Passa al contingut principal

Fer-nos càrrec de la nostra motxilla ...(i II)



Capítol u

Camino pel carrer,

Hi ha un forat profund a la vorera.

Hi caic.

Estic perduda.

No sé què fer.

No és culpa meva.

Tardo segles en sortir.


Capítol dos

Camino pel mateix carrer,

Hi ha un forat profund a la vorera.

Faig com que no el veig.

Hi torno a caure.

No puc creure que Hagi tornat a caure al mateix lloc.

Però no és culpa meva.

Tardo bastant de temps a sortir.


Capítol tres

Camino pel mateix carrer,

Hi ha un forat profund a la vorera.

Veig que és allà.

Hi caic.

És un hàbit.

Però tinc els ulls ben oberts.

Sé on soc.

És culpa meva.

En surto ràpidament.


Capítol quatre

Camino pel mateix carrer,

Hi ha un forat profund a la vorera.

L’esquivo.


Capítol cinc

Camino per un altre carrer.


Portia Nelson

“Autobiografía en cinco capítulos”












Podem aprendre.


A vegades, però, ens costa.


2.- Habitar.


La meditació, l’exercici físic, alimentar la curiositat intel·lectual o les tècniques de respiració ens ajuden a reforçar l’estructura cerebral que està al darrera de fer balanç entre els costos i beneficis de dur a terme una acció determinada, ens explica Nazareth Castellanos al seu llibre “El pont on habiten les papallones” (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2025/04/com-fer-nos-carrec-de-la-nostra-motxilla.html).


Necessitem calma mental per tal de prendre bones decisions.


Viure amb el que s’anomena “pilot automàtic” fa que “caiem al mateix forat” (com veiem al poema de l’encapçalament).


L’observació de la respiració, ens explica Castellanos, és la porta d’entrada a l’autoconsciència. I ens permet posar ordre al desordre.


La nostra resposta al món habita en un pont que uneix tres illes:


- la interocepció o la informació que emergeix dels òrgans i impacta en la dinàmica neuronal.

  • l’exterocepció o percepció de les situacions externes.
  • La cognició, l’acció de conèixer.”


La calma ens permet anar computant tota aquesta informació i, així, prendre les millors decisions possibles. Sense calma no hi ha claredat. La por, l’estrès, l’ansietat, la ira i el menyspreu “ens ennuvolen la percepció”.


Quan ens estressem, l’amígdala (el nostre detector de fum, vegeu    https://benestaremocional.blogspot.com/2019/03/el-cuiner-el-detector-de-fum-i-la-torre.html) retarda l’inhalació de l’aire i genera més estrès al cervell. D’aquesta manera, es dona una apnea entre l’espiració i la inhalació, cosa que encara ens fa sentir pitjor. Però podem sortir d’aquest estat: “la repetició d’una seqüència de respiracions indueix regularitat al cicle respiratori” i ens permet recuperar-nos del malestar (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2021/11/llegeix-aixo-practica-i-mai-tornaras.html).


L’estómac, per la seva banda, quan tot va bé, envia un batec cada vint segons que arriba al cervell. En aquests casos, apareixen les anomenades ones alfa necessàries, entre altres femòmens, per poder mantenir l’atenció”.


A més, hi ha un tràfic continu entre cor i cervell. “És l’equilibri entre cor i cervell el que ens proporciona una experiència subjectiva equànime”, ens explica Castellanos.


En tans sols vuit setmanes de pràctica diària [d’observació de la respiració] es redueix el volum de l’amígdala i, per tant, la sensació d’estrès associada a sensacions desagradables”, diu Sara Lazar, una estudiosa de la meditació. 


Quan es redueix l’amígdala, passem a respondre més que a reaccionar. A més, els temps de recuperació d’una situació estressant es redueixen”. Tot això, gràcies a una respiració més lenta.


Els estudis també mostren que una respiració més lenta fa que no hiperreaccionem davant el dolor i, a més, està relacionada amb una millor qualitat de vida.


L’atenció centrada en la respiració ens fa conscients que com funciona la nostra atenció. El cervell es distreu contínuament. El problema no són tant les pròpies distraccions com el fet de que no en som conscients. 


La meditació ens ajuda a adonar-nos de les distraccions i de com ens perdem en pensaments negatius oportunistes.


Continuarà…

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del ...

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...