“En cas d’un inici negatiu, les parelles
Masters posen en marxa una pràctica restaurativa de seguida. Després de 7 anys
estudiant quina és la reparació més
efectiva davant una interacció negativa, els Gottman han arribat a la conclusió
que la millor és “No és tot culpa
teva. Jo també tinc la meva responsabilitat en aquest conflicte”
https://benestaremocional.blogspot.com/2018/07/10-punts-per-lexit-en-les-relacions.html
“Quan veiem l’amor com una combinació de confiança, compromís, cura, respecte, coneixement i responsabilitat, podem treballar per tal de desenvolupar aquestes qualitats o, si aquestes ja formen part del que som, podem aprendre a estendre-les més enllà de nosaltres mateixos”
bell books “all about love”
Els humans som una espècie
ultrasocial, des que vam evolucionar pasturant per les estepes africanes tenim
gravat en el nostre ADN la importància de les relacions, de la pertinença al
grup. De fet, en situacions extremes l’ajuda dels altres és una de les
portes cap a la supervivència. I, per altra banda, l’exclusió, amb els
sentiments de dolor i solitud que l’acompanyen, és més perillosa per a la salut
que els hàbits alimentaris poc saludables o el tabac...
Tanmateix, les relacions entre
persones suposen l’aparició de conflictes. Sabem que cada persona té les
seves peculiaritats, les seves necessitats, les seves manies. I que encara que
necessitem les relacions, aquestes suposen invertir recursos i energia en
construir un “nosaltres”, un espai amb respecte i confiança que permeti a cada
un dels seus membres desenvolupar al màxim les seves capacitats. Com es pot fer
tot això? Com es poden revertir els
malentesos, les pors, els conflictes?
Vèiem en l’entrada dedicada als Gottman
que disposem d’una teoria prou sòlida per aconseguir definir el que és
important perquè les relacions funcionin. I un dels punts és la reparació
dels danys en cas de conflicte. Quines
són les maneres més efectives de restaurar la confiança i el respectes després
d’un conflicte? Els estudis assenyalen una sèrie de conclusions:
1.
Com
més aviat intentem reparar el dany, millor. Per tal d’aconseguir això,
hauríem d’aprendre a ser amables i donar seguretat a l’altra persona en cas
d’entrar en discussió. Recordem que la dificultat està en aconseguir no
deixar-nos dur per la dinàmica negativa del desacord i les emocions negatives
associades, com la ràbia, que fan que ens col·loquem com si l’altra persona fos
un enemic i no la persona amb la que volem entendre’ns. (M’agrada la visió de la parella com a remers d’una canoa, si no
s’entenen no avança, si van un en contra de l’altra acaben tots dos a
l’aigua...)
2.
NO
val intentar reparar el dany o intentar refredar la situació de conflicte
emocional apel·lant a la raó. Un conflicte amb algú que ens
importa suposa la mobilització de les emocions, per tant si el volem
reenquadrar necessitem una reparació emocional. Per tant, NO funcionarà si
intentem suggerir solucions o prendre com a punt de partida la lògica de la
situació. En aquest cas, s’acomplirà la dita de que “és pitjor el remei que la malaltia”. Les reparacions han de tenir
un sentit emocional, estem enmig d’estats emocionals que necessiten el
reconeixement per part de cada un dels interlocutors.
3.
Les
millors pràctiques restauratives tenen a veure amb fer-se responsables de la
pròpia relació: acceptar el
conflicte, tractar-lo amb humor, compartir els sentiments, expressar els
acords, recordar que la relació és sempre més gran que els detalls en els que no
ens posem d’acord...Recordar que formem part d’un nosaltres i que aquest és
molt valorat per les dues parts és la millor reparació. Altres estratègies
suposen: tenir en compte les aportacions
de cada un i la posició que cada persona defensa, fer compliments a l’altra,
acceptar els sentiments de la parella, calmar els propis ànims, fer broma de la
pròpia posició, reconèixer la posició de l’altra de forma positiva...
4.
Les
pitjors pràctiques restauratives tenen a veure: amb reconèixer la validesa de
l’argument però, així i tot, atacar a la persona (“això que dius està molt bé, però tindria sentit si tu també ho fessis”),
intentar apel·lar a la lògica com si es tractés d’un acord comercial, amenaçar
amb el final de la relació, prometre canviar sense concretar res i deixant de parlar,
discutir sobre la manera de discutir de l’altra persona, estar a la defensiva
sense escoltar a l’altra (pensant en el que s’ha de dir a continuació) i estar
a la defensiva per tal de treure greuges antics o retreure coses que l’altra
persona ha anat fent malament.
En definitiva, els Gottman
creuen que el secret de tota bona relació comença pel que anomenen
sintonitzar (vegeu també el que diu Barbara Fredrickson sobre la
connexió positiva a https://benestaremocional.blogspot.com/2013/12/amor.html). Ells usen un acrònim: ATTUNE, que té els
següents elements:
·
A (awareness) consciència de les emocions
de la parella.
·
T (tolerance) tolerància a partir de
considerar que hi ha dues visions vàlides de la situació.
·
T (turning toward) obrir-se a les emocions
negatives de la parella.
· U (understanding) entendre el perquè de les
emocions negatives de l’altra persona.
·
N (non-defensively) escoltar de manera
oberta i
·
E (empathy) expressar empatia per l’altra.
Les reparacions, els intents de
tornar a la sintonia enmig d’un conflicte són la marca de la maduresa d’una relació.
Bona reflexió!
PS. Feu aquestes
coses quan discutiu amb algú del vostre cercle íntim? Quines? Les que permeten
“no fer mal” i “sintonitzar” o les que ens condueixen a “voler guanyar” la
discussió?
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada