“…la felicitat futura no compensa el sofriment
present; la felicitat perduda es perd amb caràcter definitiu.” “...la clau de
la felicitat és trobar plaer i finalitat en la vida quotidiana” “Hi ha plaer (o
dolor) i propòsit (o absurd) en tot el que fem i sentim. Són components
diferenciats que constitueixen la nostra felicitat global a partir d’una
experiència” Paul
Dolan “Diseña
tu Felicidad”
Un dels meus
projectes futurs és ajudar en la lluita pel dret a una vida digna per a totes
les persones, incloses les criatures. En això penso cada vegada que ve un
estudiant estressat per la pressió de la feina. En això penso cada vegada que
algun nin m’explica que no té temps per a badar. En això penso cada vegada que
algun adolescent sent que no és prou intel·ligent i va caient en el costum d’autocriticar-se
i flagelar-se. En això vaig pensar quan vaig visionar aquest vídeo:
Els estudis
demostren que treballar més de 45 hores setmanals disminueix la felicitat. També
indiquen que la clau per a ser més feliç està en prestar més atenció al que ens
fa feliços i menys al que no, el que no vol dir simplement viure pel plaer,
sinó trobar l’equilibri entre activitats de plaer i activitats que donen sentit
a la nostra vida. Amb nins més petits, els pares a vegades venen desesperats
pel tema dels deures perquè les criatures no troben plaer en les tasques i, a
més, tampoc hi veuen el sentit (de fet la frase estrella és “això no serveix
per a res”).
La situació és
curiosa, ja que demanem als nins que renunciïn a una part considerable del seu
temps de lleure i plaer per tal de poder arribar a tenir un “bon futur”. Però,
al mateix temps, passen els anys, augmenta la quantitat de càrrega escolar
sense que millori el rendiment global. Què està passant? Què estem fent
malament? És veritat que fa falta fer molta matèria i molts de deures per tal d’aprendre?
És veritat que el simple fet de fer més suposa aprendre més? (vegeu una altra
vegada les referències sobre aprenentatge a http://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/03/aprendre-dels-errors.html)
Totes les dades
semblen indicar que alguna cosa va malament. Fins i tot els estudis semblen
indicar que la frustració i la infelicitat entre els joves és la més alta dels darrers decennis,
tal vegada esperonada per les expectatives i la pressió que exercim els adults
sobre el seu rendiment. Paul Dolan en el seu llibre “Diseña tu Felicidad”,
explica que som el que fem i al que anem prestant atenció i si no dediquem els
nostres recursos atencionals al que realment ens fa feliços, evidentment no ho
arribarem a ser. En aquest sentit, un dels grans enemics de la felicitat són
els desitjos equivocats (juntament amb les projeccions de futur equivocades i
les creences equivocades) i un dels que genera més infelicitat és la idea d’assolir
un determinat èxit, sobretot en forma de diners o status. El problema és que la
majoria de persones no aconsegueixen ser els millors, de manera que pateixen
una gran decepció. Però, a més, els que ho aconsegueixen, només ho frueixen de
manera fugaç, de manera que, si volem optimitzar la felicitat, explica Dolan,
el camí cap a l’èxit també hauria de suposar experimentar plaer i sentit.
Sempre s’ha de
tenir en compte, recorda Dolan, que un desig d’èxit pot ajudar a assolir un reduït
conjunt d’objectius amb la conseqüent renúncia del més important: la felicitat.
Encara que s’aconsegueixin els objectius, la felicitat futura no compensarà
realment el patiment actual: la felicitat perduda no es recupera mai.
En els estudis
que analitzen les professions, per exemple, s’arriba a la conclusió que l’ocupació
en sí no és tan important com l’adaptació de la persona a aspectes com el seu cap
(el clima i la dinàmica que genera), el
sou (sempre tenint en compte la referència del que cobren les persones del seu
voltant) i les tasques quotidianes (sobretot, la possibilitat de veure l’efecte
tangible de la feina). En el rànquing que mostra Dolan, els més feliços són les
floristes i els jardiners (amb un 87% de persones satisfetes) i els menys són
els treballadors de les telecomunicacions i els banquers (amb un 48% i un 44%,
respectivament).
En conclusió,
una vida digna suposa poder aconseguir un nivell de plaer i un nivell de sentit
en el que fem cada dia. No podem seguir suposant que, com a adults, podem fer
que els nostres fills renunciïn a la felicitat present per a poder aconseguir
tota una sèrie d’objectius que les donaran una felicitat futura. Això s’ha
demostrat que és fals. La felicitat no viscuda és felicitat perduda.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada