Passa al contingut principal

Cinc vegades cada segon...


“Quan veiem l’amor com una combinació de confiança, compromís, cura, respecte, coneixement i responsabilitat, podem treballar per tal de desenvolupar aquestes qualitats o, si aquestes ja formen part del que som, podem aprendre a estendre-les més enllà de nosaltres mateixos” bell books “all about love”

“Els estudis conflueixen a indicar que les persones esdevenim membres actius i valuosos d’una societat quan tenim l’oportunitat de viure en ambients que nodreixen les nostres habilitats socials, els nostres interessos i els nostres valors. Les causes principals del malbaratament d’aquesta possibilitat són trobar-se amb un ambient poc nodridor i  l’ús continuat de la coacció, la generació de negativitat continuada en les interaccions de la persona amb el seu entorn.” https://benestaremocional.blogspot.com/2015/09/ajudar-les-criatures-convertir-se-en.html

“Uns pares controladors serien aquells que farien ús continuat de la culpa i/o poques manifestacions d’amor i/o que mostrarien molta ansietat i/o que usarien tàctiques psicològicament intrusives per tal de controlar les motivacions i les conductes dels joves i dels infants. El control psicològic constant posaria en perill la capacitat de l’adolescent per a saber què és el que vol realment, per la via de pressionar-los per tal que pensessin i prenguessin decisions consistents amb els desitjos dels pares, en lloc de fer-ho en funció de les pròpies motivacions. Aquests joves aprendrien a prioritzar les motivacions i necessitats dels altres i tindrien més dificultats per tal d’identificar, entendre i afirmar les pròpies.” https://benestaremocional.blogspot.com/2014/11/les-relacions-i-la-importancia-de.html











L’altra dia, als vestidor de la piscina en la que faig natació, vaig sentir una conversa terrible. Una dona contava a les altres dues que havia presenciat una escena molt desagradable quan comprava a un Hipermercat: un jove malparlava a una joveneta i ella cada vegada es mostrava més afectada pels comentaris despectius del que semblava que era la seva parella. Una de les altres dones va dir “jo no ho permetria”, la que ho contava va replicar que “era estrany que ella no es defensés” i l’explicació de l’altra va ser que “a vegades hi ha dones que són entabanades”. Al final, la tercera en qüestió, que no havia intervingut, va decidir que “aquestes coses no s’aturaran mai, ni el govern, ni ningú...”

A la feina, tinc el privilegi de viure converses profundes sobre la vida. En aquestes converses les grans protagonistes són, gairebé sempre, les relacions. A la gent la preocupen els malentesos, els conflictes, els desamors, les pèrdues, les dificultats en la comunicació... En la majoria d’ocasions, les persones estan angoixades pel paper que juguen altres persones a la seva vida: parelles, amics, familiars, germans, companys de feina, els seus caps... Les possibilitats de conflicte són múltiples, en cada moment del dia, en cada àmbit de la nostra existència...

A més, com assenyalava Lisa Feldman Barrett, les relacions són el primer regulador emocional que trobem a la vida, ja que gràcies al vincle que els bebès humans estableixen amb els seus cuidadors estem aquí. D’aquesta manera, les relacions marquen com veurem i viurem en el món.

El nostre cervell a cada moment del dia, cinc vegades per segon, planteja una pregunta clau “Estic segur aquí? O aquesta és una situació perillosa?”. Aquesta pregunta doble és, segons el neurocientífic Evan Gordon, el principi fonamental organitzatiu del nostre cervell. Si la resposta és “Estic segur”, el cervell pot operar al seu màxim nivell creatiu. Si, per contra, és “Estic en una situació perillosa”, el cervell posa en marxa la reacció lluita/fugida per tal de recuperar la seguretat i deixa de banda altres possibles tasques.

Els estudis indiquen que quan ens sentim amenaçats, els humans ens repleguem en nosaltres mateixos i som més susceptibles a l’estrès, ens posem a la defensiva o, en funció del nostre caràcter de base, som bàsicament hostils amb els altres. Per altra banda, si aquesta inseguretat es dóna quan som molt petitons, pel fet que deixen d’atendre les nostres necessitats o, fins i tot, ens tracten malament, podem arribar a estar crònicament estressats i, a més, a sentir-nos responsables del nostre propi malestar.

Aquest últim punt és un dels elements més perversos del procés de maltractament: algú molt proper et fa mal, però com que tu ets petit i necessites que et protegeixi, penses que és culpa teva i mires de millorar la teva conducta o calles i esperes que passi. A mesura que et fas gran, encara que sembli que les coses canvien perquè tens altres cercles i ets més autònom, conserves una sensació de culpa i vergonya que fa que no puguis deixar enrere la relació. Ni tant sols creus que tinguis dret a parlar-ne. I, per això, proves de fer com si no tingues a veure amb tu, evitant la intimitat per si de cas tornes a sentir el malestar derivat del passat.

L’altra dia una joveneta em parlava de la seva baixa autoestima, de la seva inseguretat (bé, quan parlo “d’una joveneta” no estic parlant d’una persona en concret, ja que en una setmana aquesta mateixa situació es va donar tres vegades...). En un moment determinat, però, vam parlar d’una interacció que havia tingut amb el seu pare i van sortir coses com: “El meu pare contínuament em diu tot el que creu que faig malament o hauria de canviar”, “El meu pare diu que no tinc personalitat”, “El meu pare em critica pel que dic, o deix de dir, per les coses que faig, per la roba que duc...”. Automàticament, però, venien les disculpes: “Ohhh, me sap greu, no hauria de parlar-ne...Sembla com si el deixés malament...”, “Ai, ara em sento molt malament, em fa molta vergonya dir-te això...”, “No sé si puc dir-te res, si jo no soc capaç de dir-li que em fa sentir malament...”. I, després: “Quan fugirà aquesta por al que diu, al que pensa?”, “Quan deixaré de pensar que té raó, que em mereixo les crítiques, que si no m`està al damunt m’equivocaré terriblement?”

En aquests casos intento deixar clar que els pares mai hauríem de fer això: jutjar, desqualificar als fills, criticar la seva personalitat, recordar-los les mancances com a dèficits absoluts, considerar els errors com a mesura de la vàlua. Quan ho fem és, segurament, per un excés de zel a l’hora d’intentar controlar als nostres fills, creient que aquesta és la nostra funció. O, simplement, ho fem perquè és el que hem viscut abans, és al que estem acostumats. O, potser no hem sabut aprendre a escoltar i, així, a respectar el fet que els nins són persones al nostre càrrec, en depòsit, i que són material sensible, que el que necessiten és suport però al mateix temps autonomia, aprendre a decidir per ells mateixos, veure els errors com a possibilitats de creixement...

Si cada cinc segons el cervell es fa la pregunta fonamental “Estic segur?” i la resposta, en el cas d’aquesta joveneta (i segurament en el de la joveneta de l’Hipermercat de la història del principi) és “No ho sé”, com podem esperar que sigui feliç? Com podem esperar que es senti segura en la intimitat de les relacions? Com podem suposar que tindrà les mateixes oportunitats que una altra persona que pot dir “Sí, em sent segura”?

Bona reflexió...

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d