Passa al contingut principal

55, en vida teva!


“m’agradaria practicar més que mai la “saudade”, l’emoció portuguesa mescla de tristesa/nostàlgia/record. M’agradaria que tothom tingués un moment per pensar en els que estan sols, els que han perdut algú, els que passen per moments difícils... M’agradaria pensar que estem més a prop d’entendre la humanitat compartida, de sentir que tots estem fets de la mateixa pasta, que venim del mateix lloc...” https://benestaremocional.blogspot.com/2018/12/el-nadal-que-ens-agradaria.html

 






Sempre vaig sentir-li a dir “En vida teva!” quan algú el felicitava. De petita no ho entenia massa bé, em semblava que era una de les fórmules del meu pare, com quan li donaves les gràcies i ell deia “A Déu sien dades”. Sonaven bé. Eren molt agradoses a l’oïda. De més gran vaig entendre el seu significat i la seva bellesa: “No serà mai el mateix si tu no hi ets per celebrar-ho amb mi”.

I no. Ara que ja fa 7 anys que faig anys sense en Kiko i 2 anys que en Pere va morir ressona al meu pit la força de l’expressió del meu pare. En vida teva!. M’he aixecada sabent que sobre la taula de la cuina m’havien deixat un regal i que el dia era tot meu, un dia en el que puc decidir què fem, què vull fer. I he donat les gràcies per tot això. Sé que som una privilegiada, que la vida m’ha tractat bé, que malgrat els cops no he perdut la curiositat ni ha minvat ni una miseriona la meva compassió cap als que pateixen. Però, després de sentir-me feliç pels molts d’anys d’en Guillem, el temps que em preparava per anar a caminar, asseguda a un escaló, he sentit la presència de totes les absències i he plorat. I suposo que sentiré la necessitat de fer-ho cada any de la meva vida...

Els meus fills s’enriuen de mi perquè fa anys que amenaço amb la força dels 55. Les dic que quan arribes a aquest punt ja et pots permetre dir el que et dona la gana. Aplicant les regles de la veritat, de no fer mal i de dir-ho per millorar la comunicació pots dir el que sentis, el que pensis, el que vulguis. I pots plorar. Perquè enmig de totes aquestes alegries hi segueix la pena per les vides perdudes, per les vides estroncades i pel dolor de sentir absències com si fossin presències.

En vida teva! Els meus germans van començar a aplicar la fórmula del pare abans de morir. El meu germà Pere era conscient de la força d’aquestes paraules. Havia reflexionat sobre el que seria la vida dels qui estimava sense ell. Sabia que ens en sortiríem, que seguiríem endavant, que posaríem peu fiter per aconseguir seguir com a família. En Kiko no va tenir l’oportunitat de pensar-ho. Els meus darrers aniversaris van ser motiu de broma, aprofitant per recordar que jo sempre era la gran, la que aniria a la residència més aviat, la que s’estava fent vella... I tant...

Jo segueixo aquí. Amb la sort de poder fer anys i fer-me gran. Amb la responsabilitat de recordar la fórmula, tenint en compte que el que importen són les connexions, la gent que ens estima i que estimem. 

Quantes vegades ho hem deixat de dir pensant que els altres “ja ho saben”? Quantes vegades donem per suposat que els que hi són ara hi seran per sempre, inconscients de la fragilitat de l’existència?

I avui, que en faig 55, diré a tothom que em feliciti “En vida teva!” i desitjaré que tothom entengui la frase del meu pare i que, com deia ell al final de la seva vida, “s’expressin prou” dient als que estimen el que senten.

Avui, si algú pensa en mi, que digui als que sent a prop seu que els estima. Simplement, t’estim.

Moltes gràcies.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,