Per
què som com som? Per què determinades persones tenen uns problemes que d’altres
no tenen? Què podem fer per a millorar la nostra qualitat de vida? Podem
canviar? Com ho podríem fer? Aquestes i altres
preguntes són les que es plantegen els estudiosos de la Psicologia de la
Personalitat.
Explica Brian R. Little, al seu llibre “Me, Myself, and Us”, que quan volem entendre a una persona, o a
nosaltres mateixos, solem prestar atenció a determinats paràmetres. El primer
és el fet que les persones es poden definir en funció de que tinguin o no
determinats trets de personalitat; podem pensar que algú és extravertit o
poc assertiu o molt creatiu, per exemple. En aquest cas, definim les persones
en funció dels trets o de les dimensions en les que creiem que posseeixen (un
sistema dimensional de trets el podeu trobar en http://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/06/dimensions-dels-estils-emocionals.html
).
En
segon lloc, explica Little,
podem definir a l’altra persona i
explicar la seva conducta en funció del projecte o objectiu que suposadament
s’ha marcat. Per exemple podem pensar que la persona en qüestió intenta
impressionar als altres o està mirant el grau de confiança que pot donar a la
persona amb la que interactua. En aquest cas, l’objectiu relacional, l’espai en
el que es mou la relació amb l’altra persona (vegeu http://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/07/els-tres-elements-de-les-relacions.html
) marcaria com pensem i descrivim la seva conducta i la seva personalitat.
Finalment,
podem pensar i descriure la conducta de la persona observada generant una
narrativa que explicaria les seves accions, en pla: “aquesta persona està passant una mala
temporada degut a l’estrès de la feina, cosa que fa que s’intenti autoafirmar
en qualsevol situació” (sobre el poder de la narrativa sobre la nostra
conducta vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/12/millors-relacions-gracies-lescriptura.html
).
Els
estudis mostren que quan parlem de nosaltres mateixos tenim més tendència a
explicar el que som a partir de la situació en la que vivim (segon
element) o de la nostra narrativa
personal (tercer element). En canvi,
quan es tracta de descriure als altres, ho solem fer parlant dels trets que
suposadament les defineixen (primer element). El que sí fem contínuament,
tan si es tracta de nosaltres mateixos com dels altres, és actuar com si fóssim una espècie de científics que intenten provar,
confirmar i revisar hipòtesis. És una forma d’intentar anticipar el que
farem o faran les persones en una determinada situació. En general, com més
elements siguem capaços de tenir en compte per tal de fer-nos una idea del món,
més adaptatiu serà el nostre model. És a dir, si podem tenir en compte els tres elements (trets, projectes i
narrativa) podem fer-nos un model més proper a la realitat i, així, tindrem més
opcions per a poder prendre les decisions adequades a cada situació que ens
toqui viure.
Com
definim una persona i el problemes que pugui tenir marcarà, doncs, com intentem
solucionar-lo. Així, per exemple, un problema com el
de la drogoaddicció, si es defineix en
funció de la situació o projecte de la persona (“l’adolescent no sap com dir no al grup que el pressiona per tal que consumeixi
droga”) generarà un marc d’actuació molt concret (“s’ha de convèncer a l’adolescent de que NO provi les drogues i aprengui
a dir “NO””). Si es defineix en
funció de la narrativa personal (“l’adolescent
consumeix droga com a resultat de pertànyer a una família amb problemes
d’autoafirmació personal, cosa que podem atribuir a decisions preses pel seu
padrí patern”) en generarà un altre (“s’ha
de fer participar a aquest adolescent en teràpies que permetin fer visible i
canviar aquesta història familiar per tal de que la pugui canviar”).
El
cas és que cap d’aquests dos enfocaments ha donat resultats a l’hora de
prevenir la drogoaddicció. En canvi, una tercera opció, basada en l’estudi dels trets de
personalitat, sembla, per primera vegada en l’estudi de la prevenció en
aquest àmbit, donar molt bons resultats.
En un article recent (vegeu http://www.nytimes.com/2016/10/04/well/family/the-4-traits-that-put-kids-at-risk-for-addiction.html?smid=tw-nytimeswell&smtyp=cur&_r=0
), Maia Sazlavitz informa de que
s’han identificats quatre trets de personalitat que posen als adolescent en
risc quan entren en contacte amb drogues que poden provocar addicció. En aquest sentit, explica que un adolescent que puntuï molt alt en “Cerca de Sensacions”, “Impulsivitat”, “Sensibilitat a l’ansietat” o “Indefensió
o Desesperança” presenta un alt risc de quedar enganxat a les drogues amb
les que entra en contacte.
A més, si es fan
intervencions que es centrin en proporcionar eines de la Teràpia Cognitiva als
estudiants amb altes puntuacions en aquests trets, es pot aconseguir una disminució
significativa en les conductes de consum de drogues. El programa s’anomena Preventure
i està desenvolupat per Patricia Conrod
de la Universitat de Montreal. Els
darrers estudis, fets a Canadà, Holanda, Regne Unit i Austràlia, demostren que
les intervencions basades en tallers per tal de proporcionar eines de gestió
emocional als adolescents amb aquests trets de personalitat tenen un efecte
visible en la reducció del “botellot”,
consum de drogues i problemes relacionats amb l’alcohol.
Bona reflexió!
PS. Davant això, hauríem de pensar que la culpabilització
de les famílies o suposar que el problema és una falta de voluntat o de
caràcter, genera un patiment inútil, en el sentit que no ajuda a solucionar el
problema. Alerta amb aquelles teràpies
centrades en aquests aspectes!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada