“La nostra visió [sobre els assumptes relacionats amb el gènere] està afectat per cada aspecte de la nostra formació personal, incloent-hi l’educació, el gènere, la disciplina acadèmica i la cultura”
“Tot es redueix a l’amor i al respecte mutu, i a apreciar el fet que els éssers humans no necessiten ser el mateix per tal de ser iguals” Frans de Waal “Diferentes”
“L’homosexualitat pot considerar-se una pauta de conducta mamífera bàsica” Frank Beach
Imagina que un biòleg especialista en la conducta dels ximpanzés es posa, com a membre del Departament de Psicologia d’una gran universitat, a mirar la humanitat i el problema del sexe i del gènere des del seu prisma... D’aquí en surt un llibre, ple d’estudis sobre primatòlegs, sobre bebès, sobre diferents cultures, sobre el que ens fa humans. D’aquí en surt “Diferentes” de Frans de Waal.
Volia titular aquesta entrada “Una persona és una persona (a pesar de/gràcies a la seva neurobiodiversitat)”. Aquesta és la conclusió a la que arriba de Waal. Aquest és el missatge que ens hauria de quedar, després del seu esforç per pensar el tema de la nostra humanitat i de les desigualtats de gènere des d’una nova perspectiva.
1.- Som primats pels quatre costats.
“Per molt que la nostra espècie s’hagi trobat amb el llenguatge i unes quantes avantatges intel·lectuals addicionals, socioemocionalment som primats pels quatre costats.” “El cos, que inclou al cervell, és fonamental a l’hora d’entendre el que som. Si ens allunyem del nostre cos, no fem més que allunyar-nos de nosaltres mateixos.” “Les emocions guien el comportament dels organismes cap a la supervivència [i els humans no deixem de ser organismes]”
2.- Com tots els altres animals, cada sexe tenim agendes socials i sexuals diferents.
“Els mascles [homínids] estan més orientats cap al rang i les femelles cap als joves vulnerables. Els mascles són físicament (encara que no socialment) dominants i mostren més inclinació cap a la confrontació oberta i a la violència, mentre que les femelles són més cuidadores i es dediquen més als fills” “De manera universal, els homes valoren més la independència, la millora personal i la posició social, mentre que les dones donen més importància al benestar i a la seguretat del seu cercle interior i de la gent en general” “En general, les dones són superiors als homes en empatia emocional, però la seva empatia cognitiva és similar, tal vegada idèntica”
3.- Els homínids, entre ells els homes i les dones, mostren una gran flexibilitat de comportament.
La regla general és que, en casos marcats per les circumstàncies, tant uns com les altres mostren una gran flexibilitat de comportament. “Per exemple, els mascles antropoides poden revelar-se com a grans cuidadors i les femelles poden ser grans líders.” “La masculinitat no és un obstacle perquè els homes siguin bons cuidadors.” “La feminitat no és un obstacle perquè les dones siguin grans líders.” “El gènere és com un abric cultural que els sexes porten posat. Té a veure amb les nostres expectatives sobre dona i home que varien entre diferents societats i canvien amb el temps” “El gènere (...) es contempla millor com un espectre continu que va des del que es considera femení al que es considera masculí, amb tota classe de combinacions entre mig”
4.- No estem davant problemes de gènere, estem davant problemes de desigualtat.
“La societat moderna està en disposició de corregir les diferències de gènere en poder i privilegis. Però les dones no ho poden aconseguir soles.” “La igualtat no requereix ésser semblants. La gent pot ser diferent i merèixer exactament els mateixos drets i oportunitats.”
5.- La maternitat no és, només, un instint.
“La maternitat és una de les tasques més complexes que una primat afrontarà a la vida [necessita d’un entrenament llarg i laboriós i d’aquí sorgeixen els jocs simbòlics de cura]” Mares i fills, o els pares substituts, han de complementar-se perquè els petits puguin alletar-se. A més “La maternitat té altres complexitats, com la manera de carregar un bebè, quan i com reaccionar al seu plor, com rentar-lo, com tranquil·litzar-lo si està alterat i, més endavant, com educar-lo. La natura no dicta res de tot això. Aquestes habilitats s’aprenen prest en la vida, a base d’observar i imitar a mares competents i ajudar-les a cuidar de les seves criatures. Les tradicions maternals se transmeten de generació en generació.” Les nines s’interessen més pels bebès. El seu interès pels nadons i pels jocs de cura no varien ni en funció del lloc ni de les èpoques.
6.- Els rols de gènere s’adquireixen fàcilment gràcies a predisposicions d’aprenentatge.
Aprenem certes coses a certs moments maduratius gràcies a una programació biològica prèvia que compartim amb els nostres parents homínids (ximpanzés i bonobos). “Imitar models del propi gènere activa els centre de recompensa del cervell, mentre que imitar models del gènere contrari no ho fa.” Es podria dir que l’element més important de la socialització és l’anomenada autosocialització, que fa que imitem el que considerem que és el nostre gènere.
Continuarà...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada