“Sense aquests discursos –sense desenvolupar
una visió clara del futur que desitgem, dels valors que volem adoptar, de la
identitat que volem tenir-, estarem condemnats sempre a repetir els errors dolorosos
del nostre passat. Les històries del nostre passat defineixen la nostra
identitat. Les històries del nostre futur defineixen les nostres esperances. I
la nostra capacitat d’adoptar aquests discursos i creure’ls, de fer-los
realitat, és el que dóna significat a les nostres vides”
Mark Manson
La primera Llei sobre les
emocions de Newton afirma que “Per
cada acció existeix una reacció emocional igual i oposada”. Tenim
tendència a respondre a les accions positives amb accions positives i a les
negatives amb una negativitat proporcional. Les nostres experiències van
generant uns esquemes que cristal·litzen en el que seran els nostres valors
inconscients. Cada vegada que ens passa alguna cosa responem en funció d’aquests
valors, encara que no en siguem del tot conscients.
La segona Llei sobre les emocions
de Newton afirma que “La
nostra autoestima és igual a la suma de les emocions que anem sentint amb el
temps”. El cervell emocional va fent recompte i conclou que si la vida
ens tracta malament deu ser perquè ens ho mereixem. L’autoestima no és
racional, no és la suma de les nostres capacitats i no diu res de la nostra
vàlua real. L’autoestima és contextual, és el resultat de les emocions sentides
com a resultat de trobar-te en determinades situacions. I, en general, tenim
tendència a pensar que sigui positiva o negativa la nostra autoestima dóna fe
de que som especials.
Mark Manson a “Todo està j*dido”
exposa en la tercera Llei de les emocions
la relació entre els valors i la nostra identitat.
3.- La tercera Llei de l’emoció
de Newton.
“La teva identitat seguirà essent
la que és fins que una experiència nova actuï en contra seva”.
Els nostres valors s’organitzen
dintre del nostre cap com una història. Quan el nostre cervell emocional sent alguna cosa, el
nostre cervell racional es posa a construir un discurs per tal de donar sentit
als nostres sentiments. Les nostres
històries, les que anem construint sobre cóm és la nostra vida, defineixen la
nostra identitat (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2013/03/la-saviesa-de-saber-agafar-distancia.html).
Ens considerem amics dels que tenen discursos semblants als nostres i trobem
que són bones persones. Trobem males persones a aquelles amb discursos que contradiuen
als nostres.
Els nostres discursos tracten de
nosaltres mateixos i del món. La
seva estructura està feta a partir de a) el valor d’alguna cosa o d’alguna
persona i b) si aquesta cosa o persona mereixen el que ha passat:
A una persona/cosa li passen
coses bones i s’ho mereix.
A una persona/cosa li passen
coses bones i no s’ho mereix.
A una persona/cosa li passen
coses dolentes i s’ho mereix.
A una persona/cosa li passen coses
dolentes i no s’ho mereix.
Aquestes històries determinen com
encaixem en el món, el que sentim per nosaltres mateixos –si mereixem una bona
vida o no, si ens mereixem que ens estimin o no, si mereixem tenir èxit o no- i
defineixen el que pensem sobre nosaltres mateixos. A més, les sentim com a nostres i les defensem sempre.
Els valors més antics es poden reconèixer perquè són aquells als que no
estem disposats a renunciar i determinen especialment com ens veiem a nosaltres
mateixos i al món. Si ens hem sentit poc atractius durant l’adolescència,
encara que objectivament els altres ens vegin com a persones que ho són, ens
sentirem incòmodes quan algú ens faci un compliment i pensarem que “ho fa per quedar bé”, per exemple.
A més, com més antics són els
discursos als quals estem enganxats menys conscients som de com ens
condicionen. En casos extrems, com quan ens han fet sentir abandonats a la
infància, els discursos tenyits de por i dolor poden acompanyar a una persona
tota la vida.
L’única manera de canviar els nostres discursos i els nostres valors,
explica Manson, és tenir
experiències que es contradiguin amb aquests. Tanmateix, quan estiguem en
situacions que confrontin els nostres valors ens sentirem adolorits i
incòmodes. No existeix el canvi sense
dolor, ni el creixement sense incomoditat. No podem experimentar una nova
identitat sense haver plorat l’antiga.
Manson proposa dues maneres de canviar els nostres valors:
a) Reexaminar
les experiències passades i reescriure els discursos que vam crear en aquell
moment. L’altra dia a la
consulta una joveneta contava una situació d’abús per part d’un amic de la
família i, plorant, deia que ara entenia que no havia de sentir vergonya ella,
sinó que era l’altra persona la que havia abusat d’ella i, per tant, era la que
havia de sentir-se avergonyida.
b) Començar
a escriure els discursos del teu jo futur, imaginant com seria la teva vida si tinguessis
una determinada identitat. L’altra
dia a la consulta una al·lota que mai ha tingut parella, perquè havia pensat
sempre que “no n’era digna”, parlava del que suposaria tenir una connexió
profunda amb algú i, per primera vegada, afirmava que ella tenia dret a posar
condicions per tal de tenir una relació tal i com ella volia.
Tots estem ficats en això. Tots
tenim sentiments de vergonya o de culpa relacionats amb alguna cosa. I tots
tenim el dret d’intentar desfer-nos-en. Però això no vindrà sol. Haurem de
lluitar per la nostra nova identitat. I, en aquest camí, hi haurà dolor i sentiments
de desesperança i de pèrdua. Però si no ens rendim i anem alternant entre les
dues propostes de Manson, arribarem a viure d’acord amb els valors que
considerem importants.
Bona lluita!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada