Passa al contingut principal

Afrontar les pors per a poder viure les esperances



“Vam tenir la sort de poder sentir el seus desitjos i el seu adéu. Va tenir la possibilitat de fer-ho i, així, vam saber que estava en pau. Això ens va permetre a nosaltres quedar tranquils””La nostra responsabilitat com a metges és tractar amb els éssers humans tal i com són. La gent només es mor una vegada. No té cap experiència en la que basar-se. Necessiten a uns metges i a unes infermeres que estiguin disposats a tenir converses difícils, i a dir el que han vist, que ajudin a la gent a preparar-se pel que està per arribar –i a no acabar en un estat d’inconsciència institucionalitzada que realment molt poca gent desitjaria” Atul Gawande “Ser mortal”







L’altre dia parlàvem amb una persona a la consulta sobre la mort de la seva mare. Aquesta dona va patir una llarga malaltia, eufemisme de càncer, i la seva lluita va acabar després d’uns 10 anys d’avenços i decepcions, amb la seva desfeta total. Aquesta persona es demanava a veure si van tardar massa a admetre l’arribada del final, si havia sigut un error mantenir-la a casa, encara que ella ho hagués demanat. Em comentava que, al final, semblava que ella no era conscient de la proximitat de la mort. Era com si pensés que no havia de morir, una espècie de negació sobre l’ inevitabilitat de la pròpia desaparició. S’havia sentit acompanyada fins al final? Aquesta pregunta era la que el feia patir ara, mesos després. 

Tots ens trobarem amb situacions d’aquestes en algun moment de la vida. Pot ser en serem els protagonistes, més aviat del que en fem comptes. O ho seran persones que estimem molt. Per què no estem preparats? Per què com aquesta persona, un home assenyat que va fer tot el que va saber per la seva mare, ens hem de veure en situacions de preguntar-nos si vam fer el correcte?

Diu Atul Gawande en el seu llibre “Ser mortal” que en la vellesa i en la malaltia fan falta dos tipus de valentia. La primera és la valentia per a afrontar la realitat de la mortalitat, voler saber la veritat del que ens espera. Aquesta primera classe de valentia ja és molt difícil. Tenim moltes raons per evitar-la. Però el segon tipus de coratge encara és més complicat d’exercir: la valentia d’actuar en funció de la veritat que hem descobert. Segons Gawande, no només és la incertesa el que fa difícil aquesta última, sinó que la complicació prové de que s’ha de “decidir si el que ha de prevaldre són les esperances o les pors”. Hem de ser capaços d’afrontar les nostres pors i fer el que creiem que és important fer.

Vivim la nostra vida en format d’història i no la recordem tal i com l'hem viscuda, sinó que ho fem en funció de dues coses: els nostres moments àlgids, els de màxima intensitat, i també el final de cada un dels seus episodis. Com acaba la nostra vida és molt important, però també ho és per les persones que deixem, per les que estimem. Per això ho hem de podem parlar. El fet de poder-ne parlar, de generar una cultura que afronti i ajudi a encarar cada moment difícil, fa possible sentir-nos agents actius de la nostra història, fa possible mantenir la nostra autonomia, seguir com a autors de la nostra pròpia vida, fins al final.

Gawande explica que les preguntes que ens poden ajudar en aquest procés, cada vegada que ens caigui a sobre una malaltia greu o una lesió i el nostre cos o la nostra ment fallin, són: Quina creus que és la teva situació i com pot acabar? Quines són les principals pors i quines són les teves esperances? Quins sacrificis estàs disposat a fer i quins no? Quina línia d’actuació creus que s’ajusta més a com veus les coses?

Bona reflexió

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...

Els 5 cercles d'intimitat o les relacions que ens van convertir en humans

“La força de les relacions es veu amb tot el seu potencial quan et trobes amb una persona amb la que tens una gran afinitat d’entrada i després segueixes potenciant-la gràcies a converses sobre llibres, sobre sèries, sobre pel·lícules, sobre històries viscudes... Els estudis demostren, inclús, que les parelles que veuen sèries junts milloren la seva comunicació i, de retruc, la relació.” https://benestaremocional.blogspot.com/2018/04/als-meus-5-ximpanzes.html             Un factor fonamental en el desenvolupament d’un cervell més gran en els humans va ser l’agrupament en grups socials perquè va possibilitar la caça i una recol·lecció més eficients i també va donar protecció contra els depredadors. En el món dels primats, com més gran és el neocòrtex, més gran és el grup social ; en el cas dels ximpanzés és de 55 i en els dels humans es calcula que està sobre uns 150 membres , i aquest seria el nombre màxim de persones amb les que pot manten...