Les relacions
personals són una necessitat bàsica de l’ésser humà. La seva importància es veu
en què unes bones relacions d’amistat i romàntiques es tradueixen en un millor
desenvolupament personal i un benestar emocional global més gran a mesura que
ens fem adults, una resistència a l’estrès més gran, menys problemes de conducta
i, en definitiva, una millor salut física i mental.
En un article
recent Barbara Oudekerk i altres col·laboradors presenten els resultats d’un estudi sobre la
relació entre un estil educatiu dels pares de tipus controlador i els problemes
durant l’adolescència (als 13, als 18 i als 21 anys) en les relacions d’amistat
i les romàntiques. El desacord i el conflicte en les relacions és inevitable i
per poder-hi navegar de forma correcta les persones han de ser capaces de fer
veure la pròpia posició d’una manera assertiva. Es tracta de tenir les
habilitats necessàries per mantenir la pròpia autonomia respecte al tema que s’estigui
tractant, al mateix temps que es preserva la connexió i, per tant, la relació.
Els adolescents que no aconsegueixen un bon nivell d’autonomia i de capacitat
de relació tenen el risc d’usar mètodes de resolució de conflictes hostils o de
renegar de la pròpia autonomia, augmentant la probabilitat d’experimentar
depressió i solitud en les relacions íntimes quan són adults.
Els autors de l’article
defensen que les relacions que tenim com a adults són el resultat de les
relacions que hem anat tenint des de la infància i a través de l’adolescència
amb amics i parelles de tipus romàntic. Però en el primer lloc, a on es posen
en marxa les habilitats que fan possible una bona relació és a la família.
Sembla que la capacitat per a mantenir un bon nivell d’autonomia i de mostrar
connexió amb els altres està relacionada amb l’estil educatiu dels pares.
Uns pares
controladors serien aquells que farien ús continuat de la culpa i/o poques
manifestacions d’amor i/o que mostrarien molta ansietat i/o que usarien tàctiques
psicològicament intrusives per tal de controlar les motivacions i les conductes
dels joves i dels infants. El control psicològic constant posaria en perill la
capacitat de l’adolescent per a saber què és el que vol realment, per la via de
pressionar-los per tal que pensessin i prenguessin decisions consistents amb
els desitjos dels pares, en lloc de fer-ho en funció de les pròpies
motivacions. Aquests joves aprendrien a prioritzar les motivacions i
necessitats dels altres i tindrien més dificultats per tal d’identificar,
entendre i afirmar les pròpies. A més, les relacions entre pares i fills, en
aquest cas, es veurien condicionades i empitjorades pel control exercit pels
primers i tot això podria portar a que els joves evitessin les relacions
íntimes pel fet de considerar-les potencialment negatives.
Practicar el
mantenir una posició pròpia en un conflicte, al mateix temps que s’aconsegueix
afirmar la connexió, permet, amb el temps, guanyar competència i confiança. Els
joves que desenvolupen amb els amics les habilitats per manifestar la pròpia
autonomia al temps que es comprometen en el manteniment de la relació quan hi
apareixen conflictes tenen tendència a generalitzar aquesta manera d’actuar
quan tenen parelles romàntiques.
A més, a mesura
que es van fent grans, el fet que es practiquin les habilitats de relació i d’autonomia
amb les parelles romàntiques als 18 anys dóna opcions per tal de millorar les
relacions posteriors, tant amb amics com amb futures parelles. Així, les
relacions amoroses en la primera joventut tornen a donar-nos una oportunitat
per tal de desenvolupar les habilitats de relació i reafirma la pròpia
autonomia.
Els fills són
persones que han de trobar el seu propi camí i hem de recordar sempre que
aquest camí no és a casa, que és a fora, al món. La nostra responsabilitat és
la de que trobin la seva pròpia veu, exigint-los respecte, al mateix temps que
nosaltres som capaços de demostrar el nostre desacord, quan faci falta, sense
danyar la relació.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada