“El dia que naixem, se’ns proporciona una
petita parcel·la amb terra rica i fèrtil, lleugerament diferent de la de
qualsevol altra persona. I, a partir d’aquí, la teva família i la teva cultura
comencen a plantar-hi coses i arreglen el jardí a la seva manera, fins que ets
prou gran per tenir-ne cura tu mateix. Planten el llenguatge i les actituds i
els coneixements sobre l’amor i la seguretat i els cossos i el sexe. I t’ensenyen
com has de cuidar el teu jardí, degut a que quan facis la transició de l’adolescència
a l’adultesa, hauràs d’assumir la total responsabilitat de la seva cura” Emily Nagosky “Come As You Are”
“Quan
ens fixem en la manera de funcionar d’un cervell en acció, no ens trobem amb
mòduls mentals. Trobem sistemes que interactuen de manera contínua i de forma
complexa per tal de produir molts de tipus de ments, en funció de la cultura.
El cervell humà és ell mateix un artefacte cultural ja que es connecta a través
de l’experiència.”
“Si
el teu cervell opera a través de fer prediccions i construccions i es
reconnecta gràcies a l’experiència, no és agosarat dir que si canvies les teves
experiències avui, pots canviar en qui et convertiràs demà”
Lisa
Feldman Barrett “How
Emotions Are Made”
En la majoria de les
sessions, arriba un moment en què explico que qualsevol relació té, com a
mínim, tres elements: la persona 1, la
persona 2 i l’espai relacional. Aquest espai relacional és l’element en el
que es despleguen les característiques de la relació (vegeu també https://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/08/els-tres-elements-de-les-relacions-poder.html): el nivell de confiança (si creiem que l’altra és de fiar i ens entén
i, a més, si en cas necessari té les eines necessàries per tal de fer el que s’ha
de fer per ajudar-nos), el poder
(com es reparteix entre els dos o més
membres de la relació) i l’ego (les necessitats de cada una de les persones
de mostrar o demostrar determinades coses o característiques).
L’espai
relacional és un espai en el que es genera una història,
quan la relació dura prou temps. Aquesta història està construïda a partir de
les interaccions que es duen a terme entre les dues persones. Pot ser, per
exemple, que una persona es vegi com a forta i dominant a ca seva, però que acabi
en una relació abusiva, perquè es troba amb una altra persona que va imposant
el que pensa i el que vol.
Aquest
espai relacional i la història que genera està molt influenciat per la cultura.
És el que Lisa Feldman Barrett, en
el seu llibre “How Emotions Are Made”,
anomena realitat social. La
realitat social està composta de les creences compartides per una determinada
societat. Aquestes creences són, en moltes ocasions, inconscients, en el
sentit que són com l’aigua pels peixos,
no les veiem fins que alguna cosa (una crisi, una pèrdua, un problema) les posa
en qüestió. Simplement, les creences
sobre el que està bé, el que està malament, el que és normal, el que no ho és,
el que és just, el que no ho és, se’ns van enganxant al cos i al cervell i van
condicionant les nostres accions i les nostres decisions.
I així anem pel món. Donant per suposades coses com el que és
normal en les relacions amoroses, en les relacions sexuals, en l’orientació
sexual, en les conductes de seducció, en les emocions que ha de demostrar cada
gènere, en la capacitat que té cada persona i que, en moltes ocasions, suposem
determinada pel sexe, per la raça o per la classe socioeconòmica.
En una classe de
filosofia que em contava la meva filla, el professor (per cert, un bon
professional de Sineu, Albert Lobo),
les va demanar com es podien superar els prejudicis. La majoria de gent
suposava que ells no en tenien gaires, que veien les coses com eren, que no
estaven prejujant i, per tant, condicionant la relació amb l’altra persona en
funció del gènere o de la classe social. La
meva filla m’explicava que havia argumentat que l’única defensa contra els
prejudicis era ser conscients de que realment existien i ens condicionaven.
De fet, els estudis diuen que si ets dona i vols que se’t valori per igual, una
de les maneres és contrarestar els prejudicis que normalment tenen els
entrevistadors activant-los i contrarestant-los amb els principis de justícia,
en pla “Sé que, per la feina que fas,
estàs acostumat a ser just en qualsevol situació...”
On
es generen les creences que fan que s’activin els prejudicis?
Bàsicament al carrer. I, en les situacions íntimes, en les actuacions que es
veuen a casa, a l’escola, amb els amics o en les cançons, les pel·lícules o les
propagandes... El que és cert, és que anem
construint un model del món, del que es pot esperar, del que és normal i del
que ens mereixem com a persones. No ho podem evitar. Aquesta és la forma de
funcionar del cervell: és una màquina de predicció, en el sentit que es fa una
idea del que passarà en una situació, des del moment en que entra a formar part
d’ella.
Les
relacions, així, estan condicionades per les històries que portem amb nosaltres
quan entrem a formar part d’elles. En el cas de les
relacions amoroses heterosexuals, les
dones entren amb unes creences sobre el que és l’amor romàntic, sobre el que s’espera
d’elles, sobre com serà el sexe, sobre què és normal i fins a quin punt són
responsables de la relació. Els homes, evidentment, també entren amb les seves
històries relacionades amb cada un d’aquests elements.
A vegades, una història
d’amor es converteix en una història de terror. En algunes ocasions, amb l’excusa d’un suposat amor, i amb la
ceguesa que l’enamorament inicial propicia, la dinàmica de la relació es va
decantant cap a la dominació per part d’un dels membres, normalment la part
masculina. L’altra persona, la dona, creu que l’amor que sent suposa que
pot confiar cegament en l’estimat. A més, considera normal que el poder de la
relació recaigui en l’home, renunciant més fàcilment a decidir per ella mateixa
en moltes àrees de la seva vida (les decisions sobre la vida social, les
activitats d’oci, les relacions sexuals). Finalment, per repassar el que són
els tres elements de l’espai relacional (confiança, poder i ego), la dona entén
que reforçar el propi ego, la pròpia autonomia, no és propi del seu gènere, del
seu paper social. Ja tenim la recepta per una relació abusiva.
És
curiós que, en moltes ocasions, quan em trobo amb una situació d’aquestes, la
dona creu que són més importants les seves creences, les decisions que ha pres
condicionada per aquestes, que la realitat dels fets. “Sí, m’expliquen, m’ha dit això, m’he sentida obligada a fer això que jo no volia fer...
Objectivament, és cert, no em tracta massa bé... Però, l’estim!” Aquesta és
la potència de la realitat social: és més forta que la realitat dels fets.
Volem
això per les nostres filles i pels nostres fills? Persones que creuen que en l’espai
relacional són més importants les creences que les interaccions reals?
Relacions que van degenerant en maneres de viure tòxiques, en les que unes
persones controlen a altres? Volem renunciar a la ressonància positiva de poder
compartir emocions i vivències des d’un marc de confiança i de poder compartit?
Volem renunciar a l’amor autèntic?
El cert, és que estem
fent el que estem fent: perpetuant
models que podríem anomenar patriarcals. Seguirem així? Seguirem considerant els problemes d’un en un, com si
cada un dels casos de maltractament fossin el resultat d’una dinàmica
relacional particular?
Quina
és la solució? Ser més conscients de la força negativa de models com el de l’amor
romàntic? Ser més conscients dels papers de gènere i de la seva influència en
les relacions pel que fa al poder que s’atorguen cada un dels membres? Ser més
conscients dels petits abusos per tal de que no arribin a pujar graons que fan
que apareixin ja condicions tòxiques? Educar en el respecte? Restringir el
paper de la pornografia en l’educació sexual dels joves? Educar en la
responsabilitat d’exigir sempre l’espai d’autonomia adequat? Educar en mostrar
rebuig davant les petites faltes de respecte, les bromes de mal gust sobre les
dones, sobre les minories, sobre l’orientació sexual?
El
cert és que si per educar una criatura es necessita una tribu, per canviar una
cultura segurament es necessita que tota la tribu es posi en acció.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada