A na Caterina, la meva referència
d’intel·ligència sociològica.
“Tots partim de l’experiència
subjectiva. De la mateixa manera que els bebès, som el centre de l’univers i ni
tant sols entenem que altres persones tinguin perspectives diferents”
“La nostra comprensió esdevé més
objectiva en la mesura en què depengui menys de les idiosincràsies dels nostres
punts de vista, els nostres òrgans sensorials o els nostres esquemes
conceptuals específics”
Julian Baggini “Cómo piensa el
mundo”
“La Imaginació Sociològica [o
Intel·ligència Sociològica] és la capacitat de connectar les preocupacions
personals –coses que poden anar malament en la pròpia vida o que causen
incomoditat o negativitat- amb qüestions socials, qüestions públiques o
estructures socials. Trobar les arrels causals i prendre nota del que t’està
passant a la teva vida, a la teva biografia està també condicionat, arrelat i
té els seus límits i les seves capacitats de canvi en el temps actual i en la
trajectòria del context més gran delimitat per la història, la societat, la
cultura, la política i l’economia.” https://medium.com/swlh/how-to-develop-your-sociological-imagination-for-empathy-and-social-justice-2a6068800793
Estem condemnats a una vida
social marcada per la síndrome post-telecinco? Hem d’acceptar com a vàlida qualsevol
cosa dita i de qualsevol manera, simplement perquè és “l’opinió d’algú”? Hem de
deixar que coses com l’educació, la salut o l’espai comunitari es decideixin a
cop d’opinió i en funció del que crida més fort? Hem de renunciar a entendre, a
conèixer, a respectar als que intenten pensar amb intel·ligència, als que
intenten construir opinió a partir de les evidències científiques?
La intel·ligència es defineix
moltes vegades com a capacitat d’adaptació als diferents elements que formen
part del que considerem la nostra realitat. Parlar amb intel·ligència, així, suposaria estar el més a
prop possible de la realitat per tal de poder definir-la bé i actuar de la
millor manera possible. Relacionar-se amb intel·ligència, per altra banda,
suposaria entendre’ns a nosaltres i als altres el millor possible per tal d’aconseguir
arribar a enteses que afavorissin a les dues parts. Viure amb intel·ligència, finalment, suposaria acceptar la complexitat
de la pròpia vida i intentar fer el que sigui el millor possible a cada moment,
per a nosaltres i pels que ens envolten.
Tanmateix, els humans estem molt limitats en aquestes tasques per la nostra
pròpia naturalesa. Tenim tendència a pensar que el que ens passa pel cap és la
veritat i que el nostre punt de vista és el correcte. Tenim tendència a perdre de vista que la nostra perspectiva és això,
precisament, la “nostra perspectiva”, fruit del nostre temperament, de la
nostra generació, de les xarxes socials en les estem immersos i d’altres
influències que no qüestionem ni tenim en compte.
Així, pensar en els problemes socials de manera intel·ligent és difícil. Si
realment volem un futur digne pels nostres fills haurem de reconèixer que
aquest dependrà de les nostres decisions avui, de la nostra capacitat per crear
les millors circumstàncies possibles per la gent que haurà de viure en el món
de demà. Haurem de pensar amb intel·ligència sociològica, tenint en compte
quines són les forces que condicionen la nostra realitat social. Només així, partint de la realitat i no
dels prejudicis que tenim cada un de nosaltres, podrem decidir el millor per a
tots.
En aquest sentit, l’article de Jenny
Justice, “How to Develop Your
Sociological Imagination for Empathy and Social Justice”(gràcies Caterina pel suggeriment!!!) ens
recorda que una Intel·ligència Sociològica (ella parla d’imaginació) serà aquella que tingui en compte els tres
elements que està provat que condicionen la nostra realitat socioeconòmica (el
quart l’afegeixo jo per la seva rellevància):
·
el capitalisme liberal, basat en el creixement i en l’acumulació del capital (ara, a qualsevol preu passant per sobre de
molts drets dels treballadors guanyats després d’un llarg camí i renunciant a
la consciència ecològica)
·
el patriarcat, és a dir, la inèrcia de pensar en masculí per defecte, la inèrcia d’unes
estructures socials i econòmiques marcades per la presència històrica del poder
masculí (ara, amb partits i moviments
polítics declaradament a favor del patriarcat i misògins, en contra de la
igualtat de dret de les persones)
·
l’eurocentrisme blanc, és a dir, la tendència a donar per suposat que la
normalitat i el poder són prototípics dels descendents dels blancs europeus (ara, amb partits i moviments polítics declaradament
en contra de la immigració i amb declaracions xenòfobes per part de persones
amb poder polític i econòmic).
·
l’heteronormativitat, és a dir, la inèrcia a considerar que, en matèria d’atracció
interpersonal, la normalitat és heterosexual (amb un augment d’agressions a persones que no compleixen amb aquests estàndards).
Així, com m’explicava l’altra dia una clienta, quan la gent parla dels
immigrants com una càrrega pel sistema, “les
hauríem de recordar que la gent ve perquè aquí hi ha feines que nosaltres no
estem disposats a fer pel preu que l’empresari de torn vol pagar. Si després
depenen d’ajudes socials, no hauríeu de malparlar-los a ells, sinó a la manera
de procedir d’aquestes grans empreses que s’estan carregant els drets, gràcies
a que el sistema polític s’ha rendir a la lògica del capital”.
O, com em deia en Guillem, “hi hauria
d’haver una manera per tal d’explicar les polítiques d’atenció als menors immigrants
que ajudés a entendre quines avantatges té per les persones i pels nins
implicats, evitant decidir quins centres i a on s’han d’ubicar en funció dels
prejudicis de la gent”.
O, com m`explicava la meva filla, “no
hauríem de creure en la suposada benedicció de la gestió privada de la sanitat,
quan els diferents experiments que s’han fet no ha demostrat el seu valor i
esdevenen excuses que usen partits conservadors per justificar la necessitat de
privatitzar els serveis sanitaris”.
O, com m’explicava la meva germana, “la
innovació educativa no hauria de ser producte d’experiments basats en la forma
de fer les coses que en aquest moment sembla més atractiva pels nins o pels
mestres. Hauríem de pensar que és el fons el que és important i basar-nos en
evidències científiques que ens ajudin a formar persones que dominin eines com
la lectoescriptura i el pensament crític”.
Bona intel·ligència sociològica!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada