Passa al contingut principal

Canalitzar la ràbia per saber estimar millor (II)

“Una ment clara és com un mirall, així quan la ràbia apareix tu la reflecteixes amb una acció de ràbia.(...) Això està bé? No controlis la teva ment –quan estàs enfadada, estigues enfadada. Quan estàs feliç, sigues feliç. Quan estiguis trista, estigues trista. Al final, controlar-se [en aquest sentit] no és bo”  Seung Sahn Soen-sa “Only Don’t Know: Selected Teaching Letters of Zen Master Seung Sahn”

 “La ràbia és la forma més profunda de la compassió” David Whyte “Consolations”






L’art d’estimar, en moltes condicions, és l’art de viure amb respecte a pesar dels conflictes. L’amor suposa, com explicava bell books (vegeu http://benestaremocional.blogspot.com.es/2016/09/lart-destimar.html ) és el resultat de viure una relació en la que hi estiguin presents la confiança, el compromís, la cura de l’altre, el respecte, el coneixement i la responsabilitat pel benestar de l’altre. Així, donat que cada un dels membres d’una relació tenen les seves pròpies necessitats i se n’han de fer responsables i, al mateix temps, han de mantenir el compromís, el respecte i la responsabilitat cap a l’altra persona, l’expressió adequada de la ràbia davant els malentesos o els entrebancs esdevé un objectiu molt important. Kashdan i Biswas-Diener en “The Power of Negative Emotion” proposen canalitzar la ràbia tenint en compte dues passes:

En primer lloc, s’ha d’anar en compte en intentar reprimir o evitar la ràbia. Les autoafirmacions que desautoritzen la ràbia com a emoció, generen, a la llarga, un gran malestar personal i un dany a la relació. El que cal, en el fons, és practicar l’actitud estoica de saber el que podem canviar i depèn de nosaltres i el que no es pot canviar perquè depèn dels altres o de les circumstàncies (vegeu http://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/06/saviesa-coratge-autocontrol-i-justicia.html )

En segon lloc, s’ha d’aprendre a calmar la situació. Es tracta de pensar que la ràbia pot aparèixer en les varietats ràpides i lentes, en funció de si el que volem és cridar i fer sentir malament a l’altra persona (varietat ràpida; expressió de la pròpia frustració) o si volem motivar-la pel canvi (varietat lenta; induir a l’altra a modificar la seva conducta). I aquí hi entren les pauses (vegeu també http://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/10/les-tres-fases-de-la-resposta-les.html ). Els autors recomanen construir un espai entre la reacció emocional i la seva expressió, gràcies a agafar una pausa, respirar profundament i reflexionar sobre la forma d’exercir poder i control sobre la nostra resposta. Hem de poder preguntar-nos. “En aquesta situació, la meva ràbia m’ajudarà o em penalitzarà?”.

Com explica John Riskind, un expert en gestió emocional, l’experiència de la ràbia resulta problemàtica quan la persona pensa en ella com una experiència causada pels esdeveniments, amb un curs d’acció propi i que condueix, inevitablement, a emprendre una acció de tipus agressiuabans de que la cosa es posi pitjor”. Riskind recomana estudiar les situacions problemàtiques per tal d’aprendre a identificar la varietat, ràpida o lenta, i, en cas de que ens condueixi massa ràpid cap a l’acció sense reflexió mirar d’alentir la velocitat.

En aquest sentit, Maria Popova ens recorda el treball del Mestre Zen Seung Sahn Soen-sa (vegeu https://www.brainpickings.org/2016/09/01/only-dont-know-seung-sahn-anger/ ). En una resposta d’aquest a la carta d’una alumna que practicava meditació i tenia problemes per a controlar la ràbia davant la conducta del seu fill adolescent, el Mestre intenta explicar el procés pel qual podem passar, gràcies a la meditació (o a la reflexió), per diferents fases de l’expressió de la ràbia (aquí en presento una versió modificada):

1)    En la primera fase ens trobem amb la ràbia de la variant ràpida, amb la sensació d’escalada cap a l’agressió com a resposta a la nostra frustració. D’aquesta etapa Seung Sahn Soen-sa en diu Ràbia Unida.
2)    En la segona, després de treballar la pausa, la ràbia s’alenteix, comencem a veure el seu funcionament, podem moderar la frustració i reconèixer part del que no depèn de nosaltres; es tracta de la Ràbia Reflectida.
3)    En la tercera, després de més entrenament, d’aconseguir una major autoconsciència i d’arribar a una varietat un poc més lenta, podem començar a expressar de manera controlada i a usar els mecanismes expressius que ens proposaven els autors anteriors; estem en la fase de la Ràbia Percebuda.
4)    Si seguim amb la pràctica, aquesta última també desapareixerà. Llavors, segons el Mestre, entrarem en la Ràbia Amorosa, en la que per dins no ens sentim frustrats ni descontrolats, però que per fora ens mostrem ferms, decidits a fer que el que pugui canviar ho faci. És una ràbia d’autoafirmació, d’expressió de la consciència de la nostra posició, d’autoreconeixement del nostre paper en la nostra vida i en les nostres relacions.

Bona reflexió!

PS. Com a pràctica, agafeu tres situacions en les que hagueu sentit ràbia i seguiu les pautes que marquen els autors que hem comentat (després de reconèixer l’emoció i acceptar-la): 1) Què és el que depèn de mi i què puc canviar realment? 2) En aquesta situació, l’expressió de la ràbia va al meu favor o en contra meva? 3) Com puc alentir la maquinària de la meva ràbia? Respirant? 4) Com puc recordar "l’advertència del malestar?" (és a dir, Vull dir-te que ara em sent malament, i encara que no sigui un bon moment per a aconseguir explicar-me bé, crec que és important que et digui que...”) 5) Com puc expressar el que sent sense faltar al respecte?


Bona pràctica!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d