“Pel
fet de ser tan diferents, em va dur molt temps descobrir què tenia a veure el
meu fill amb mi. Encara estic cercant la resposta. M’havia esforçat tant i
durant tant d’anys per aconseguir fer alguna cosa amb la meva vida que em va
agafar a contrapeu quan totes les peces realment valuoses em van caure del cel,
sense haver-ho merescut. Solia resar per tal de fer-me més forta; ara reso per
tal de fer-me més agraïda”
“Però
l’arbre té moltes altres necessitats: ha de reposar les fulles velles, elaborar
remeis per a les infeccions, produir flors i llavors...tot amb les mateixes
matèries primeres, que mai li sobren, i només es pot estendre o endinsar a cercar-les
dintre d’uns límits. Arribarà un moment en què necessiti més nutrients per a
mantenir unes branques i unes arrels que no arriben a créixer per a absorbir
més nutrients” “com ja va dir Marge Piercy- la vida i l’amor són com la mantega
i no es conserven bé: s’han de fer de nou cada dia” Hope
Jahren “La memoria
secreta de las hojas”
Font:Google |
Després de marcar la importància de la comunicació per tal d’aconseguir canalitzar de forma adequada els conflictes que surten cada dia en l’educació de la família, ens queda assenyalar dos dels elements més importants que podem aportar com a pares: la creació de rutines i fer de coach per tal d’aconseguir que els fills aprenguin a resoldre els problemes que van sorgint a la vida.
Les
rutines són la gran solució a una gran quantitat de conflictes.
Una rutina és “una manera de fer”, un
hàbit que s’ha generat per tal de solucionar problemes d’intendència familiar: les menjades, l’anar a dormir, l’aixecar-se
el matí, les sortides, l’ús de les pantalles, les sortides, les normes socials,
les compres...
Les
rutines, explicava Salvador Cardús, es formen gràcies a l’amor i a la
consistència (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/12/la-importancia-de-les-rutines.html).
La creació de rutines és una de les grans aportacions dels pares a la vida dels
nins. I acompleixen una funció molt important en el camí d’aprendre a gestionar
els estats d’ànim (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/12/gestionar-els-estats-danim-la.html).
Aconseguir
que els nostres fills siguin autònoms i competents a l’hora de resoldre els
problemes de la vida és l’altra de les grans aportacions que podem fer.
Sabem que la sobreprotecció és un dels grans perills en l’educació dels fills.
Per tal d’evitar-la hem d’adoptar el
paper de coach quan sorgeixin
problemes. Això suposa seguir una sèrie de pautes:
1.
Escoltar
amb atenció. Evitar el protagonisme.
2.
Seguir
un esquema que permeti a l’altra persona poder pensar per tal de trobar la seva
pròpia solució. Es pot aplicar el sistema GROW (vegeu
https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/03/com-liderar-una-familia-o-un-equip.html
): “Goal” Ajudar a definir objectius (Què
vols?); “Reality” Explicitar els obstacles de la realitat (Què et pots
trobar?); “Options” Valorar les opcions disponibles (Què pots fer?); “Way
Forward” Donar la primera passa (Què has de fer primer?).
3. Reforçar les aportacions fetes
abans de formular suggeriments. “El que m’agrada del que proposes és...”, “Sí, això que dius està molt
bé, i també podries...” “Què hauria de passar per tal de que això funcionés?”
4.
Sempre
que s’hagin d’imposar canvis o sancions s’ha de fer amb honestedat i respecte.
Les persones acceptem les coses que considerem justes, encara que no hi acabem
d’estar d’acord. Això vol dir que no podem actuar en calent.
Finalment, en aquest
repàs del paper que podem fer els pares en l’educació dels nostres fills ens
queda una sèrie de recordatoris importants (adaptats de https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/01/amb-esperancai-ii.html):
·
Quan, enmig d’un desacord, es porten
inadequadament hem de mirar de recordar que no són dolents, només estan cansats o estressats o enfadats o
despistats. En molts moments, tots som com a grans bebès descontrolats.
Recordem que, en la majoria de problemes
que patirem en la vida, hi actuaran les quatre “i”: ignorància, incompetència,
inconsciència i inèrcia (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/07/les-grans-arrels-del-mal-ignorancia.html)
·
La conducta dels nostres fills sempre
estarà més influenciada pels seus iguals que pel que diem nosaltres. Hem de
recordar la teoria dels 5 ximpanzés: quan
arriba un nou ximpanzé a un zoo i es vol saber quina personalitat tindrà, basta
observar durant un temps amb quins altres 5 ximpanzés passa la majoria del seu
temps. Alerta, doncs, amb els nostres 5 ximpanzés i amb els dels nostres
fills!
·
Tenir
una comunicació autèntica vol dir no jutjar. Entendre
suposarà escoltar i no fer judicis morals sobre el caràcter del nostre fill.
Sempre hi haurà coses que ens trauran de lloc, però que si tenim en compte el
context passen a tenir el seu sentit.
·
Només
un bon coixí emocional pot amortir els xocs dels conflictes.
Hem de compartir moments, fomentar l’humor, generar esperit de família... Podem
generar una espècie de “gerra de moments
especials” amb els records familiars.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada