En els cercles que
estudien la ment i el cervell s’està generant un procés que intenta rompre amb
l’enfocament mèdic mecanicista, exclusivament basat en les malalties. S’intenta
adoptar un model més de tipus contextual, en el que no només són importants els
elements que formen el sistema, sinó que també ho són les dinàmiques que
marquen les relacions entre aquests elements.
En aquest context
hi trobem el llibre de Thomas Armstrong “El poder de la neurodiversidad”. La tesi que sosté és que, malgrat la
quantitat de patiment que poden generar determinats diagnòstics (parla de
l’autisme, la hiperactivitat, la dislèxia, l’esquizofrènia, la depressió,
l’ansietat i els problemes d’aprenentatge), en molts casos aquests es poden
veure acompanyats de capacitats extraordinàries en determinats camps d’acció.
Armstrong, per exemple, ens recorda la bibliografia que, com assenyalava Lehrer
en el seu llibre sobre creativitat, relaciona augments en la creativitat amb
els trastorns de l’estat d’ànim.
El plantejament és
molt semblant al de Richard Davidson quan explica els patrons cerebrals que
configuren les dimensions emocionals. Deia Davidson que cada persona és el
resultat d’una combinació única de sis dimensions: Resiliència, Perspectiva,
Intuïció Social, Autoconsciència, Sensibilitat al Context i Atenció (veure
l’entrada del 2 de juny). La cultura humana és el resultat de persones molt
diferents pel que fa als seus Estils Emocionals, és a dir, és el resultat de la
neurodiversitat. En les puntuacions extremes en les diferents dimensions, hi
trobaríem els quadres clínics dels que parla Armstrong. Tanmateix, Davidson
proposa mecanismes de modulació de les dimensions i, també, especialment en els
casos en els que la posició sigui extrema, adaptacions ambientals.
Aquest darrer punt
és sobre el qual posa més èmfasi Armstrong; les persones que es col·locarien en
els punts extrems de les dimensions podrien arribar a un bon nivell de
funcionament en cas de tenir les eines necessàries per viure en un ambient que
potenciés les seves capacitats. De fet, segons ell, això suposaria un canvi de
paradigma en el tractament de les persones amb puntuacions extremes: passaríem
de destacar les seves mancances a intentar potenciar les seves fortaleses.
El concepte de
neurodiversitat que defensa es presenta en 8 principis:
Principi 1: El
cervell humà funciona més com un ecosistema que com una màquina. El cervell no
és com un ordinador, sinó més aviat com una selva tropical en la que trobem
creixement, decadència, competició, diversitat i selecció. El cervell es
transforma a sí mateix com a resposta al canvi.
Principi 2: Els
éssers humans i els cervells humans es defineixen en funció de la seva posició
en continus de competència. Les persones “normals” i les discapacitades el que
ocupen és un lloc diferent en un determinat aspecte, com per exemple, la
sociabilitat. Gran part del patiment de les persones diagnosticades prové del
seu aïllament social; de fet, l’evolució dels períodes de recaigudes en la
simptomatologia és més greu en societats com la nostra, que generen una
distància amb la persona que ha passat a viure en una altra “categoria”.
Principi 3: El
nivell de competència de l’ésser humà és defineix en funció dels valors de la
cultura a la que pertany. Així, una cultura escolar basada únicament en la
lectoescriptura penalitzarà a aquelles persones hàbils en tasques
visuoespacials i mecàniques, però que presenten dificultats a l’hora de llegir
i escriure.
Principi 4: Ser
considerat discapacitat o dotat depèn, en gran mesura, del lloc i del moment
històric en el que has nascut. Així, en determinades cultures, les crisis
psicòtiques en l’adolescència s’han considerades com un senyal de que la
persona podia ser preparada per assumir funcions rituals, com és el cas dels xamans.
Principi 5: L’èxit en la vida es basa en
l’adaptació del cervell a les necessitats de l’entorn. En el món d’avui, a
diferència d’altres èpoques, per tenir èxit s’ha de llegir bé, ser sociable,
pensar racionalment,aprovar exàmens, tenir una disposició alegre i altres
exigències marcades pel món desenvolupat.
Principi 6: L’èxit
en la vida, però, també depèn de la modificació del teu entorn per tal
d’ajustar-lo a les necessitats del cervell únic del que disposem, és a dir, de
construir un nínxol apropiat. En el món, encara que s’exigeixin determinades
característiques estàndard, hi trobem moltes subcultures o microhàbitats. Es
tractaria de generar el nínxol particular, d’alterar el propi entorn per tal
d’augmentar les seves possibilitats d’èxit. Així, una persona classificada en
l’espectre autista, és més sistematitzadora que empàtica i, per tant, tindria
més èxit com a analista de sistemes que com a relacions públiques.
Principi 7: La
construcció de nínxols inclou eleccions professionals i d’estil de vida,
tecnologies d’assistència, recursos humans i altres estratègies que milloren la
vida i s’adapten a les necessitats específiques de l’individu neurodivers. Es
tracta d’utilitzar tots aquells recursos que fan possible que una persona
tingui una vida plena: la tria de la professió, l’ús de tecnologies, com per
exemple la informàtica, per tal de poder accedir a la informació, l’accés a
models positius de superació personal i aprendre a envoltar-se de persones que
sàpiguen veure el millor de les persones neurodiverses.
Principi 8: La
construcció positiva de nínxols modifica directament el cervell, que, per la
seva banda, reforça la capacitat d’adaptar-se a l’entorn. Un ambient de criança adequat fa que el
cervell de les criatures maximitzi els seus aspectes positius i minimitzi els
negatius; això fa possible un millor ajust al món i també aconseguir el seu
màxim potencial.
La nostra
responsabilitat com a societat és aconseguir que qualsevol criatura pugui
trobar el seu camí cap a la realització, independentment del seu punt de
partida, de la seva posició en les dimensions bàsiques emocionals. Tothom té
dret al benestar emocional producte d’una vida plena, amb sentit, entrega i
passió.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada