Passa al contingut principal

L'infern està empedrat de bones intencions...


“La construcció del nostre caràcter davant la vida depèn de nosaltres, recorda Marc Aureli. Només nosaltres mateixos ens podem allunyar de la bondat i de la integritat. Només nosaltres podem decidir en què ens volem convertir i cultivar qualitats com la sinceritat, la dignitat, la perseverança, la temprança i la sobrietat.” https://benestaremocional.blogspot.com/2017/05/deixa-de-perseguir-el-que-no-depen-de.html







Les relacions ens donen vida. Ho podem veure en moltes de les entrades que hem vist sobre relacions personals. Però, en moltes ocasions, les males relacions, les que resulten del fet de patir les conseqüències dels mals comportaments de persones properes, ens compliquen la vida. O, pitjor encara, ens deixen en un estat d’estrès crònic que l’escurça.

Això en Shakespeare ho sabia quan va escriure el Rei Lear. Recordeu que en aquesta obra hi trobem un pare, el rei Lear, i les seves tres filles. El rei Lear ja se sent massa gran per governar i planeja dividir el seu regne entre les seves tres filles, però vol saber quina l'estima més per donar-li el tros més gran. Les dues filles grans asseguren que l'estimen més que cap altra cosa al món però la petita, Cordèlia, assegura que només l'estima com correspon a una bona filla, per la qual cosa perd la seva herència i marxa a l'exili, on es casa amb el rei de França. Mentrestant els cortesans comencen diverses conspiracions per assegurar la seva posició a la nova situació.

Lear s'hostatja primer a casa de Goneril, la filla gran, la qual el maltracta i intenta apartar-lo dels cavallers que romanen fidels. Quan s'adona d'aquesta traïció, busca refugi a casa de la segona filla, Regan. Aquesta afirma que la seva germana ha actuat correctament, vol fer fora els servents del rei i a ell mateix el deixa al ras enmig d'una tempesta. Lear comença a embogir de desesperació.

Malgrat els esforços de les germanes per mantenir-lo aïllat, Lear arriba a França amb Cordèlia, qui intenta guarir-lo i el perdona per haver-la desterrat. Encara que s’inicia una guerra que guanyen els francesos, pare i filla cauen presoners i s’ordena l’execució de Cordèlia, mort que fa que el rei Lear mori també de pena. Els comtes hereten el poder reial i l'obra acaba amb un funeral general per la família de Lear.

Dormien bé les filles grans de Lear després d’haver maltractat, enganyat i humiliat al seu pare? –es demana la gent quan hi reflexiona. Segurament sí, haurem de concloure si mirem casos semblants del món real. La gent se les enginya per quedar-se amb la consciència tranquil·la a pesar dels seus actes. I això és possible perquè, encara que jutgem als altres per les seves accions, ens jutgem a nosaltres mateixos per les nostres intencions. Les filles volien el poder, sí, però estava justificat pel fet que el pare era vell i elles es consideraven més dotades pel càrrec...

En una xerrada TED sobre com convertir-se en una persona millor renunciant a ser una “bona persona” (vegeu https://www.ted.com/talks/dolly_chugh_how_to_let_go_of_being_a_good_person_and_become_a_better_person ), Dolly Chugh, després d’estudiar la conducta social de milions de persones, explica com les limitacions de processament del nostre cervell sumades a la “necessitat” de sentir-nos “bones persones” fa que, en moltes ocasions, ens deixem dur pels prejudicis i per conductes d’una ètica dubtosa per a després, simplement, posar-nos a la defensiva i justificar-nos.

Chugh assenyala que l’única sortida a aquesta capacitat humana per autojustificar les nostres conductes ve d’acceptar que som així i d’aconseguir que ens centrem en el que fem, no en el que pensem que som. Es tracta, segons ella, de deixar d’intentar “ser bones persones” i intentar comportar-nos com a “persones millors”. Què s`ha de fer per ser millors persones? No quedaria més remei que mesurar la nostra bonhomia pels nostres actes, per si aquests es corresponen amb els nostres valors.    
L’emperador romà estoic Marc Aureli  en les seves Meditacions ens dona una pista sobre com podríem evitar aquesta tendència humana d’excusar les nostres accions a partir de les nostres intencions. En la Secció 8 del Llibre 11 es dedica a reflexionar sobre el camí ètic de millorar el propi caràcter, de convertir-se en “persones millors”. A partir de la lectura d’aquest text, Massimo Pigliucci ens explica 10 principis ètics que ens poden ajudar a aconseguir-ho (vegeu https://www.patreon.com/posts/21641479 ). Resumits serien:

I.  Som aquí per ajudar als altres, hem d’actuar en conseqüència.

II. La majoria de gent actua per impuls o per equivocació, de manera que hauríem de ser compassius amb ells.

III. Quan la gent actua malament ho fa per manca de saviesa, per això hauríem d’ajudar-los.

IV. Ens equivoquem de la mateixa manera que els altres ho fan, per això no ens podem permetre ser arrogants.

V.  No sabem perquè la gent fa el que fa, per tant no podem jutjar-los.

VI. No et preocupis massa per les coses materials, ja que de totes maneres moriràs i les perdràs.

VII. Les opinions dels altres no t’haurien de preocupar, ja que estan fora del teu control.

VIII. Enfadar-te per un insult et farà patir més que el propi insult.

IX. Sigues amable de forma genuïna, no per impressionar als altres.

X. Espera que certes persones facis coses dolentes, però actua per prevenir les injustícies.

Bona reflexió!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d