Passa al contingut principal

Educar per un món que encara no existeix (II)


“Els estudis conflueixen a indicar que les persones esdevenim membres actius i valuosos d’una societat quan tenim l’oportunitat de viure en ambients que nodreixen les nostres habilitats socials, els nostres interessos i els nostres valors.” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/09/ajudar-les-criatures-convertir-se-en.html

“...si fem que els programes existents siguin fàcilment assequibles, podem ajudar a milions de famílies d’arreu del món. El resultat serà que menys famílies patiran ruptures, hi haurà menys nens patint abusos, menys absentisme escolar i menys crims i abús de substàncies. Moltes més criatures esdevindran membres amables, creatius i productius de la societat” Anthony Biglan “The Nurture Effect”






En el món de l’educació s’ha de tenir un principi bàsic, el més contrastat sobre l’aprenentatge: la conducta humana es selecciona a partir de les seves conseqüències. Així, qualsevol sistema educatiu o de gestió de persones haurà de tenir en compte la importància de la consistència.

Quins són els elements dels programes educatius que funcionen? Si, com a pares volem prevenir problemes futurs hem de tenir en compte un element fonamental: hem de treballar per tal d’aconseguir ambients enriquidors, positius i compassius (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/09/ajudar-les-criatures-convertir-se-en.html).

Hem de recordar, però, que el conflicte és inevitable. Diferents persones convivint entre elles, amb diferents necessitats i diferents personalitats, es troben contínuament amb confrontacions. El problema no són els conflictes sinó com es gestionen i com acaben. Si partim d’un ambient positiu disposarem d’un coixí que amortirà els xocs del conflicte.

Els estudis assenyalen que les famílies que aconsegueixen criar adults autònoms i feliços presenten una sèrie de característiques (com a mínim 3 de les 4 que s’assenyalen; vegeu, https://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/09/12.html ):

1.     Promouen i reforcen la conducta prosocial a través d’activitats físiques, participant en jocs col·lectius, fomentant l’aprenentatge, compartint experiències...
2.     Aconsegueixen minimitzar l’hostilitat i la coerció (imposen menys càstigs, no toleren els insults ni les desqualificacions,...).
3.     Limiten l’exposició a conductes problemàtiques. Vigilen les dinàmiques dels grups en els que es mouen els nins i adolescents. Saben que quan entrem en un grup solem adoptar les pràctiques acceptades pel grup: tabac, alcohol, activitat sexual, compliment de tasques...
4.     Ajuden en la tasca d’aprendre a marcar objectius. Apliquen formes de diàleg que permeti l’autonomia del nin de manera que aquest enforteixi el sistema de planificació/control. Entenen que aquest és el camí cap a la flexibilitat psicològica: acceptar les emocions i els sentiments, però prendre decisions que estiguin d’acord als propis valors.


En tot això, la importància de la comunicació és considerable. Hem d’aconseguir dotar als nostres fills amb la capacitat de comunicar-se de manera efectiva, evitant l’hostilitat. Per això, hem d’adoptar el paper de coach. Hem de recordar la importància del reforçament positiu, de saber retirar-nos per tal de no actuar en calent i marcar l’objectiu de fer de models per a moderar les discussions (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/12/bones-relacions-i-bona-disciplina.html).

Fer de coach suposa aprendre a fomentar l’autonomia per la via de donar eines per a planificar i controlar les pròpies respostes. Aquesta actitud suposa fer possible que la persona que estem criant tingui l’opció de tenir bones relacions personals en un futur pròxim (vegeu  https://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/11/les-relacions-i-la-importancia-de.html i https://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/08/la-comunicacio-en-la-familia-i-ii.html).

En primer lloc, hem de possibilitar que aprenguin a respectar sempre a l’altra persona. Per això, s’ha d’anar en compte amb els obstacles a la comunicació que són fonamentalment de 4 tipus (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/07/practicar-la-comunicacio-emocional.html ):

·        Criticar a la persona, en lloc de formular una queixa concreta sobre la conducta en qüestió.
·        Manifestar menyspreu cap a la persona, insultar o usar el sarcasme.
·        Davant un comentari hostil, contraatacar. Hem de saber que un contraatac només pot conduir a un “empat tècnic” o a la humiliació.
·        Retirar-se de manera sistemàtica per tal d’evitar tractar el conflicte. No fer cas de les queixes. Ignorar el malestar dels altres.

En segon lloc, es tracta d’aprendre a escoltar bé. Hem de recordar que, en una bona comunicació, el que esperem és que ens reconeguin com a interlocutors. Els estudis indiquen que el que ens fa mal no és no posar-nos d’acord; el problema apareix quan no ens sentim escoltats. Per escoltar bé hem de seguir i fomentar una sèrie de normes (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/07/escoltar-be.html i https://benestaremocional.blogspot.com.es/2016/08/aprendre-escoltar-be.html):

·        Fer preguntes obertes. Recordar que el protagonista és l’altra persona. Hem de deixar temps i espai, demanar el que ha passat, com s’ha sentit, què necessiten per a solucionar-ho...
·        No interrompre. Concentrar l’atenció a intentar entendre la perspectiva de l’altra persona.
·        No criticar. No pensar només en com desmuntar la posició de l’altra.
·        Només al final, fer suggeriments i sempre a partir del que l’altra ha dit.


Continuarà...

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...

Vols fer amics? Sis veritats a tenir en compte...

“La teva xarxa de suport social a la teva vida real pot ser “més important per a la teva salut física que l’exercici físic o que la lluita contra l’obesitat”, conclou [Julianne] Holt-Lunstad” “Al final, aquestes relacions són les que ens defineixen. El teu llegat és com fas sentir a les persones que tens aprop.” Anna Goldfarb “Modern Friendship. How to Nurture Our Most Valued Connections” “Un cervell que se sent sol ha de consumir molts recursos per tal de mantenir l’equilibri entre els sistemes. En poc temps, entra en dèficit pel que fa als depòsits d’energia (...). El cervell, llavors, comença a tractar al cos com si estès malalt. Si el procés dura molt, el sistema immunitari es trastoca i poden aparèixer malalties relacionades amb el metabolisme com la diabetis, els problemes cardiovasculars, la depressió i més errors en la detecció de cèl·lules tumorals”  Lisa  Feldman Barrett Les relacions són el millor que et pot passar. Les relacions són el pitjor que et pot passar. Qu...