Passa al contingut principal

La felicitat futura no compensarà el sofriment present



“…la felicitat futura no compensa el sofriment present; la felicitat perduda es perd amb caràcter definitiu.” “...la clau de la felicitat és trobar plaer i finalitat en la vida quotidiana” “Hi ha plaer (o dolor) i propòsit (o absurd) en tot el que fem i sentim. Són components diferenciats que constitueixen la nostra felicitat global a partir d’una experiència” Paul Dolan “Diseña tu Felicidad”






Un dels meus projectes futurs és ajudar en la lluita pel dret a una vida digna per a totes les persones, incloses les criatures. En això penso cada vegada que ve un estudiant estressat per la pressió de la feina. En això penso cada vegada que algun nin m’explica que no té temps per a badar. En això penso cada vegada que algun adolescent sent que no és prou intel·ligent i va caient en el costum d’autocriticar-se i flagelar-se. En això vaig pensar quan vaig visionar aquest vídeo:
 
Els estudis demostren que treballar més de 45 hores setmanals disminueix la felicitat. També indiquen que la clau per a ser més feliç està en prestar més atenció al que ens fa feliços i menys al que no, el que no vol dir simplement viure pel plaer, sinó trobar l’equilibri entre activitats de plaer i activitats que donen sentit a la nostra vida. Amb nins més petits, els pares a vegades venen desesperats pel tema dels deures perquè les criatures no troben plaer en les tasques i, a més, tampoc hi veuen el sentit (de fet la frase estrella és “això no serveix per a res”).

La situació és curiosa, ja que demanem als nins que renunciïn a una part considerable del seu temps de lleure i plaer per tal de poder arribar a tenir un “bon futur”. Però, al mateix temps, passen els anys, augmenta la quantitat de càrrega escolar sense que millori el rendiment global. Què està passant? Què estem fent malament? És veritat que fa falta fer molta matèria i molts de deures per tal d’aprendre? És veritat que el simple fet de fer més suposa aprendre més? (vegeu una altra vegada les referències sobre aprenentatge a http://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/03/aprendre-dels-errors.html)

Totes les dades semblen indicar que alguna cosa va malament. Fins i tot els estudis semblen indicar que la frustració i la infelicitat entre els joves és la més alta dels darrers decennis, tal vegada esperonada per les expectatives i la pressió que exercim els adults sobre el seu rendiment. Paul Dolan en el seu llibre “Diseña tu Felicidad”, explica que som el que fem i al que anem prestant atenció i si no dediquem els nostres recursos atencionals al que realment ens fa feliços, evidentment no ho arribarem a ser. En aquest sentit, un dels grans enemics de la felicitat són els desitjos equivocats (juntament amb les projeccions de futur equivocades i les creences equivocades) i un dels que genera més infelicitat és la idea d’assolir un determinat èxit, sobretot en forma de diners o status. El problema és que la majoria de persones no aconsegueixen ser els millors, de manera que pateixen una gran decepció. Però, a més, els que ho aconsegueixen, només ho frueixen de manera fugaç, de manera que, si volem optimitzar la felicitat, explica Dolan, el camí cap a l’èxit també hauria de suposar experimentar plaer i sentit.

Sempre s’ha de tenir en compte, recorda Dolan, que un desig d’èxit pot ajudar a assolir un reduït conjunt d’objectius amb la conseqüent renúncia del més important: la felicitat. Encara que s’aconsegueixin els objectius, la felicitat futura no compensarà realment el patiment actual: la felicitat perduda no es recupera mai.

En els estudis que analitzen les professions, per exemple, s’arriba a la conclusió que l’ocupació en sí no és tan important com l’adaptació de la persona a aspectes com el seu cap  (el clima i la dinàmica que genera), el sou (sempre tenint en compte la referència del que cobren les persones del seu voltant) i les tasques quotidianes (sobretot, la possibilitat de veure l’efecte tangible de la feina). En el rànquing que mostra Dolan, els més feliços són les floristes i els jardiners (amb un 87% de persones satisfetes) i els menys són els treballadors de les telecomunicacions i els banquers (amb un 48% i un 44%, respectivament).

En conclusió, una vida digna suposa poder aconseguir un nivell de plaer i un nivell de sentit en el que fem cada dia. No podem seguir suposant que, com a adults, podem fer que els nostres fills renunciïn a la felicitat present per a poder aconseguir tota una sèrie d’objectius que les donaran una felicitat futura. Això s’ha demostrat que és fals. La felicitat no viscuda és felicitat perduda.

Bona reflexió!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d