“La nostra capacitat de modular
els sentiments comença quan un cuidador es fa càrrec de les necessitats
corporals d’un infant. A partir del processament dels senyals sensorials i
motrius, que apareixen integrades en un jo bàsic o mínim, broten el que
anomenen “mentalitzacions corporeitzades” que progressivament condueixen a la
nostra habilitat per a diferenciar entre el jo i els altres –un procés que no
pot passar estant aïllats dels altres. Només podem adquirir un sentit del jo si
ens relacionem amb altres persones i aquest es desenvolupa des de la infància a
partir dels processos interoceptius corporals. Tenim la sensació de ser
nosaltres mateixos quan ens relacionem amb els altres i ens distingim dels
altres i, de retruc, la nostra habilitat per formar una frontera entre el jo i
l’altra és una funció de la nostra habilitat de sentir les informacions
interoceptives en els nostres propis cossos –aquesta és la novetat important de
la seva aportació. Quan no es sent aquesta frontera perquè no s’ha format o ho
ha fet malament es transforma en patologies psiquiàtriques” https://aeon.co/essays/the-interoceptive-turn-is-maturing-as-a-rich-science-of-selfhood
“Quan eres petit, qui et
consolava quan ploraves?”
demana la terapeuta i investigadora Sue
Johnson als seus clients. Al darrera de la pregunta hi ha moltes
suposicions: de petits necessitem els altres per tal de sobreviure, per tal d’aprendre
a calmar-nos, per tal d’aprendre a regular les nostres emocions... A més, també al
darrera de la qüestió hi trobem el fet que, sobretot en el terreny de les
relacions íntimes, les nostres experiències de connexió interpersonal d’infància donen forma a les que tenim quan som grans.
En aquest sentit es manifestava l’altre dia un client que m’explicava els
motius pels quals estava preocupat i trist i perquè no ho havia manifestat ni
comunicat a la seva dona ni als seus pares: “Quin
sentit té dir-los res sobre la meva tristesa? L’únic que aconseguiria seria
fer-los estar malament”. Aquesta persona, diria John Gottman, ha viscut en una família amb una “filosofia emocional marcada pel
rebuig”. En aquestes famílies es tendeix a mantenir ocults els
sentiments, en especial els negatius. A més, el fet de no reconèixer les emocions
dels seus membres fa que no donin massa guies ni consells sobre com
regular-les.
Totes les famílies tenen la seva
pròpia cultura i la seva pròpia filosofia de les emocions, explica Gottman. Si
fem un esforç per recordar, podem establir la de la nostra família de
referència contestant a una sèrie de preguntes:
·
La nostra família creia en la importància de que les
persones entenguin els seus propis sentiments i els expressin als demés?
·
O era de l’opinió de que és millor que cada un es guardi
els seus sentiments per ell?
·
Si algú estava molt feliç, podia expressar l'alegria lliurement
o havia de controlar-la?
· Si algú s’enfadava, ho podia dir o es considerava l’expressió
de la ràbia com una ofensa que s’havia de castigar?
·
Es podia mostrar la tristesa o se’ns renyava pel fet d’estar
melancòlics?
Les respostes poden fer-nos veure quina era la filosofia emocional de la
nostra família i adonar-nos-en de fins a quin punt seguim ancorats a ella o si
l’hem canviada. En tot cas, la consciència
de la nostra pròpia filosofia emocional és la primera passa per
canviar-la poder arribar a la flexibilitat emocional (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2018/09/et-veig-les-teves-emocions-les-teves.html).
Gottman ens diu que podem trobar quatre
grups diferents pel que fa a la filosofia emocional familiar:
1. La
filosofia directiva suposa acceptar l’expressió de tots els sentiments,
inclosos la ràbia, la tristesa o la por. En situacions emocionals, els membres d’aquestes
famílies solen ajudar-se a resoldre problemes i a enfrontar-se amb els
sentiments difícils.
2. La filosofia
de rebuig suposa mantenir ocults els sentiments, en especial els negatius i, ja que no es reconeixen, els membres d’aquestes
famílies no donen guies ni consells per tal de gestionar-los.
3. La filosofia
liberal suposa acceptar l’expressió de certes emocions, però amb poca ajuda
quan es tracta de gestionar emocions negatives com la ràbia, la tristesa o la
por. Solen deixar que
passin, simplement.
4. La
filosofia emocional de desaprovació coincideix amb la de rebuig en pensar que les emocions han de mantenir-se
ocultes. Tanmateix, aquestes famílies van més enllà i poden arribar a mostrar hostilitat i a ser molt crítiques amb els membres que
expressen emocions negatives.
Les famílies amb una filosofia emocional
directiva responen de manera positiva als intents de connexió emocional dels
seus membres, ajuden a identificar les emocions als altres i expressen la seva
empatia. Al contrari que les
liberals, les directives ensenyen a
expressar els seus sentiments de manera adequada i eficient. Fixen límits a la conducta (“Pots dir que
estàs enfadat i fer potadetes, però no tirar cosses”). Intenten que els fills es
centrin en la resolució de conflictes i
de problemes. I entenen que les emocions són informació sobre com ens
afecten les situacions.
Les famílies amb una filosofia directiva solen tenir més paciència i ser més respectuosos i tolerants amb
els membres que intenten afrontar sentiments difícils. Solen reconèixer les
emocions, fent possible la connexió
emocional, ajudant a acceptar “sentir
el que es sent, pensar el que es pensa”, base de la flexibilitat emocional.
De quina família provens tu?
Quina filosofia de les emocions vols que regeixi la teva vida íntima?
Quina filosofia de les emocions vols que regeixi la teva vida íntima?
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada