Passa al contingut principal

Les 5 actituds que fan possible l’èxit i la felicitat



En un article del 2012, vegeu http://www.theemotionmachine.com/5-attitudes-wired-in-happy-and-successful-brains , Steven Handel fa un repàs de les actituds que mostren les persones que arriben a tenir èxit i declaren tenir una vida plena i feliç. Entre elles en destaca 5:

1.- Veure els errors com a part del procés d’aprenentatge.
Tota la bibliografia sobre aprenentatge destaca la importància d’aquest punt. De fet, les persones que veuen els errors com a part de l’experiència de l’aprenentatge és més probable que siguin felices i que tinguin èxit en el seu camp. En part, això es degut al fet que reaccionen millor, es mostren més resilients i tenen més coratge a l’hora d’encarar nous reptes.

A més, el fet de no només no tenir por dels errors, sinó considerar-los com una font de coneixement, fa que afrontin situacions difícils, gràcies al fet que no hi veuen una amenaça a la seva autoestima. Els errors, així, es converteixen en una font de creixement i una manera d’aprendre com millorar.

Handel ens regala tres cites sobre el tema:

 Jo no m’he equivocat centenars de vegades, sinó que he descobert centenars de solucions que no funcionenThomas Edison, inventor
He fallat més de 9.000 tirs durant la meva carrera. He perdut gairebé 300 partits. 26 vegades m’he trobat amb el tir decisiu en un partit i l’he fallat. He fallat una vegada i una altra durant la meva vida. I aquesta és la raó per la que he triomfatMichael Jordan, jugador de bàsquet
Els errors són el fonament de l’èxit i el camí pel que s’aconsegueix. L’èxit es troba en el camí de les errades; però qui sap en quin punt el trobarem?Lao-Tsè, filòsof xinès fundador del taoisme

Afegiu aquesta cita provinent del blog de Shane Parris (vegeu http://www.farnamstreetblog.com/2014/02/kathryn-schulz-being-wrong/ ):

“...estem equivocats sobre el que significa estar equivocats. Lluny de ser un signe d’inferioritat intel·lectual, la capacitat d’errar és crucial per a la cognició humana. Lluny de ser una debilitat moral, és indestriable d’algunes de les qualitats més humanes i honorables: empatia, optimisme, imaginació, convicció i coratge. I lluny de ser una marca d’indiferència o intolerància, cometre errors és una part vital de com aprenem i de com canviem. Gràcies als errors, podem revisar la comprensió de nosaltres mateixos i canviar les nostres idees sobre el món.”  Kathryn Shulz, escriptora i periodista

2.- Centrar-se en les solucions, no solament en els problemes.
És fàcil trobar problemes i ser crític amb el que ens toca viure; a més, ho podem fer sense plantejar una possible solució o alternativa a la nostra situació. Moltes persones es queixen contínuament, es centren en els problemes, sense intentar jugar un paper més actiu per a realment millorar les coses. Els problemes poden ser, finalment, una excusa per tal de justificar les queixes i el fet de sentir-se desgraciats.

S’han de reconèixer els problemes, però donar-hi voltes, ruminar-hi contínuament no ens ajudarà a resoldre’ls. Fins i tot, pot arribar a ser realment la font de la nostra tristesa i desesperació. La manera de sortir-se’n de tot això és centrar-nos en les solucions, diu Handel.

Segurament, des del punt de vista psicològic, hauríem de parlar de recórrer a reestructurar cognitivament la situació i a aprendre tècniques de resolució de problemes (vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/04/les-estrategies-de-regulacio-emocional.html). En primer lloc, a més, hauríem d’haver deixat de ruminar (vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/04/superar-el-pensament-excessiu.html). Així, les persones amb èxit només consideraran un problema i hi pensaran quan tenen alguna possibilitat d’incidir-hi, és a dir, quan són solubles. Amb els insolubles, els que no depenen per res del que ells facin, segurament adoptaran una actitud d’acceptació, per tal de poder centrar les seves energies en el que sí poden controlar.

Una cita:

Mirant cap enrere, constato que tal vegada les contribucions més importants que l’educació pot fer són alimentar la curiositat i l’instint de cercar solucions  Paul Berg, Premi Nobel de Química

3.- Sigues agraït pel que tens.
Aquesta és una actitud que trobem entre les persones amb èxit i felices: es mostren agraïdes per les seves relacions, la seva família, la seva feina, el que tenen, els seus talents, el que han aconseguit, etc (vegeu la carta d'Oliver Sacks http://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/02/la-vida-doliver-sacks.html).

La gratitud és una de les grans fonts de felicitat i de benestar i un signe de maduresa personal i emocional (vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/01/es-lempatia-la-porta-cap-lagraiment.html). Practicar-la pot ser difícil al principi, però amb persistència podem veure com canvia la nostra manera de veure les coses (vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/11/practicar-la-gratitud.html ).

Un home savi no és aquell que es queixa per les coses que no té, sinó que s’alegra per aquelles que té Epictet, filòsof estoic grec
A vegades la nostra llum s’apaga i és revifada per l’espurna d’una altra persona. Cada un de nosaltres ha d’estar agraït per això a aquells que han encès la nostra flama interiorAlbert Schweitzer, Premi Nobel de la Pau

4.- Mira les coses en perspectiva
No siguis impulsiu. Les persones amb èxit mantenen la calma i intenten recordar que les pròpies emocions a vegades no deixen veure les coses tal i com són. Tenen fortalesa emocional, és a dir, són capaces de mantenir la perspectiva i acceptar les coses tal i com venen, pensant que sempre hi ha alts i baixos. Poden seguir centrats en el que queda de bo, per molt malament que vagin les coses.

Mirar les coses en perspectiva és una altra manera de dir ésser capaç de posa distància dels problemes. A vegades, necessitem mirar les coses amb uns altres ulls. La manera d’entrenar aquesta opció suposa aprendre a contar les coses en tercera persona, en lloc de mantenir el relat en primera persona i que, cada vegada que hi pensem, revifar les emocions negatives que no ens deixen pensar amb claredat (vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/03/la-saviesa-de-saber-agafar-distancia.html i també servirà http://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/03/les-pedres-grosses-de-la-nostra-vida.html).

Sempre tinc una visió àmplia de les coses. Estic interessada en la vida real –la meva família, els meus amics. He intentat no definir-me mai per l’èxit que pugui tenir, sigui quin sigui. La meva felicitat queda lluny de rols i premisAmy Adams, actriu

5.- Aprèn d’altres cervells.
Agafa mostra de la manera de veure el món i dels hàbits de la gent feliç. Intenta aprendre com implementar aquests elements en la teva vida. Explora. Llegeix. Investiga. Com més obert estàs a aprendre, més possibilitats tens de millorar.

Apunta noms com els de Sonja Lyubomirsky, Jonhatan Haidt, Mark Williams, Martin Seligman, Richard Davidson, Jon Kabat-Zinn, etc. Són exploradors de primera línia. Intenten fer-nos arribar els hàbits de la gent feliç.

Bona pràctica!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d