Passa al contingut principal

Ordre, caos i TDAH


“les persones que es col·locarien en els punts extrems de les dimensions podrien arribar a un bon nivell de funcionament en cas de tenir les eines necessàries per viure en un ambient que potenciés les seves capacitats”

“Principi 5: L’èxit en la vida es basa en l’adaptació del cervell a les necessitats de l’entorn. En el món d’avui, a diferència d’altres èpoques, per tenir èxit s’ha de llegir bé, ser sociable, pensar racionalment, aprovar exàmens, tenir una disposició alegre i altres exigències marcades pel món desenvolupat.”

“La nostra responsabilitat com a societat és aconseguir que qualsevol criatura pugui trobar el seu camí cap a la realització, independentment del seu punt de partida, de la seva posició en les dimensions bàsiques emocionals. Tothom té dret al benestar emocional producte d’una vida plena, amb sentit, entrega i passió.”

"sense el potencial del desordre, res en el cosmos canviaria mai" Rudolf Clausius 








Als 10 anys vaig adonar-me’n de la situació. Estava mirant un quadern de tasques del meu germà petit i em vaig quedar de pedra. La mare li havia demanat que copiés una frase i ell va començar la línia fent una lletra normal i la va acabar amb una lletrota enorme, que ocupava la meitat de la fulla. Què dimonis fa? –pensava jo. Aquesta manera de fer les coses no entrava en els meus esquemes. No ho entenia.

La meva mare tampoc acabava d’entendre el que li passava al seu fill petit. Per què havia d’anar contínuament a parlar amb els mestres? Per què no feia les coses com els altres i prou? Era cert que amb en Pere ja s’havien encetat les consultes amb els tutors de torn. En Pere tenia el cap al futbol i volia ser ferrer i prou. No volia estudiar i badava i jugava i badava. Aquest estat d’anar fent i tenir el cap a un altre lloc li va durar fins que va acabar COU (el que ara és 2n de Batxiller). Però la seva manera de fer, o no fer, les coses era “normal”. La d’en Kiko no, definitivament no.

Anys més tard, quan van posar sobre la taula els criteris del que es coneix com a TDAH, el famós dèficit d’atenció, vaig veure clarament que en Kiko hi encaixava, amb totes les lletres: dèficit d’atenció, hiperactivitat, impulsivitat. No podia mantenir l’atenció centrada massa temps, era un desordre continu, les rutines no anaven amb ell, parlava quan no tocava i deia el que no tocava, feia el que no tocava... La mare cridava. I, per primera vegada a la vida, cosa que en aquella època era impensable com a tasca parental, va asseure’s amb els seus dos fills petits a estudiar i a fer deures.

La neurodiversitat té aquestes coses: persones amb una hiperconcentració, com el meu pare, i persones amb una concentració fluctuant, amb una atenció dispersa, com el meu germà Kiko. I tot això, com s’explica a https://benestaremocional.blogspot.com/2012/11/la-neurodiversitat-i-les-diferencies.html , la neurodiversitat ha tingut un efecte sobre l’espècie humana: augmentar les nostres possibilitats de supervivència. Tenir persones que se n’adonen dels detalls, com els que tenen una personalitat ansiosa (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2016/10/la-cara-adaptativa-i-amable-de-lansietat.html ), persones que se n’adonen de la “salsa” del que passa, com els hiperactius i persones que es concentren únicament en el que es considera important, com els obsessius, ens ha ajudat a sobreviure com a grup, ha sumat en el compte que ens ha fet l’espècie més adaptable del planeta.

La visió del TDAH com una malaltia és possible en una societat que prima un tipus d’educació determinada i que pensa que s’han de prioritzar unes maneres de fer concretes, centrades en feines molt estàtiques i estructurades, donant importància absoluta a la informació procedent de la lectoescriptura. En una societat de caçadors/recol·lectors tal cosa seria impensable. També ho seria si la societat cerqués maximitzar al màxim les aportacions de cada una de les posicions sobre una dimensió com és la de l’atenció.

Però, com explica l’autor de l’article https://aeon.co/essays/the-music-of-all-time-is-a-duet-between-order-and-disorder , la cultura occidental es basa en definicions binàries i oposades, com la d’ordre i la de caos. L’univers, tanmateix, canta ordre i canta caos i enmig de totes les possibilitats que sorgeixen d’aquesta dualitat es dóna la creativitat. Tal vegada encara estem molt lluny d’entendre com fer possible que cada persona pugui aportar tot el que té per donar.

Bona reflexió!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,