Passa al contingut principal

Coherència, consistència, respecte, reconeixement i rutines.


Centra’t en ser coherent respecte a la teva resposta emocional. Que aquesta sigui tranquil·la, controlada i racional. Sempre.” 

Les relacions es construeixen amb petites accions quotidianes.

Sobretot es construeixen  a partir dels elements del comportament del teu fill en els que decideixes fixar-te. (…) el que més afecta al monòleg intern dels nins és el que comentes

Les normes les has de decidir tu. Ets l’adult: tu poses els límits

Paul Dix Cuando los padres cambian todo cambia”.













Si vols ser un bon pare, el primer que ha de canviar perquè tot canvii ets tu.


Així de clar ens parlava Paul Dix en el seu llibre “Cuando los padres cambian todo cambia”.  Els deu punts que proposa treballar tenen un objectiu: aconseguir un ambient de respecte i que fomenti el creixement (vegeu 

https://benestaremocional.blogspot.com/2024/03/si-vols-canviar-les-teves-relacions.html).


En aquest sentit, Dix està en la línia de l’expert en educació Anthony Biglan (vegeu 

https://benestaremocional.blogspot.com/2015/09/ajudar-les-criatures-convertir-se-en.html). L’objectiu dels pares seria assegurar que les criatures arribessin a ser pràctics i resilients davant els problemes de la vida i poguessin fer-ho vivint d’acord amb els seus valors. Per tal d’aconseguir això, els experts ens adverteixen que hem d’aprendre a superar els pensaments que ens limiten, agafar distància i perspectiva de les coses i actuar després de manera conscient i coherent amb els nostres valors. És a dir, necessitem arribar a la flexibilitat psicològica (vegeu també https://benestaremocional.blogspot.com/2019/07/la-necessitat-dels-altres-per-construir.html i https://benestaremocional.blogspot.com/2022/05/normal-0-21-false-false-false-es-x-none.html


Les investigacions de Biglan, sobre com crear ambients que ens ajudin a fomentar una vida amb sentit, entrega i passió, indiquen que haurem d’aprendre a: 


  1. acceptar les emocions i els pensaments dels altres, 
  2. fomentar el diàleg i la reflexió sobre aquests i
  3. permetre que cada una de les persones que en formin part pugui aclarir quina és la vida que volen viure, quins són els valors que tindran prioritat en les seves existències.


Les 9 passes proposades per Paul Dix per tal d’aconseguir aquests objectius són:


Passa 1: Practica la gestió emocional. Deixa de cridar.

Aprèn a regular-te emocionalment. Genera un espai de calma on puguis mantenir les teves emocions controlades (això, en les meves sessions, comença per “Calla, no contestis tot d’una. Tanca’t un poc al bany”). Practica la cara de póker (abans d’arribar a la cara d’hostessa de vol i la seva amabilitat, que això ja és el súmmum!). Cuida’t a tu mateix (dorm les teves hores, fes esport, cultiva petits plaers…).


Passa 2: Sigues coherent i consistent.

Escriu una llista que resumeixi “Com es fan les coses en aquesta casa”. La coherència proporciona seguretat emocional a les criatures. Segueix primer tu les normes, si vols que els nins ho facin. Estigues disponible emocionalment fins i tot quan hi ha problemes (aprèn a no precipitar-te, guanyant temps en pla “ara necessit pensar en el que ha passat”). Davant un incompliment repeteix sempre “Recorda com es fan les coses en aquesta casa”. Crea rutines. Mantén un clima de tranquil·litat.


Respon a les preguntes: “Com ens comportem els adults? Quins són els nostres valors? Quines són les rutines clau? Com afrontem els conflictes? Com volem que sigui el clima de ca nostra?”


Passa 3: Reconeix els comportaments positius del nin.

Pilla al teu fill fent el que és correcte, petites coses quotidianes. Reconeix qualsevol element positiu del seu comportament (“M’agrada com…”, “Has fet molt bé…”, “M’encanta que…”). Fixa’t com a objectiu fer 10 comentaris positius cada dia. No deixis que els pensaments positius quedin sense expressar. Observa quan fan un esforç extra. Guarda’t un minut positiu al matí, abans de començar el dia. Reflexiona sobre les coses bones quan seguis a taula. Reflexiona sobre el que ha anat bé abans d’anar a dormir.

Fes, sempre que puguis, petits actes d’amabilitat (Ofereix ajuda, fes acte de presència, ajuda’ls, deixa’ls una nota positiva amb el berenar, omple un pot de vidre amb paperets que recordin el que ha fet bé durant la setmana, ajuda’ls a ordenar l’habitació).

Abraça’ls sempre que puguis.


Passa 4: Cultiva noves conductes amb atenció, amor i elogis.

Supera les trampes de la criança intuïtiva (“Hauries de saber comportar-te bé”, “Mira quantes vegades t’ho he de dir”, “Si fas això, guanyaràs això”). Recolza’t en prestar atenció a les conductes adequades.

Mostrar menys emoció té més impacte sobre el mal comportament. No parlis en calent (No diguis coses com: “Ja basta!”, “Si ho tornes a fer…”, “Ja no puc més amb tu!”, “Mira el que ha passat culpa teva!”).

Expressa directament el què vols, relaciona el comportament amb els valors de ca vostra i celebra cada vegada que es fa el que vols que es faci.

Dóna-li les gràcies abans de fer el que ha de fer (“Gràcies per llevar el plat de taula!”).


Contínuarà…


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del ...