“Jo era una nena discutidora de dos anys que
lluitava per cridar mínimament l’atenció de la bellesa rossa que era la meva
reina mare. La meva germana no podia existir. Era insuportable. Així que la
vaig fer desaparèixer. No estic orgullosa d’això. Es va anar convertint en una
cosa indistingible, una taca, un grumoll d’existència: alguna cosa que a
vegades apareixia en el meu horitzó visual i que simplement feia desaparèixer.
De totes les coses que he fet en la meva vida, és de la que més m’avergonyeixo.
(...) Els nostres pares, Chris i Arthur, van xuclar l’aire i la vida de cada
habitació i de cada festa. Ara [després del seu naixement] ja seríem dues
lluitant pel que ja no existia” Eve
Ensler “De
pronto, mi cuerpo”
En l’entrada
anterior veiem que, de manera inconscient, el
nostre cervell, cada vegada que es troba amb algú amb el que es pot tenir una
relació potencial, analitza tres elements: la confiança, el poder i el que
suposa la interacció pel sentit del “jo”.
La confiança, el
filtre que decideix si algú nou és de fiar o no, és amic o enemic, s’activa
cada vegada que coneixem algú nou. El
poder, és el segon dels filtres i es posa en marxa sempre que hi ha un
desequilibri en la capacitat d’influència, sobretot quan l’altra persona té
relativament més poder que nosaltres.
Relacionar-se amb algú amb més poder fa que siguem
més curosos en els nostres judicis: les persones
en una posició de força menor necessiten predir que pensen i que faran aquells
qui tenen poder, ja que és probable que les necessitin per a poder fer el que
volen fer.
Els psicòlegs,
explica Heidi Grant Halvorson,
defineixen el poder com una asimetria en el control pels recursos
desitjats. En la majoria dels casos de la vida, els que tenen poder prenen
decisions i els que no en tenen han de viure amb els resultats. Tanmateix, el poder gairebé mai és absolut i les seves
fonts depenen del context i de les circumstàncies. Així, per exemple, una
al·lota gran comentava la seva perplexitat quan va descobrir que, des del moment
que tenia casa pròpia, la seva mare, una dona dominant i intrusiva, havia perdut
part de la seva influència sobre ella: de fet, ara ella podia decidir quin
temps duraven les visites i podia curtcircuitar determinades converses aplicant
el simple sistema d’anar-se’n quan la cosa es complicava.
Tenir poder
canvia les persones. Però no sempre cap a malament. De fet, el poder fa, en
moltes ocasions, que la persona que el
té es senti responsable del que passa a l’altra gent. A més, ja que fa que
la persona poderosa sigui més identificable, ocasiona que les persones tendeixin a portar-se millor. Per altra banda, tenir poder origina una millora en el
funcionament de la part executiva del cervell: les persones focalitzen
millor l’atenció, planegen millor la conducta i executen millor aquelles accions
dirigides a les metes fixades.
Finalment, el poder ens fa més
persistents, amb més capacitat de perseguir durant més temps els nostres objectius.
Altres elements
que posa en marxa el fet de tenir més poder són ambivalents. Així, els
poderosos tenen tendència a centrar més la seva atenció en els guanys que en
les pèrdues potencials, cosa que pot portar a arriscar-se amb massa alegria.
Com a element
negatiu s’ha de destacar que el poder
fa, en moltes ocasions, que les persones siguin més autocentrades i poc
empàtiques. De fet, aquest és un dels elements que pot generar més
problemes quan no hi ha present un mecanisme de compensació. Les societats amb
més desigualtat econòmica, per exemple, veuen com, amb el temps, aquestes
diferències augmenten, sense que les persones que estan al cap damunt de la
piràmide es sentin cridats a pal·liar part del patiment dels que tenen menys. Com
assenyala Grant Halvorson, amb els poderosos el problema no és que es
considerin millor que els altres, sinó que, simplement, no tenen en compte als
altres.
Per tant, a l’hora
de relacionar-nos amb persones que es trobem en situació de tenir més poder que
nosaltres, hem de recordar que, el més probable, és que no tinguin cap opinió
de nosaltres, i, en cas de tenir-la, és molt esquemàtica i es basarà en els
processos que veiem en l’entrada sobre la confiança. A més, en cas de que no es sentin segurs en la
seva posició o tinguin la sensació que el seu poder és inestable o poc legítim,
el procés d’aplicar estereotips negatius als subordinats encara serà més
present.
L’antídot als efectes del poder està relacionat amb
el fet que els poderosos ens vegin com a persones necessàries o gratificants.
En aquest cas, la persona amb poder serà capaç de fer una valoració molt
realista de les nostres qualitats i capacitats. Però, per això, hem de ser
capaços de llegir bé els objectius i els reptes de la persona poderosa en
qüestió. I, en cas de voler augmentar la nostra visibilitat, hem d’ajustar la
nostra agenda a les necessitats de la del nostre cap, diu Grant Halvorson.
En el cas de les
relacions familiars, l’assumpte del poder encara és més complicat (vegeu les entrades http://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/08/la-comunicacio-en-la-familia.html i http://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/08/la-comunicacio-en-la-familia-i-ii.html). En moltes
ocasions, les persones que assumim el control de l’agenda familiar, ens centrem
molt en els objectius que veiem com a importants, sense recordar que, encara
que aquests ho siguin, encara ho són més
el respecte i la dignitat de les persones. El poder fa que es diguin coses “pel seu bé” quan, des de fora, podem
veure clarament que obviar que les persones som diferents, i que els fills són
persones, pot dur-nos a fer patir a les persones que més estimem.
Encara que Grant Halvorson no incideix en aquest
punt, la teoria sembla mostrar clarament que hem de ser molt conscients del nostre poder en les nostres relacions
personals i l’hem de veure com una responsabilitat, la responsabilitat d’intentar
tractar amb justícia i dignitat a les altres persones.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada