"Treballar
les emocions adequades ens permet estar oberts a les oportunitats i resistir
la força dels impulsos que ens poden portar a mirar només de sentir plaer a
curt termini." https://benestaremocional.blogspot.com/2018/05/enaquest-llibre-he-ofert-dos-arguments.html
“La combinació conceptual sumada a les paraules proporciona el poder de crear la realitat”
“Quan
una ment té un sistema conceptual per a les emocions empobrit, pot
percebre l’emoció? A partir dels experiments científics del nostre
laboratori, sabem que la resposta generalment és no”
Lisa Feldman Barrett “How Emotions Are Made”
“El
dia que naixem, se’ns proporciona una petita parcel·la amb terra rica i
fèrtil, lleugerament diferent de la de qualsevol altra persona. I, a
partir d’aquí, la teva família i la teva cultura comencen a plantar-hi
coses i arreglen el jardí a la seva manera, fins que ets prou gran per
tenir-ne cura tu mateix. Planten el llenguatge i les actituds i els
coneixements sobre l’amor i la seguretat i els cossos i el sexe. I
t’ensenyen com has de cuidar el teu jardí, degut a que quan facis la
transició de l’adolescència a l’adultesa, hauràs d’assumir la total
responsabilitat de la seva cura” Emily Nagosky “Come As You Are”
Les
teories clàssiques de la naturalesa humana suposaven que teníem una ment
assentada en un cervell modular que reaccionava davant els estímuls de
l’anomenat “món real”. Les
respostes que donaríem davant determinades situacions serien el resultat d’una
“descàrrega” d’un mòdul concret de la ment encarregat d’analitzar i respondre
davant aquesta estimulació. Així, seguint aquesta lògica, si ens trobéssim
davant una persona trista, el nostre “cervell emocional” detectaria tal emoció
i donaria una resposta adient.
Aquestes
teories, però, topen amb la realitat de que, en molts casos, les persones tenen
una relació “personal” amb les “emocions” i no segueixen el guió sobre quan
sentir tristesa o quan sentir ràbia. A vegades, després de parlar profundament amb elles, te n’adones que no es
senten gairebé mai tristos, per exemple. Moltes persones de la nostra cultura
en una situació semblant dirien que senten tristesa, però ells asseguren que no
experimenten tal cosa. Es senten “culpables” de no haver evitar la pèrdua. O
tenen molta ràbia perquè ho consideren una injustícia. O, simplement, no saben
com descriure el que les passa i es consideren “estressats”.
Explica Lisa
Feldman Barrett en el seu llibre “How
Emotions Are Made” que el que considerem “emocions bàsiques i universals” no són tal cosa. Cada una de les nostres “emocions” són el
resultat d’un procés de construcció personal/cultural. I aquestes
construccions provenen de la interacció entre el que fa el nostre cervell per a
posar ordre enmig del caos i les experiències que anem tenint.
El
procés és semblant a la construcció de qualsevol altre tipus de concepte. Així, per exemple, quan llegim la paraula “poma” el
cervell usa les connexions entre neurones motores i sensorials per tal de
simular una poma hipotètica a partir de totes les vegades que hem vist, tocat,
menjat, olorat o imaginat “pomes”. En el cervell es produeix la simulació d’una
poma en base al que té emmagatzemat sobre el que ha suposat en altres
situacions trobar-se amb el que en la nostra llengua i la nostra cultura
anomenem “poma”.
Així, anem pel món simulant la realitat dins el nostre
cervell per tal de sobreviure i d’aconseguir els recursos que necessitem per
fer-ho. Segons aquesta visió, el cervell
no té com a funció principal el pensar, sinó usar les experiències passades per
tal de generar hipòtesis (simulacions) que donin sentit al caos que ens envolta
contínuament i ens permetin prendre les millors decisions per a la
supervivència del nostre cos.
A partir de les experiències que tenim, anem generant
conceptes, agrupant elements en funció de la seva presència o absència en
determinades situacions. I, en aquests casos, és igual si el que agrupem són
elements que venen de l’exterior, com el so d’una animal, o elements que venen
del nostre propi cos, com un mal de panxa que interpretem com a gana, nàusea o
por en funció del context.
Una
emoció, explica Feldman Barrett, és una creació del cervell (un concepte) sobre
què signifiquen determinades sensacions corporals quan es donen en una situació
determinada. Cada segon, el
nostre cervell usa les nostres experiències passades, organitzades com a
conceptes, per tal de guiar les nostres accions, decidir el què hem de fer i
donar sentit a les nostres sensacions.
Les emocions NO són reaccions davant el que passa al món.
No som els receptors d’una determinada “situació emocional” i, per tant,
reaccionem a ella. Som els creadors de
la nostra pròpia experiència gràcies a que el cervell construeix el significat
del que passa a partir del que ha passat altres vegades i, al mateix temps, fa
una previsió del que pot passar. Si no es tenen els conceptes, construïts
gràcies a les experiències, els estímuls presents no tindran cap sentit, seran
només part del soroll estimular que contínuament ens envolta.
Les emocions no emergeixen d’una part del cervell, ni
d’una determinada activitat dels nostres músculs facials, ni d’unes concretes
sensacions corporals. Cada emoció que diem sentir és el resultat d’experimentar
una simulació del nostre cervell, feta gràcies a les nostres experiències
prèvies en situacions semblants i amb sensacions corporals semblants. De la
mateixa manera que construïm conceptes com “poma” o “brillantor”, també ho fem
amb altres com “tristesa” o “alegria”.
I, això, té una derivada molt important: som els constructors de les nostres
emocions i, per tant, de la nostra vida. Si canviem les nostres experiències,
si treballem els conceptes emocionals, si mantenim el nostre cos en forma,
canviarem les nostres emocions i les nostres vides. Les accions d’avui
esdevindran les emocions de demà.
Benvinguts a la creació de la pròpia vida!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada