Passa al contingut principal

El camí cap a convertir-se en persona, segons Nietzsche


“S’ha de denunciar tota enveja, gelosia, venjança o càstig i, com alternativa, afirmar lo real, ser algú que no vol ser altra cosa que el que és”






D’on venen les teves certeses? Penses el que penses perquè vols o perquè és el resultat de la teva història i dels grups dels que has anat formant part? Les històries que dones per certes, ho són realment? T’incomoden les persones que manifesten opinions diferents a les teves?

Si has dubtat a l’hora de contestar a aquestes preguntes, benvingut al club! Aquesta associació informal d’humans desconcertats es va iniciar a finals del segle XIX amb una figura incendiària: Friedrich Nietzsche. Sue Prideaux ens en dóna un tast en el seu llibre “¡Soy dinamita!. Una vida de Nietzsche”.

L’evolució d’aquest pensador es caracteritza per la proposta de preguntes inquietants i  desconcertants que encara avui intentem respondre sobre moralitat, religió i l’organització social. Les veritats que donem per suposades, ens recorda Nietzsche, tenen el problema de que es basen en creences, en històries compartides.

Nietzsche no va generar una escola de pensament. Va considerar-se a ell mateix com el “filòsof del potser” i va proposar viure enmig de les preguntes i del dubte, acceptant la realitat de que no acabem de conèixer-nos a nosaltres mateixos ni tampoc al món. Tanmateix, hem de viure de manera valenta, hem d’entrar en acció i mirar d’arribar al màxim de les nostres possibilitats.

El camí cap a la persona completa segons Nietzsche:

1.     Sobre com basem el nostre coneixement en prejudicis:
“Hi ha cent formes diferents d’escoltar a la teva consciència...Però que creguis que alguna cosa és justa pot ser és perquè mai has reflexionat massa sobre tu mateix i has acceptat cegament el que se t’ha dit que era just durant la teva infància”
“És impossible alliberar-se dels prejudicis. Ho hem de tenir sempre present. Quan deixem de banda un prejudici ho fem només per caure en altres que són nous”
“Totes les veritats són només interpretacions personals”
“Com es pot tudar un jove: ensenyeu-lo a tenir en gran consideració només als que pensen com ell”
“Per veure una cosa com un tot s’han de tenir dos ulls: un d’amor i l’altre d’odi”

2.     Sobre com els sentiments condicionen els nostres pensaments:
“Els pensaments són ombres dels nostres sentiments, però sempre més obscurs, més buits i més simples”

3.     Sobre la fragilitat de la vida i  sobre la mort:
 “Has de triar un camí de vida que sigui, en certa mida, arriscat i perillós, sobretot perquè, passi el que passi, morirem”
El significat últim de la vida està en l’ara i aquí. La nostra missió és trobar el sentit nosaltres mateixos, si és que existeix.

4.     Sobre l’autoengany:
“L’objectiu de les coses que fem els humans és, gràcies a la distracció del pensament, deixar de ser conscient de la vida”
“La pressa és universal perquè tot el món està fugint d’ell mateix”
“L’home no sap viure sense històries. No sap suportar la vida sense afrontar la vida a través de ficcions totalment inventades com la filosofia, l’astrologia i la religió.” “Aquestes ficcions estan construïdes sobre la por i el desconcert, i els seus fonaments són el terror de que la mort només suposi l’oblit”

5.     Sobre l’autoacceptació, l’amor fati:
“La meva fórmula per tal d’expressar la grandesa en l’home és amor fati, estima el teu destí: no voler que res sigui diferent, ni en el passat ni en el futur ni per tota l’eternitat. No només suportar el que és necessari... sinó estimar-lo...”
Amor fati. Si la persona vol arribar a conèixer-se a ella mateixa i a convertir-se en ella mateixa, el destí ha d’assumir-se. La personalitat és el resultat d’una experiència pròpia que es va repetint cíclicament. Si la vida s’entén com una línia que va des del passat cap al futur i estem en un punt concret d’aquesta línia, hi estem sota la nostra pròpia responsabilitat. Això ens obliga a dir “sí” a aquest moment i a preparar-nos per tal d’alegrar-nos del que és.

6.     Sobre la lluita contra l’enveja, la gelosia, la venjança i el ressentiment:
“S’ha de denunciar tota enveja, gelosia, venjança o càstig i, com alternativa, afirmar lo real, ser algú que no vol ser altra cosa que el que és”
Com va afirmar Sant Agustí, el ressentiment és com prendre verí i esperar que el que es mori sigui l’altre.
“L’home del futur es presenta com el resultat d’una lluita metafísica personal gràcies a la voluntat de poder que existeix en tots nosaltres, però la lluita que ell descriu no es fa necessàriament en contra dels altres sinó en contra de les emocions mesquines que hi ha en un mateix, com l’enveja i el ressentiment”

7.     Sobre com arribar a ser tot el que pots ser:
“L’home del futur”, “l’home elevat”, “el superhome”, “l’esperit lliure”, “el filòsof del futur”, “el filòsof del “tal vegada””, “l’argonauta de l’esperit” –segons va anar apareixent en els textos de Nietzsche-, és un bromista. Sap que ja no hi ha certeses. La consciència de nosaltres mateixos i la del món que ens envolta depèn de recordar que no ens comprenem a nosaltres mateixos ni tampoc comprenem el món. Has de viure en la incertesa del “i si...?”.

8.     Sobre els perills de la lluita contra el mal:
“Qui lluiti contra monstres ha d’anar en compte de convertir-se ell mateix en un monstre. I quan es mira fixament a l’abisme durant molt de temps, l’abisme retorna la mirada al seu interior”

9.     Sobre l’autoresponsabilitat del canvi:
“Ningú pot construir-te el pont pel que has de creuar el riu de la vida, ningú tret de tu mateix”
El camí cap a trobar els nostres propis valors morals passa per tres fases:
en primer lloc, hem d’acceptar ser el que som, ara i aquí;
en segon lloc, amor fati, hem d’acceptar la vida tal i com ve, evitant els carrerons sense sortida de l’automenyspreu, el ressentiment i l’enveja;
finalment, gràcies al procés, l’home millorat pot trobar la pau i fruir de l’alegria de la simple existència terrenal, en plena acceptació de la seva finitud.

10. Sobre la responsabilitat sobre les pròpies opinions:
S’és propietari de les pròpies opinions com s’és propietari de peixos, és a dir, si s’és propietari d’un estany. S’ha d’anar a pescar i tenir sort; llavors es té un dels seus peixos, les seves opinions. Parlo aquí d’opinions vives, de peixos vius. Altres es conformen amb tenir una col·lecció de fòssils i, dintre del seu cap, “conviccions””
“Les conviccions són enemigues de la veritat, més perilloses que les mentides”
“Els homes que viuen en una era de corrupció són enginyosos i agressius; saben que existeixen altres maneres de matar a part del punyal i de la violència; també saben que tot el que està ben dit es creu”


Bona reflexió!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d