“Vivim dins una gran mentida. Però quan ens n’adonem
ja estem a prop del final de la nostra vida i ens hem convertit en consumidors
irrellevants que seran substituïts en la cadena consumista per una nova
generació” Daniel
Gilbert
“Vivim en una societat que desperta necessitats en
lloc de viure en una que les satisfaci”
“L’economia necessitava un hedonista egoista i
consumidor insaciable, que mai està satisfet i que no té disciplina en el seu
afany de tenir més. La societat, en canvi, necessitaria un conciutadà decent i
modest, disposar a ajudar i satisfet”
”La nostra política i la nostra economia s’orienten
cap a una meta molt sospitosa: la pujada del PIB. La promesa de felicitat de la
societat se basa en què el nostre benestar material ha de créixer de forma
continuada. I tanmateix sabem que un creixement econòmic major i un plus de
béns de consum no augmenta a llarg termini la nostra satisfacció amb la vida” Richard D. Precht “El arte de no ser
egoísta”
Daniel Gilbert
en el llibre “Las mejores decisiones” explica que si examinéssim amb quines variables correlaciona la felicitat en tota la població humana ens trobaríem amb algunes coses
importants. La primera és que la riquesa és un mal indicador de la felicitat.
Una vegada que s’han cobert les necessitats bàsiques, més riquesa no suposa més
felicitat.
En segon lloc,
es destaca un altre element que sí és un correlat de la felicitat: les
relacions socials. Les persones felices tenen xarxes socials extenses i bones
relacions amb els integrants d’aquestes xarxes. Com explica Richard Precht en
“El arte de no ser egoísta”, el benestar que busquen les persones, la felicitat
que desitgen està en tenir més temps lliure, una professió que ens ompli i
passar més estona amb els amics i la família. “Com sabem tots: no necessitem
més coses, sinó més temps”.
Tanmateix,
seguim perseguint metes materials. Per què?, es demana Gilbert. La resposta és
que vivim en una societat que no té les mateixes necessitats que les que tenim
nosaltres: les persones volen ser felices, les societats occidentals volen que
les persones consumeixin. La majoria de nosaltres no ens sentim responsables en
el plànol personal d’alimentar el motor econòmic del nostre país; del que ens
sentim personalment responsables és d’augmentar el nostre benestar. Aquestes
metes diferents plantegen un dilema que la societat soluciona “arterament
inculcant-nos que el consum ens portarà la felicitat”, diu Gilbert.
La societat ens
convenç de que el que és bo per a l’economia també és bo per a la nostra
felicitat. La pressió del màrqueting ens recorda que el nostre benestar ens
espera després de tenir aquella altra cosa, d’haver aconseguit aquell altre
producte. I, encara que podem experimentar que la felicitat que prové del que
adquirim és tènue i fugaç, seguim en la roda, esperant que aquell cotxe,
aquella roba o aquella nova parella ens facin feliços...
El que
necessitaríem, de fet, com diu Precht en una de les cites inicials, és
convertir-nos en ciutadans disposats a fer sentir bé els altres, a ajudar.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada