“Molt sovint, fruit de la profunda inseguretat del bully, el bullying opera
a través de l’exclusió i de l’atac. Més que admetre les pròpies febleses, els
bullies controlen la seva ansietat desplaçant-la, descarregant-la sobre
objectius fàcils.
En la majoria dels incidents, els observadors o els amics del bully
col·laboren en les burles cap a la víctima o encoratgen al bully. Els sistemes
poden fer bullying tant com els individus.
Fer bullying a algú per tal de fer-lo callar o humiliar-lo o minar el seu
sentit de la realitat, és una manera segura de crear un enemic.
Destapar el problema ens retorna la capacitat d’actuació, però confrontar
un bully directament pot ser perillós.
Distanciar-se psicològicament del bully és més important que fer-li veure
la veritat.
Recuperar el respecte per un mateix que ens ha pres un abusador és un
treball interior que no necessita el seu reconeixement ni el seu permís. Fa
falta molt coratge per superar la situació per nosaltres mateixos, amb moltes
veus que mantindran una visió oposada -evitant, amagant o negant el que està
passant”
Sharon Salzberg “Love your enemies”
El bullying és
una forma de conducta agressiva que es va repetint en el temps en contra d’una
persona que es sent indefensa a l'hora de defensar-se a ella mateixa. Es pot
manifestar de formes diferents: pegar, posar malnoms, excloure socialment, fer
córrer rumors negatius o enviar missatges insultants.
Els estudis
mostren que sobre un 26% dels adolescents (1 de cada 4, aproximadament) es veuen
implicats en el bullying: un 12,6% com a víctimes, un 10,7% com a perpetradors
i un 3,6% com a perpetradors i víctimes. El bullying creix progressivament
durant l’escola primària, té un màxim durant la primera secundària (entre els
12 i els 14 anys), el temps que els estudiants renegocien la seva posició en el
nou grup de companys, i baixa al final de l’adolescència. Les conseqüències del
fenomen poden ser severes i duradores, incloent baixa autoestima, depressió,
problemes de rendiment escolar, problemes de conducta, psicosi i augment en el
risc de suïcidi.
Els individus
resilients són aquells que mostren uns resultats emocionals i conductuals positius
malgrat haver patit bullying. La resiliència no es considera un tret de
personalitat, sinó que seria una capacitat que es desenvoluparia amb el temps,
gràcies a la interacció entre factors protectors i les relacions positives amb membres de la família i amb gent de la
mateixa edat. Alguns autors distingeixen tres fonts bàsiques de protecció:
característiques individuals (que inclourien l’autoestima i l’autonomia),
ambient familiar (definit com a relacions positives amb els pares,
caracteritzades per la calidesa, l’harmonia i l’absència de negligència i
conflicte) i comunitat (que inclouria interaccions positives amb iguals,
caracteritzades per confiança, suport i absència de conflicte, bones relacions
de veïnatge i bona adaptació escolar). Les relacions personals amb la família i
amb els iguals servirien per tal d’augmentar o disminuir el risc de resultats
negatius davant l’adversitat.
En un estudi del
2013, Maria Sapouna i Dieter Wolke conclouen que a pesar de patir bullying
alguns adolescents es mostren resilients i presenten baixos nivells de
depressió i pocs problemes de conducta. Els nens amb alta autoestima, que es
senten menys alienats socialment i que experimenten nivells baixos de conflicte
amb els pares i amb els germans, són més resilients i mostren nivells més
baixos de depressió. Les nenes que tenen més autoestima, que experimenten
nivells baixos de conflicte amb pares i germans i que tenen menys amics íntims,
es mostren més resilients i mostren menys problemes de conducta.
L’ambient
familiar, així, juga un paper significatiu en la resiliència i protegeix als
adolescents de les experiències negatives en la primera adolescència. Els
mecanismes a través dels quals passa això encara no s’acaben d’entendre, però
alguns estudis assenyalen que el suport dins i fora de la família promou l’autoestima
i indueix sentiments positius sobre la relació d’un mateix amb els altres,
augmentant la percepció de que la persona pot afrontar de manera positiva les
experiències negatives derivades del bullying. Per altra banda, un ambient
familiar positiu acompliria una funció alleujadora de l’estrès produït pel bullying,
de manera que l’adolescent podria afrontar de manera més efectiva les seqüeles
emocionals.
Tanmateix, els
autors expliquen que el model dels factors que ells consideren en aquest estudi
(autoestima, relació amb els pares i germans, relació amb iguals), encara que
significatiu, només explica un 12% de la variància en la resiliència. Suggereixen
que es considerin altres factors en pròxims estudis.
Bona reflexió!
P.S. Jo vaig
patir bullying durant la Primària. Una nina de la classe, na Cati Bonnín, es va
dedicar durant anys a fer burla de mi, parlar malament als altres, fer-me bromes pesades, excloure’m
de festes i reunions. Sobre els 13-14 la cosa es va intensificar i vaig arribar
a la conclusió que havia d’acceptar la situació i no donar-hi massa voltes.
Havia de buscar-me la vida i relacionar-me amb gent que no estès en la seva
òrbita o acceptar que aquesta gent en privat eren agradables. Anar a l’Institut
va acabar de fer la feina. Les úniques vegades en les que la situació em
desesperava eren quan intentava entendre què havia fet jo perquè m’odiés tant.
Quan vaig entendre que el problema era ella i no jo, mai més res del que va fer
va tornar a plantejar-me cap dilema.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada