costa seva. El jove alt i prim va anar a buscar una llança i sense deixar-se intimidar per tota la gent que semblava pendent del resultat, va iniciar la seqüència de tir. Va tirar. I la llança, davant la sorpresa de tota la gent, va arribar a l’altra banda. Després del silenci inicial es va produir un estrèpit de crits d’admiració. Tampoc això va semblar canviar l’estat d’ànim del jove. Va limitar-se a quedar-se dret, mirant a l’aire, pensatiu. El rei va proclamar la seva victòria i ell va agrair-li el reconeixement. Tanmateix, ell seguia seré i algú se li va acostar i li va preguntar: “No estàs content? Has vençut, has llançat la llança a l’altra vorera del riu!”. Ell va respondre que sí, que estava content. Però, va aclarir, “jo apuntava a la lluna...”

Després de contar aquesta història, va suggerir que sortissin al món pensant que “o guanyem o aprenem” i que el que havien d’aprendre, com en el cas del jove llançador, és a aspirar al millor. Estarem satisfets de nosaltres mateixos, va dir, si, cada dia, després de la nostra jornada ens proposem respondre a la pregunta “He estat el millor professional que puc ser?  i no deixem mai d’aspirar a contestar que sí la majoria de les vegades.

Tota una lliçó de benestar eudaimònic gràcies a la recerca d’una vida plena de sentit, entrega i passió.

Gràcies Rai!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...

Els 5 cercles d'intimitat o les relacions que ens van convertir en humans

“La força de les relacions es veu amb tot el seu potencial quan et trobes amb una persona amb la que tens una gran afinitat d’entrada i després segueixes potenciant-la gràcies a converses sobre llibres, sobre sèries, sobre pel·lícules, sobre històries viscudes... Els estudis demostren, inclús, que les parelles que veuen sèries junts milloren la seva comunicació i, de retruc, la relació.” https://benestaremocional.blogspot.com/2018/04/als-meus-5-ximpanzes.html             Un factor fonamental en el desenvolupament d’un cervell més gran en els humans va ser l’agrupament en grups socials perquè va possibilitar la caça i una recol·lecció més eficients i també va donar protecció contra els depredadors. En el món dels primats, com més gran és el neocòrtex, més gran és el grup social ; en el cas dels ximpanzés és de 55 i en els dels humans es calcula que està sobre uns 150 membres , i aquest seria el nombre màxim de persones amb les que pot manten...