“Quan
els meus fills eren petits, vaig llegir investigacions que indicaven que hi
havia una correlació molt baixa entre les notes escolars i l’èxit a la vida.
Així, quan els meus fills eren a Primària, les vaig dir: “Estic content de
veure les teves notes, però no m’importen massa. Em preocupa més que t’esforcis
per desenvolupar-te a tu mateix i part d’aquest creixement és desenvolupar-te
com a estudiant. Però també comporta desenvolupar-te com a persona. Si vols ser
un atleta o músic o el que sigui important per a tu, m’importa més això perquè
és això –aquest desenvolupament- el que t’ajudarà a tenir èxit [a la vida]. No
les notes” William Stixrud
“ser pares és com fer un jardí.
Es tracta de procurar un sòl ric, estable i segur que permeti prosperar a molts
tipus diferents de plantes. Es tracta de generar un ecosistema vigorós i
flexible que permeti que els nins creïn molts, variats i imprevisibles tipus d’adults
futurs. Es tracta també d’afavorir una relació humana específica, un amor
compromès i incondicional, entre un progenitor específic i un nin específic”
“la moralitat de ser pares consisteix
en agafar una criatura que no és autònoma ni pot prendre les seves decisions i
convertir-la en una persona que sí pot”
“un progenitor és una persona que
veu el seu ésser expandit per tal d’incloure els valors i els interessos d’una
altra persona, fins i tot quan aquests valors i interessos són diferents als
seus. Com equilibrar i coordinar els interessos quan els de l’altra persona
són, i no són, els teus propis?” Alison Gopnik “¿Padres
jardineros o padres carpinteros?”
William Stixrud és un neuropsicòleg amb més de 30 anys d’experiència. Fa
uns anys, quan la seva filla anava a l’institut, ell va fer una conferència
sobre el cervell adolescent en la que afirmava que els estudis havien demostrat
una baixa correlació entre les notes i l’èxit
professional una vegada que les persones estaven a la meitat de la vintena.
Quan tornaven junts a casa en acabar la xerrada, ella li va dir “M’ha agradat la conferència, però realment
no crec que tu creguis el que has dit sobre les notes”.
Els estudis, però, segueixen mostrant el mateix. No importen les notes, no importa el prestigi de l’institut o de la
universitat en la que has estudiat. El que importen són altres coses que tenen
a veure amb la capacitat d’autogestió i amb la qualitat de la nostra atenció i
l’entusiasme que podem arribar a sentir per les coses.
William Stixrud i Ned Johnson
en el seu llibre “The Self-Driven Child: The Science and Sense of Giving
Your Kids More Control Over Their Lives” defensen aquesta tesi i mostren com els pares poden ajudar a que cada una
de les persones que ara són els seus fills puguin tenir una vida plena. El que
proposen, però, desperta la mateixa incredulitat entre els pares i educadors que
la que va mostrar la filla de Stixrud.
Els autors proposen deixar la responsabilitat de
les tasques escolars, per exemple, en mans dels infants. Encara que els estudis també indiquen que els deures
no generen gaires beneficis sobre l’aprenentatge, no podem obviar el fet
que les escoles i els instituts segueixen manant-los i que són una gran font de
fricció i de discussions familiars. Els pares es senten responsables del
rendiment i es col·loquen com a garants de que la feina es farà mínimament bé.
Els educadors també ho esperen. Però, segons
Stixrud i Johnson, aquesta postura no només és errònia pel fet que lleva
responsabilitat als fills, sinó que impedeix que els nins generin les eines per
autogestionar-se.
Els
pares haurien de deixar de sentir-se els responsables dels deures i passar a
ser consultors; és a dir, haurien d’oferir ajuda de manera inespecífica, esperant que
el nin en qüestió la demanés en cas de que fos necessari. Aquesta posició de
consultor o de coach ja l’hem vista abans i desglossada en passes concretes
(vegeu, per exemple, https://benestaremocional.blogspot.com/2019/03/pares-fills-i-conflictes.html). Stixrud i
Johnson, però, no només posen els deures al seu lloc i matisen la importància
de les qualificacions escolars, sinó que defensen la necessitat de respectar
les passions dels nins.
Quan un nin troba una cosa que l’apassiona (una
activitat física, artística o un hobby), passa a dedicar-hi temps de manera
voluntària. I, a nivell cognitiu,
provoca un estat cerebral que inclou una alta concentració, un alt nivell d’energia,
un esforç gran i un estat d’estrès baix. Això és l’estat ideal que ens
agradaria aconseguir en la nostra feina.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada