Passa al contingut principal

Els correlats de la felicitat



“Vivim dins una gran mentida. Però quan ens n’adonem ja estem a prop del final de la nostra vida i ens hem convertit en consumidors irrellevants que seran substituïts en la cadena consumista per una nova generació” Daniel Gilbert

“Vivim en una societat que desperta necessitats en lloc de viure en una que les satisfaci”
 “L’economia necessitava un hedonista egoista i consumidor insaciable, que mai està satisfet i que no té disciplina en el seu afany de tenir més. La societat, en canvi, necessitaria un conciutadà decent i modest, disposar a ajudar i satisfet”

”La nostra política i la nostra economia s’orienten cap a una meta molt sospitosa: la pujada del PIB. La promesa de felicitat de la societat se basa en què el nostre benestar material ha de créixer de forma continuada. I tanmateix sabem que un creixement econòmic major i un plus de béns de consum no augmenta a llarg termini la nostra satisfacció amb la vida” Richard D. Precht “El arte de no ser egoísta”






Daniel Gilbert en el llibre “Las mejores decisiones” explica que si examinéssim amb quines variables correlaciona la felicitat en tota la població humana ens trobaríem amb algunes coses importants. La primera és que la riquesa és un mal indicador de la felicitat. Una vegada que s’han cobert les necessitats bàsiques, més riquesa no suposa més felicitat.

En segon lloc, es destaca un altre element que sí és un correlat de la felicitat: les relacions socials. Les persones felices tenen xarxes socials extenses i bones relacions amb els integrants d’aquestes xarxes. Com explica Richard Precht en “El arte de no ser egoísta”, el benestar que busquen les persones, la felicitat que desitgen està en tenir més temps lliure, una professió que ens ompli i passar més estona amb els amics i la família. “Com sabem tots: no necessitem més coses, sinó més temps”.

Tanmateix, seguim perseguint metes materials. Per què?, es demana Gilbert. La resposta és que vivim en una societat que no té les mateixes necessitats que les que tenim nosaltres: les persones volen ser felices, les societats occidentals volen que les persones consumeixin. La majoria de nosaltres no ens sentim responsables en el plànol personal d’alimentar el motor econòmic del nostre país; del que ens sentim personalment responsables és d’augmentar el nostre benestar. Aquestes metes diferents plantegen un dilema que la societat soluciona “arterament inculcant-nos que el consum ens portarà la felicitat, diu Gilbert

La societat ens convenç de que el que és bo per a l’economia també és bo per a la nostra felicitat. La pressió del màrqueting ens recorda que el nostre benestar ens espera després de tenir aquella altra cosa, d’haver aconseguit aquell altre producte. I, encara que podem experimentar que la felicitat que prové del que adquirim és tènue i fugaç, seguim en la roda, esperant que aquell cotxe, aquella roba o aquella nova parella ens facin feliços...

El que necessitaríem, de fet, com diu Precht en una de les cites inicials, és convertir-nos en ciutadans disposats a fer sentir bé els altres, a ajudar.

Bona reflexió!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d