Passa al contingut principal

Dones, contes de fades o Rondalles Mallorquines...

“El món està escrit per un nombre infinit de persones, una de les quals ets tu, i els desenllaços sorprenents moltes vegades són deguts a la intervenció de persones que s’havien menyspreat”


“Però ens comportem com si la vida tingués trames, igual que l’art, i com si sabéssim com acaba la història, ja siguin unes eleccions, una transformació cultural o qualsevol esdeveniment important i, moltes vegades, no pequem d’assenyats sinó de poc originals.”


Rebecca Solnit

Sobre abandonar la certidumbre en un cuento que nunca termina














Ul·lisses, l’heroi etern, el protagonista de les històries creades per Homer a la Ilíada i l’Odisea. El guerrer, l’estratega, “el capità de tripulació, un orador foguejat, l’amant de les fetilleres o el marit fidel, sinó que també és l’explorador que no pot abstenir-se mai d’entrar en el misteriós.


Llegeixo “Un verano con Homero” de Sylvain Tesson i li poso cinc estrelles en el meu repte de lectura aquest 2025. Un llibre que parla de força, de la ràbia intractable (hibris), del destí, de la guerra, de ser recordat amb honor i glòria. Preciós. 


Incòmode.


Per què m’incomoda?, em demano. 

Per què no m’hi acabo de veure en el seu relat, en la seva cosmogonia? 

Sí, entenc el rerefons de poder i de masculinitat. Que, evidentment, no puc agafar com a referent. 


No hi ha dones glorioses. Poden ser visionàries, realistes. Poden resistir la força de les circumstàncies. Poden perseverar en el seu objectiu. Però no poden ser recordades “amb honor i glòria”. S’assemblen més a les protagonistes de les Rondalles que s’inventava la meva padrina Paula.


La meva padrina tenia una facilitat pasmosa per la truculència tipus Tarantino. Encara que els meus germans petits volien sentir les versions de les seves històries, no podien deixar d’anticipar el patiment que ja venia inclòs en el pack. La padrina carregava la part gore de la cosa. Ells acabaven morts de por.


Tanmateix, a les Rondalles, i als contes de fades del món, els personatges eren criatures, no eren herois. Eren els més petits de la casa. Començaven el seu camí com a perdedors i, només per la màgia d’escoltar i deixar-se ajudar, aconseguien trobar la sortida a la història. 


Com escriu Rebecca Solnit, a “Sobre abandonar la certidumbre en un cuento que nunca termina”, 


els personatges dels contes de fades es troben amb tasques que moltes vegades són injustes i gairebé impossibles, imposades per persones que tenen més poder que elles (…). Moltes vegades les superen establint aliances amb altres actors ignorats i menyspreats, concretament dones ancianes (que amb freqüència tenen poder sobrenaturals) i petits animals (…). Aquestes tasques, proves i missions reflecteixen la dificultat de la tasca de créixer a la que s’enfronten els més petits en la vida real i exploren les capacitats que sí tenim la majoria: forjar aliances, perseverar, resistir, innovar. O ser bona persona i escoltar, per mencionar dues de les coses que tenen a veure amb la narració d’històries i amb els personatges dels que parlen aquestes històries en particular.” 



En les Rondalles, i en la vida dels petits i dels que no tenen poder, hi trobem incertesa, por, injustícia, arbitrarietat… A força d’escoltar les narracions, arribem a saber que els protagonistes sobreviuran, a pesar de totes les seves preocupacions i de tots els perills que han de superar. No sabem com. 


No hi ha res gloriós en les aventures d’aquests personatges. És enginy en estat pur. No hi ha força. No es sap massa bé la direcció que prendrà la cosa. El camí només té sentit al final.


En la vida real, aquest no saber és normal i, al mateix temps, tan increïblement incòmode que fem imitacions estúpides i delirants del que és saber, ja sigui fiar-nos de les autoritats que no són de fiar o expressar opinions sobre el que passarà que no es basen en fets, en coneixements ni en la història”, ens recorda Solnit.


No sabem el que ens passarà. Però tenim un marge d’acció sobre els processos que determinaran el que passarà. 


Haurem de vèncer, però, la por a la incertesa que fa que, en moltes ocasions, triem  falses certeses negatives, cíniques i depriments. 


Haurem de vèncer, també, la idea de que els nostres poderosos herois ens salvaran, o comdemnaran.


El destí no existeix, no està escrit. 

És un futur pendent de redacció. 

D’acció. 


Forjar aliances, perseverar, resistir, innovar. O ser bona persona i escoltar. Això sí que ho podem aprendre a fer tots.


Bona reflexió!


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...

El cervell adolescent

“...la plasticitat cerebral –es formen noves sinapsis, neixen noves neurones, els circuits es reconnecten, les regions cerebrals s’expandeixen o contreuen- aprenen, canviem, ens adaptem. I això és més important al Còrtex Prefrontal que a qualsevol altre lloc” “el [desenvolupament] del cervell està molt influït pels gens. Però des del naixement fins a la primera adultesa, la part del cervell humà que ens defineix més és menys producte de la genètica amb la que vam començar la vida que del que la vida ens ha posat al davant. Degut a que és la darrera a madurar, la zona del Còrtex Prefrontal és la regió cerebral menys condicionada pels gens i més esculpida per l’experiència” Robert Sapolsky “Behave” A n'Eulari, pel seu entusiasme a l'hora d'influir sobre el cervell adolescent Durant l’adolescència el cervell canvia de manera important . Els circuits que connecten les diverses àrees repartides pels diferents lòbuls cerebrals es van modificant en func...