"Ser feliç és sentir-se capaç d'espifiar-la" Marina Garcés
“Un altre gran problema que tenim amb els nostres pensaments és que ens les prenem massa seriosament. Són suggeriments. Possibilitats. Però no són ordres. Els pensaments sovint són el resultat de la parla de la part més baixa del cervell. Necessites posar el teu còrtex prefrontal al cas per tal d’examinar-los de manera rigorosa abans de començar a actuar condicionat per pors i ansietats ximples” Eric Baker
“Pensa que la teva ment és una
bústia de suggeriments. Està pensada per ajudar-te i servir als teus
interessos, però no sempre funciona bé. La ment va rebent sempre nous
pensaments/suggeriments, però no sempre s’han de prendre seriosament. Cada
pensament és el que és, simplement un suggeriment i només tu pots decidir fins
a quin punt s’ha de prendre en consideració. No pots controlar el que entra en
la bústia, però ets lliure de NO actuar en funció del que hi entra. El poder
que tenim ve de la capacitat de NO HAVER DE FER NI HAVER D’ACTUAR d’acord amb
el que pensem.” https://benestaremocional.blogspot.com/2018/09/posem-per-exemple-una-cosa-tan-simple.html
“En aquest llibre he ofert dos
arguments relacionats. El primer és que comportar-se de manera virtuosa –sent
honest, diligent, cooperatiu- porta a millors resultats finals que mirar
solament pel propi profit. El segon és que les emocions morals com la gratitud,
la compassió i l’orgull ens donen l’autocontrol que construeix relacions amb
els altres i beneficia als nostres jo futurs. El que encara no he dit és que
millorar les relacions socials aporta dos bons addicionals. El primer és que
els llaços socials, per ells mateixos, aporten solidesa i perseverança. El
segon és que simultàniament ens ajuden a combatre una de les plagues més
doloroses de la vida moderna: la solitud” David DeSteno “Emotional
Success”
Una cosa val “la quantitat de
vida que hem de donar a canvi d’ella, de manera immediata o durant un període
de temps” Henry D. Thoreau
En un món de cada vegada més individualista i sectari crida l’atenció el
fet que els estudis assenyalin que el
fet de gaudir de relacions profundes i de sentir gratitud cap al que tenim ens
fa més feliços que el que ens volen vendre des dels mitjans de comunicació
i les institucions.
Ara, en el món de l’educació, tenim la temporada dels exàmens finals i de
la selectivitat que han de passar els que acaben el batxiller (bé, hauríem de
dir “els privilegiats del sistema que han
aconseguit superar el batxiller”: els que tenen el cervell “estàndard” que
es prioritza ara, els que venen d’una classe socioeconòmica mitjana-alta, els
que no han tingut malalties greus, no han patit maltractament, ni tenen un
perfil neuropsicològic diferent...). I la psicosi de no poder triar “el que
toca, el que donarà accés a una bona feina” està desfermada.
Tanmateix, els estudis indiquen que triar la “millor” universitat no dóna
el millor rendiment, sinó que, en moltes ocasions, la “mala sort” de no poder
entrar als estudis més valorats pot ser, en el fons, la clau d’una millor
adaptació i, fins i tot, d’un millor aprenentatge (gràcies a grups més petits i
ben cuidats i cercles socials més acollidors pel fet d’estar en localitats més
petites).
“Un no sap mai la sort on és”, deia
el meu sogre. I, realment, si féssim un reclam per tal que persones adultes
parléssim de les eleccions, en principi equivocades, que van fer de joves,
trobaríem que el que semblava clarament una sort va convertir-se amb dissort i
a l’inrevés, en moltes ocasions.
Els pares estan tan nerviosos, o més, que els fills. I pensen que tenen la
clau del futur. Però, com explica Alison
Gopnik a “Padres carpinteros y padres
jardineros”, l’evolució ens recorda
que la nostra visió, la dels adults d’ara, és el fruit del nostre passat. Si
féssim cas del que indiquen els estudis, faríem bé de deixar que els
adolescents es regissin pels seus interessos i per aquelles coses que les fan
sentir millor. Ells sí que estan més en la línia que condueix cap al futur.
No els que vam néixer al segle passat.
Tanmateix, la felicitat dels nostres
fills estarà més marcada per la seva flexibilitat emocional i cognitiva que per
les seves notes i les universitats que les vulguin acollir. I, aquests
aspectes tenen a veure amb el que Eric
Baker al seu blog anomena “5 rituals
que la neurociència revela que ens fan feliços” (vegeu https://www.bakadesuyo.com/2019/05/neuroscience/
). Baker, seguint el llibre d’Alex Korb,“The Upward Spiral Workbook”, explica que podem potenciar el nostre
benestar emocional si ens centrem en aquests cinc aspectes:
1. Aprendre
a posar en dubte els pensaments inútils.
Encara
que estem convençuts que la felicitat, la seguretat i el benestar vindran de la
mà dels diners, l’estabilitat, les vacances o l’èxit, el cert és que el que hi influeix
més són els pensaments que ens roden pel cap. Els nostres pensaments ens afecten molt pel fet que
condicionen la nostra atenció. I ens els prenem massa seriosament, com si estiguéssim
obligats a acceptar-los o a explicar-los. Tanmateix, els pensaments són
ocurrències i no hem d’actuar en funció de la seva presència.
Els
pensaments polaritzats
(blanc/negre, èxit/fracàs, reconeixement/desgràcia), les expectatives poc realistes (“no tindré dubtes sobre la meva
vocació i els estudis m’agradaran, l’adaptació serà fàcil i sempre em sentiré
bé”), l’atenció selectiva (només
veure el que esperem veure), centrar-se
en el problema i no en les solucions, veure els errors com a fracassos (i
no com a oportunitats d’aprenentatge) i els
pensaments que comencen per “hauria” (o no hauria, en pla “hauria d’haver
fet una altra cosa”, “hauria de ser diferent”, “hauria de ser més ....... el
que sigui”) són els grans enemics del
benestar.
La
majoria de pensaments espontanis provenen dels nostres centres emocionals. Estan tenyits per emocions o són el producte de
situacions antigues que no recordem (com
aquella sensació de tenir un cos “inadequat i lleig” que moltes dones arrastren
des de la pubertat). I, en la majoria d’ocasions, són molt mals consellers.
Abans de tenir-los en compte, haurien de
passar un control de qualitat, el dels nostres centres executius prefrontals,
decidint si ens porten a algun lloc o si, simplement, els hem de deixar córrer.
2.
Fer coses que sumin a la nostra vida.
Les
nostres accions són la via per la qual podem reprogramar el nostre cervell i la
nostra vida. I no parlem de grans
accions, de grans canvis, com anar-nos-en lluny i canviar de vida; sinó de
petites accions que ens canvien l’humor i ens fan sentir amb energia per fer el
que realment volem fer.
Alex
Korb ens proposa una
llista de coses per fer:
·
Petites coses que et fan sentir bé (escoltar música, fer un passeig, prendre el sol...)
·
Petits objectius o metes (menjar més fruita, llegir un poc més, fer una cosa
nova...)
·
Coses que ajudin als altres (fer voluntariat, participar en activitats col·lectives,
fer algun donatiu...)
·
Exercici físic (no només per sentir-te millor, sinó per cuidar el teu cervell)
·
Activitats socials (cuidar la xarxa, proposar-se somriure als que ens anem
trobant...)
3.
Tenir cura de les relacions personals.
Sabem
que el benestar físic i emocional, i la salut, estan relacionades directament
amb la qualitat de les nostres relacions (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2018/07/amor-relacions-sentit-la-vida.html
). Per tant, les relacions són una font de benestar. Es proposen unes preguntes
per tal de treballar aquest aspecte:
·
Qui
diries que t’aprecia o te té en alta estima, encara que hi estiguis o no d’acord?
·
Qui
hi és sempre quan el necessites?
·
A
qui pots cridar, enviar un missatge o fer una visita quan necessites suport
emocional?
·
Qui
pot donar-te bons consells o ajudar a prendre decisions?
·
Amb
qui t’agrada passar temps?
·
Amb
qui pots fer activitats?
Hem de tenir en compte, també, que els altres ens
contagien i reforcen els nostres hàbits socials i emocionals. Si estem
incòmodes amb determinades maneres de fer o amb els sentiments que ens
desperten determinades persones haurem de considerar si ens convé estar amb
ells.
4.
Abandonar els hàbits que ens perjudiquen.
Castigar-nos
pel que fem malament no funcionarà si el que volem és canviar. Els estudis mostren que per tal de canviar hem de partir
de les nostres fortaleses, del que ens agrada de nosaltres mateixos. Quines
són les coses que t’agraden? A quines de les teves qualitats no renunciaries?
Una vegada que hem respost a la pregunta, podem entrar en
acció (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2016/01/decidir-dissenyar-fer-la-felicitat-iii.html
).
5.
Practicar la gratitud.
La
gratitud és un superpoder
(vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2013/11/practicar-la-gratitud.html
). Així de clar. La capacitat d’agrair prové de la capacitat de prendre
distància de les coses, de tenir perspectiva. Per tal d’agrair hem de saber veure el plànol general del que està
passant a la nostra vida.
Practicar la gratitud té un efecte contrastat sobre la
salut, la qualitat de la son i sobre l’estrès. A més, millora la qualitat de la
relació que tenim amb els altres, gràcies a fer-nos conscients de les nostres
necessitats i de les dels altres.
Finalment, hem de recordar que el
futur serà de les persones que són honestes, agraïdes i estan disposades a
aprendre. Aquestes qualitats, fruit de la flexibilitat cognitiva i emocional,
permeten tenir una veu pròpia potent, que ens converteix en membres valuosos de
la comunitat i fa possible construir una vida amb sentit, entrega i passió. Això és el que hauríem de voler pels nostres fills.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada