Passa al contingut principal

Anar al psicòleg?

 


“El COPC denuncia que a Catalunya hi ha 9 psicòlegs per cada 100.000 habitants, la meitat de la mitjana europea. “I si ens comparem amb països de l'entorn la xifra és encara més escandalosa”, afirma Pino. Per exemple, la ràtio a Alemanya és d’una cinquantena de psicòlegs cada 100.000 habitants, i a Finlàndia la xifra s’enfila fins als 110, segons dades de l’OMS.” https://www.ara.cat/societat/dos-mesos-espera-psicoleg-efectes-pandemia-consultes-privades-salut-publica_130_4157972.html

“En les noies noto un augment importantíssim dels trastorns alimentaris. S'han passat moltes hores enganxades a Instagram veient cossos perfectes i ara tenen problemes d'autoimatge per comparació i moltes inseguretats de cop. També ha incrementat molt la indefensió que senten envers el món, una certa desmotivació i desesperació i una apatia general, com si els fos igual el que facin a la vida perquè res està gaire clar. M'he trobat amb nois amb dificultats per socialitzar, amb addiccions greus a les pantalles, i un increment molt significatiu d'autolesions, ideacions suïcides i intents de suïcidi.” https://www.ara.cat/societat/psicoleg-hauria-normalitzat-gimnas-salut-mental-pandemia_128_4071388.html

“Segons l'estudi, 1 de cada 5 nens té un trastorn d'aquest tipus (TDHA, dislèxia, autisme ...). No obstant això, només es diagnostica 1 de cada 10 casos en l'ensenyament públic i 2 o 3 de cada 10 a la concertada/privada, "per això tenim el fracàs escolar que hi ha a Espanya".” https://criatures.ara.cat/infancia/trastorns-neurodesenvolupament-son-principal-causa-fracas-escolar_1_4154761.html

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Dos mesos en llista d’espera, si demanes cita per anar a un psicòleg de la xarxa de la  sanitat pública. Aquestes són les dades. Encara que hi ha un cert estigma social pel fet de demanar anar-hi, el problema més gran és la manca de professionals. I, com podeu llegir als articles que cito al principi d’aquest escrit, el problema d’accés a l’ajuda psicològica s’ha complicat pel fet que la pandèmia ens ha deixat una penyora fosca: un augment del malestar emocional i psicològic, sobretot en els adolescents i en la gent gran.

El cas dels adolescents es veu agreujat pel que es comenta al tercer article, sobre els trastorns de neurodesenvolupament. Mal detectats a Primària, estan presents en un de cada cinc nins. I, pràcticament, expliquen el fet que siguem el segon país europeu, després de Malta, en fracàs escolar, Els adolescents es troben, en un moment determinat de la seva vida, encetant una etapa en la que s’ajunten les gran preguntes existencials de “Qui som jo? Com som? Quin és el meu lloc en el món?”, amb un canvi d’etapa escolar, amb una mitjana dels 80% dels problemes d’aprenentatge sense diagnosticar i els efectes d’una pandèmia mundial que els va mantenir tancats en un moment de màxima vulnerabilitat.

“Hi ha d’haver algú que estigui per aquests nins”, em deia la meva amiga Eulari Gelabert, parlant dels casos greus que es troba cada dia a l’escola. Ella, psicòloga i logopeda, bregada en la coordinació de diferents serveis educatius, en els equips d’Orientació de Secundària, abans, i ara en un equip d’Orientació a Educació Primària, és una d’aquelles persones que intenta pal·liar aquestes mancances, a pesar de les dificultats. Parlant de la seva preocupació per la feina, pel material sensible amb el que treballen, recordava la força de les estadístiques.

Hi ha una de cada quatre criatures que pateixen maltractament en aquest país. I, com en el cas dels problemes escolars derivats de dificultats d’aprenentatge, només es detecten un de cada deu casos. Tot plegat, amb l’augment dels problemes d’alimentació en les adolescents i els problemes d’habilitats socials en els nins i adolescents, fan de la salut mental una prioritat ara i de cara al futur d’aquestes criatures.

Els equips d’Orientació fan el que poden. Els mestres i els professors, també. Tanmateix, la falta de formació dels professionals i la mala organització de les prioritats per part de les autoritats educatives i dels serveis socials ens deixen en aquesta tessitura: molts problemes, la majoria no diagnosticats i els que sí ho estan, han d’esperar una solució fins que les cues d’espera o els recursos dels pares ho permeten.

Una societat demostra la seva vàlua per com tracta a les persones més vulnerables que hi viuen”. Aquesta és la frase que repetíem amb n’Eulari en la nostra conversa sobre què podem fer, ella des de l’escola, jo des del meu despatx. Tanmateix, és trista la conclusió: si hem de decidir com és ara la nostra societat, la veritat és que en sortim un poc malparats.

Els nins, els joves i la gent major estan patint. I no hi dediquem prou recursos.

Bona reflexió...

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d