Passa al contingut principal

Les nostres 3 veus i els seus missatges. O la primera passa cap al canvi...



 “La tercera Llei de l’emoció de Newton:
“La teva identitat seguirà essent la que és fins que una experiència nova actuï en contra seva”.
“Tots tenim sentiments de vergonya o de culpa relacionats amb alguna cosa. I tots tenim el dret d’intentar desfer-nos-en. Però això no vindrà sol. Haurem de lluitar per la nostra nova identitat. I, en aquest camí, hi haurà dolor i sentiments de desesperança i de pèrdua.” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/02/qui-creus-que-ets-o-la-tercera-llei-de.html

“Hi ha cent formes diferents d’escoltar a la teva consciència...Però que creguis que alguna cosa és justa pot ser és perquè mai has reflexionat massa sobre tu mateix i has acceptat cegament el que se t’ha dit que era just durant la teva infància” Friedrich Nietszche

“Recorda això. El món vol assignar-te un rol. Una vegada que l’acceptes, estàs condemnat” Robert Greene









Tothom que escolta una gravació de la seva veu per primera vegada es sent decebut. “En serio? Així sona la meva veu?”. La veu que senten els altres és la nostra primera veu. És una veu que comunica i el seu element és l’aire. És una veu que necessita d’uns 100 músculs per sortir projectada, que necessita de la vibració de les nostres cordes vocals i que és molt sensible al nostre estat emocional, a la nostra postura corporal i a l’entrenament que hem tingut per aprendre a usar-la bé.

Aquesta primera veu, explica Rébecca Kleinberger a la seva xerrada TED (vegeu https://www.ted.com/talks/rebecca_kleinberger_why_you_don_t_like_the_sound_of_your_own_voice ), a part de ser la que projectem cap als altres, pot donar informació com la de si estem patint una depressió o si estem en fases inicials de la malaltia de Parkinson (tot a partir de l’anàlisi d’una mostra de la nostra parla feta per ordinador). A més, és la que dóna pa a determinats coach que es dediquen a ensenyar a treure partit de la teva veu per tal de donar una determinada impressió a la feina, per exemple. De fet, en una presentació d’uns d’aquests programes, la professional explicava que tenia moltes usuàries del seu servei, dones del món de l’empresa que la contractaven per projectar una veu més greu, ja que els estudis mostren que la gent s’escolta amb més atenció a aquests registres de veu, mentre que mostra menys interès per les veus més agudes.

Podem treballar la nostra primera veu de maneres molt diferents: la seva potència, la seva profunditat, la seva velocitat, la seva expressivitat, el seu contingut... Podem treballar la forma de dir les coses, l’anomenada assertivitat (en la que expressem les nostres necessitats de forma positiva, donant informació sobre el que volem, el que sentim...) i, de retruc, canviar la nostra conducta i les nostres accions. Podem recuperar el cos a través de la veu i aconseguir sentir emocions que feia temps que no ens deixàvem sentir a nosaltres mateixos. Podem perdre la por a dir coses, treballant la força de l’aire que projectem i trobant “la nostra pròpia veu”...

La segona veu és la que sentim mentre parlem. S’ha de dir que una dels motius pels quals ens sona estranya és perquè tenim “programat” al nostre cervell no fer massa cas d’ella. Tanmateix, la veu que projectem és la de “sempre” i el cervell, en el seu intent de no malgastar energia, té la instrucció de no escoltar-la massa. Per això, quan sentim una gravació la trobem tan rara, més aguda del normal, amb menys matisos, menys harmònica...

A més, la segona veu es sent diferent perquè el seu mitjà de transmissió no és l’aire, són els ossos del nostre cos, sobretot els dels crani i també els que formen part de la nostra oïda. Aquesta segona veu, si l’entrena una professora de cant o una logopeda especialitzada, pot donar-nos pistes de com millorar la nostra primera veu. Pot ajudar-nos a aprendre a projectar la veu per parlar fort sense fer-nos mal a les cordes vocals, pot ajudar-nos a cantar millor, pot ajudar-nos a sentir-nos part d’un tot si ens apuntem a una coral... Pot ajudar-nos a viure millor, com a resultat de respirar millor, de tenir un millor to muscular i de sentir millor el nostre cos i les nostres emocions.

La tercera veu és la més complicada de treballar. La tercera veu és la veu interior, la que ens parla tot el temps, la que ens comenta el que passa, la que ens critica o ens renya o ens diu què és el que no va bé. Hi ha autors que l’anomenen la Ment o la Portaveu o, com fa Steven Hayes al seu llibre “Una mente liberada”, el Dictador (que en el seu cas, fent cas d’una tècnica per aprendre a no seguir els seus dictats, li ha posat nom: George). Aquesta veu la comencem a sentir a partir des de la preadolescència i és la que ens recorda contínuament el que “està bé o està malament”, “el que som i el que no som”, “el que podem fer o no podem fer”.

La tercera veu, la nostra veu interior, és la veu del que considerem el nostre JO. És el punt de referència quan fem afirmacions com “JO no feria mai això d’anar a cantar a una coral” o “JO no som així, no m’agrada anar vestida d’aquesta manera” o “JO som massa petita o massa grassa o massa prima o massa alta o massa curta o massa sensible o massa bona persona o massa mala persona o....

La nostra veu interior –el nostre JO, el nostre Portaveu, la nostra Ment, el nostre Dictador-, parla tot el temps. És la dipositària de les nostres pors. Funciona com un mecanisme que es dedica a garantir que tot està controlat, que tot és com sempre. No li agraden els canvis. Intenta ser coherent a una història que ve de molt enrere i que ens diu qui som i què volem. A vegades, la narrativa ens deixa ancorats al nostre passat, a quan érem adolescents i ens sentíem “uns pringats”. I cada vegada que alguna cosa va malament, encara que la vida ens vagi bé, encara que hi hagi molta gent que ens aprecia, encara que l’error que hem comés no tingui importància, ens tornem a sentir “uns pringats”.

L’altra dia parlàvem amb una joveneta sobre la sensació de vergonya profunda que a vegades sentia cap al seu cos. Aquesta vergonya no està mai justificada. I quan dic mai, és mai. El nostre cos és el nostre cos. I hauríem de donar-li les gràcies cada dia perquè ens dóna literalment la vida. En aquest cas, en el de la joveneta en qüestió, la veu interior era especialment cruel i li feia sentir una vergonya incapacitant. “Em fa molta vergonya parlar-te de la meva vergonya” –em va dir, “però fa molts anys que em passa això. Un dia, sense previ avís, sent que no puc. No puc sortir, no puc vestir-me, no puc deixar de sentir una vergonya terrible... Em sent lletja, gorda, horrible... Sé que és absurd, però no puc superar-ho, no puc desbloquejar-me, I no sé què fer...

La jove en qüestió no només és jove i per tant atractiva. És molt atractiva. I sobta que una persona amb aquesta, podríem dir, bellesa senti tanta vergonya sobre el seu aspecte. A més, aquesta afirmació, aquest sentiment que l’ha acompanyada des que recorda la seva veu interior, el seu jo, no me la va comunicar fins que ja dúiem un temps de teràpia. Estava tan interioritzada, que ella pensava que la portaria amb ella tota la vida.

D’on venia aquesta veu? D’on venen les nostres veus interiors? Per què ens fan creure que serem el que elles ens diuen? Com explica Amanda Crowell a https://www.ted.com/talks/amanda_crowell_3_reasons_you_aren_t_doing_what_you_say_you_will_do , durant la nostra adolescència construïm el relat del que considerem que és el nostre jo. Durant la infància el nostre jo és el resultat d’interioritzar part del que diuen les persones importants a la nostra vida: els nostres pares, els germans, els mestres, els amics, els entrenadors, la gent amb la que passem més temps...

Quan arriba l’adolescència –amb  tots els canvis que suposa a nivell corporal, hormonal, cognitiu i social-, comencem a demanar-nos “qui som jo?” o, més específicament “som com aquesta persona?”, “som d’aquest tipus de persona?”, “m’agrada això i, per tant, som d’aquesta altra manera?”. Durant aquest temps fem proves. Fem coses noves. Anem amb gent nova. Pensem que no som com els nostres pares. Diem, contínuament, que no som com els nostres pares. N’hi ha de nosaltres que fem el canvi fem molt de soroll. N’hi ha d’altres que ho fem de manera dolça, sense massa escarafalls...

El resultat, al final del procés, al final de l’adolescència, és la nostra veu interior. La veu de la Ment. El Portaveu. El Dictador. I, aquesta veu, al contrari de la del principi del procés, és molt coherent, té molt clares les coses. I te les diu sempre que té ocasió. I no deixa que amenacis la seva coherència. Et recorda que tu ets d’una manera determinada. I et sents d’una manera determinada. I penses que ets d’una manera determinada. I punt.

Hi ha coses que penses obertament i que canvien amb tu com, per exemple, quina és la teva identitat professional. Les coses que pots parlar sense embuts i que veus com un procés, com el resultat de les teves accions, són més lliures de canviar i no estan sotmeses a les regles estrictes del Dictador, de la teva veu interior.

Però hi ha coses que van entrar a la nostra vida amb sentiments de culpa o de vergonya, com és el cas de la sensació dels canvis en el nostre cos, de la visió del nostre cos com a imperfecte, com a “poc adequat”, que no arribem a qüestionar mai. I seguim la nostra vida, com aquesta jove, amb una veu interior, amb el nostre Dictador, que ens recorda que el nostre cos, el nostre aspecte “és una vergonya”. I ho creiem. I actuem en conseqüència: evitem sortir aquell dia, evitem determinada roba, evitem mostrar el nostre cos...

O, si la nostra vergonya és més gran, prenem substàncies per no sentir tanta vergonya, ens donem a qui ens vulgui o entrem en una lluita ferotge contra el nostre aspecte, fent règims terribles i absurds o entrenaments que ens porten a límit de les nostres forces. O, com explicava una altra dona no tan jove, “ens considerem indignes de ser estimades i tenim relacions que no ens ompliran mai”. I ens deprimim. I ens angoixem.

Com podem superar tot això? Com podem canviar, si volem, sense que aquesta veu sigui un obstacle?

Contínuarà...

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,