Confiar, perdonar, agrair, aprendre dels errors, practicar mindfulness. Els aliats de la felicitat (III)
"El perdó no és reconciliació i, per tant, no suposa necessàriament el restabliment de les relacions amb l’agressor. Tampoc suposa indultar, ni condonar, que suposaria justificar, minimitzar o tolerar la victimització o el dany. Perdonar no vol dir excusar, proporcionant circumstàncies atenuants o una “bona raó” pel que s’ha fet. Perdonar no vol dir oblidar. Perdonar de veres a algú suposa contemplar el dany des d’una certa distància, de tal manera que canvia la nostra manera de pensar, la nostra perspectiva, i el nostre desig de perjudicar a la persona que ens ha fet mal desapareix" https://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/03/aprendre-perdonar.html
"Siegel defineix el mindfulness com a atenció a les experiències de “l’ara i aquí”, tal i com van succeint, i prestant atenció a la pròpia naturalesa de la nostra ment (...) La ment emet judicis sobre el que ens passa de forma automàtica i inconscient i les assumim sense pensar. Aquestes idees preconcebudes prefiguren les nostres respostes, generant hàbits que marquen la nostra forma de respondre. El mindfulness ens donaria l’oportunitat d’alliberar-nos d’aquests hàbits, proporcionant-nos una major flexibilitat de resposta" https://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/03/les-aportacions-del-mindfulness.html
Raj
Raghunathan ens explica que davant els enemics de la
felicitat podem actuar mobilitzant el que són els aliats del benestar. En les
altres dues entrades veiem que:
1) davant la
pèrdua del camí de la felicitat havíem de recordar la seva definició i fer el que ens ajudarà a ser feliços;
2) davant el materialisme i la necessitat de ser
més que els altres havíem de practicar
l’autocompassió, la gratitud i les activitats que ens permeten entrar en flux;
3) davant l’evitació de la intimitat o la dependència
de les relacions ens hauríem de centrar en la
generositat i l’amabilitat;
4) davant la necessitat de sobrecontrolar les
circumstàncies o als altres hauríem de practicar
l’autocontrol, la gestió de les emocions i un estil de vida saludable.
Què podem fer amb els
altres enemics: 5) La malfiança; 6) Prioritzar les metes per damunt del procés o
trobar-se sense objectius; i,
finalment, 7) La manca d’autoconsciència
de les pròpies emocions.
5.
Davant
la malfiança el que ens proposa és confiar. Les persones
que confien en els altres són més felices. Però davant la por a confiar de
manera excessiva, Raghanathan proposa
exercitar el que anomena “Confiança intel·ligent”. Aquesta té quatre components:
·
Recordar que la majoria de gent és de fiar. Els estudis ho demostren.
·
Recordar que donar confiança genera confiança. Els vincles, la bona comunicació,
l’èxit, depenen de la confiança
·
Minimitzar el dolor de sentir-se traït i
maximitzar el benestar de sentir-se confiat. Aprendre a perdonar, posar les pèrdues en perspectiva i fer assumir les
seves responsabilitats a les persones que enganen, són tres formes
d’aconseguir l’objectiu de minimitzar el dolor de la traïció.
·
Promoure
més conductes de confiança per part dels altres,
demostrant que nosaltres som de confiança.
La
pràctica del perdó és una de les claus per aconseguir confiar més en els
altres. Perdonar ve del fet d’entendre.
Perdonar no vol dir estar d’acord o donar oportunitats als que ens fan mal. Però
perdonar permet deixar enrere l’ofensa i
no quedar lligats a qui ens volia ofendre (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/03/aprendre-perdonar.html). Raghanathan proposa un experiment (de la collita de Sonja Lyubomirsky):
“Pensa en algú que no t’agradi gaire, que no
et caigui gaire bé. Pensa per un moment en que tinguessis els mateixos gens que
aquesta persona. Tindries les mateixes pintes, feries el mateix olor, les
mateixes capacitats intel·lectuals, etc. Pensa que, a més, haguessis passat per
les seves mateixes circumstàncies, la seva mateixa família, els mateixos amics,
la mateixa escola... Penses realment que series diferent? Penses que et
comportaries diferent?”
Per a promoure conductes de
confiança per part dels altres, el que podem fer és evidenciar els punts que
tenim en comú amb les persones que ens anem trobant.
Les coincidències en els valors o en el caràcter o en el que sigui provoquen
que els altres ens vegin com a més agradosos. Una altra manera de promoure la
confiança és demostrar nosaltres
mateixos que som persones de fiar, gràcies a fer explícits moments en què
ho hem demostrat. Finalment, el fet de confiar
d’entrada fa que es generi una història de confiança entre nosaltres i l’altra
persona.
6.
Prioritzar
les metes per sobre del procés o trobar-se sense objectius són uns altres dels
enemics de la felicitat. Es proposa contrarestar-los amb perseguir les metes tenint en compte:
·
Els
humans tenim tendència a sobreestimar la intensitat i la duració dels nostres
sentiments davant coses molt bones o molt dolentes.
Sempre pensem que ens afectaran més del que realment ens afecten i que els seus
efectes duraran més del que realment duren.
·
Les
coses dolentes són les que perden més intensitat amb el temps i es solen veure
com a més significatives per a l’aprenentatge.
Els successos negatius ens fan aprendre més i ens fan créixer i amb el temps
ens fan més savis. Superar coses negatives ens fa sentir resilients i millor
amb nosaltres mateixos.
Hem
de saber quins són els nostres objectius a priori, però una vegada que passa el que sigui, hem d’acceptar-ho i intentar seguir
endavant aprofitant el que hagi passat per aprendre’n més. Com deia el meu
sogre, “un no sap mai la sort on és”.
Una altra vegada, practicar la gratitud
ens posarà en el camí de la felicitat.
Finalment,
Raghanathan proposa un exercici per
tal de consolidar una visió positiva del que ens espera a la vida, a pesar de
les coses negatives que ens puguin passar: porta
un diari de tres coses negatives que, al final, s’hagin convertit en coses
positives. Per exemple, et deixa la teva parella i després del dol coneixes
una altra persona que et fa veure que podies gaudir d’una relació millor. O, a
petita escala, et deixa el tren i agafes el posterior on et trobes amb una
vella amiga que feia temps que no veies...
7.
Davant
la manca de consciència de les pròpies emocions, del fet que els pensaments no
aturin, de que les emocions dirigeixin inconscientment les nostres accions,
Raghanathan proposa el mindfulness
(vegeu https://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/12/els-beneficis-del-mindfulness-sobre.html). Estar “ara i aquí”,
viure el moment, observar el que ens passa i poder decidir el que hem de viure,
tot això és un resultat de la pràctica del mindfulness.
En el mindfulness, nosaltres mateixos
som l’objecte de la nostra pròpia observació. Veiem la nostra ment com un espai gran, com el cel, en el que van
passant coses, com els núvols. Aquesta observació ens proporciona
distància, un espai entre els estímuls i les respostes, que podem aprofitar per
decidir que volem fer amb el que ens està passant. Practicar mindfulness ens permet entrar en
contacte amb la negativitat sense que aquesta ens engoleixi. I, curiosament, gràcies a acceptar les emocions i els
pensaments negatius, podem viure’ls sense angoixa, disminuir el malestar i
veure com la positivitat s’intensifica. Podem començar a practicar mindfulness amb l’exercici de seguir la
respiració:
“Posa un temporitzador perquè
t’avisi al cap de 2 minuts. Asseu-te amb l’esquena dreta i tanca els ulls.
Respira tranquil·lament pel nas. Deixa que l’aire entri i surti, lliurement.
Fixa’t en com el sents fred quan entra i més calent quan surt. Mira de seguir
amb atenció com entra i com surt. Segurament, la teva atenció es perdrà i
començarà a pensar en altres coses. És normal, la tendència de la ment és la de
badar, d’anar d’una cosa a l’altra. Torna a la respiració, a les sensacions que
produeix sota el nas, a la fredor i a la calentor de l’aire. Sense cap retret.
Tranquil·lament. Repeteix l’operació fins que hagi passat el temps” (Vés
augmentant progressivament el temps fins als 10-15 minuts).
Bona pràctica!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada