En un article
del 2012, vegeu http://www.theemotionmachine.com/5-attitudes-wired-in-happy-and-successful-brains
, Steven Handel fa un repàs de les actituds que mostren les persones que
arriben a tenir èxit i declaren tenir una vida plena i feliç. Entre elles en
destaca 5:
1.- Veure els
errors com a part del procés d’aprenentatge.
Tota la
bibliografia sobre aprenentatge destaca la importància d’aquest punt. De fet,
les persones que veuen els errors com a part de l’experiència de l’aprenentatge
és més probable que siguin felices i que tinguin èxit en el seu camp. En part,
això es degut al fet que reaccionen millor, es mostren més resilients i tenen
més coratge a l’hora d’encarar nous reptes.
A més, el fet de
no només no tenir por dels errors, sinó considerar-los com una font de
coneixement, fa que afrontin situacions difícils, gràcies al fet que no hi
veuen una amenaça a la seva autoestima. Els errors, així, es converteixen en
una font de creixement i una manera d’aprendre com millorar.
Handel ens
regala tres cites sobre el tema:
“Jo no m’he equivocat centenars de vegades,
sinó que he descobert centenars de solucions que no funcionen” Thomas Edison,
inventor
“He fallat més
de 9.000 tirs durant la meva carrera. He perdut gairebé 300 partits. 26 vegades
m’he trobat amb el tir decisiu en un partit i l’he fallat. He fallat una vegada
i una altra durant la meva vida. I aquesta és la raó per la que he triomfat”
Michael Jordan, jugador de bàsquet
“Els errors són
el fonament de l’èxit i el camí pel que s’aconsegueix. L’èxit es troba en el
camí de les errades; però qui sap en quin punt el trobarem?” Lao-Tsè, filòsof
xinès fundador del taoisme
Afegiu aquesta cita provinent del blog de Shane Parris (vegeu http://www.farnamstreetblog.com/2014/02/kathryn-schulz-being-wrong/ ):
“...estem equivocats
sobre el que significa estar equivocats. Lluny de ser un signe d’inferioritat
intel·lectual, la capacitat d’errar és crucial per a la cognició humana. Lluny
de ser una debilitat moral, és indestriable d’algunes de les qualitats més
humanes i honorables: empatia, optimisme, imaginació, convicció i coratge. I
lluny de ser una marca d’indiferència o intolerància, cometre errors és una
part vital de com aprenem i de com canviem. Gràcies als errors, podem revisar
la comprensió de nosaltres mateixos i canviar les nostres idees sobre el
món.” Kathryn Shulz, escriptora i
periodista
2.- Centrar-se
en les solucions, no solament en els problemes.
És fàcil trobar
problemes i ser crític amb el que ens toca viure; a més, ho podem fer sense
plantejar una possible solució o alternativa a la nostra situació. Moltes
persones es queixen contínuament, es centren en els problemes, sense intentar
jugar un paper més actiu per a realment millorar les coses. Els problemes poden
ser, finalment, una excusa per tal de justificar les queixes i el fet de
sentir-se desgraciats.
S’han de
reconèixer els problemes, però donar-hi voltes, ruminar-hi contínuament no ens
ajudarà a resoldre’ls. Fins i tot, pot arribar a ser realment la font de la
nostra tristesa i desesperació. La manera de sortir-se’n de tot això és
centrar-nos en les solucions, diu Handel.
Segurament, des
del punt de vista psicològic, hauríem de parlar de recórrer a reestructurar
cognitivament la situació i a aprendre tècniques de resolució de problemes
(vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/04/les-estrategies-de-regulacio-emocional.html). En primer lloc, a més, hauríem d’haver deixat de ruminar
(vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/04/superar-el-pensament-excessiu.html). Així, les persones amb èxit només consideraran un
problema i hi pensaran quan tenen alguna possibilitat d’incidir-hi, és a dir,
quan són solubles. Amb els insolubles, els que no depenen per res del que ells
facin, segurament adoptaran una actitud d’acceptació, per tal de poder centrar
les seves energies en el que sí poden controlar.
Una cita:
“Mirant cap
enrere, constato que tal vegada les contribucions més importants que l’educació
pot fer són alimentar la curiositat i l’instint de cercar solucions” Paul Berg, Premi Nobel de Química
3.- Sigues
agraït pel que tens.
Aquesta és una
actitud que trobem entre les persones amb èxit i felices: es mostren agraïdes
per les seves relacions, la seva família, la seva feina, el que tenen, els seus
talents, el que han aconseguit, etc (vegeu la carta d'Oliver Sacks http://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/02/la-vida-doliver-sacks.html).
La gratitud és
una de les grans fonts de felicitat i de benestar i un signe de maduresa
personal i emocional (vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/01/es-lempatia-la-porta-cap-lagraiment.html). Practicar-la pot ser difícil al
principi, però amb persistència podem veure com canvia la nostra manera de
veure les coses (vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/11/practicar-la-gratitud.html ).
“Un home savi no
és aquell que es queixa per les coses que no té, sinó que s’alegra per aquelles
que té” Epictet, filòsof estoic grec
“A vegades la
nostra llum s’apaga i és revifada per l’espurna d’una altra persona. Cada un de
nosaltres ha d’estar agraït per això a aquells que han encès la nostra flama
interior” Albert Schweitzer, Premi Nobel de la Pau
4.- Mira les
coses en perspectiva
No siguis
impulsiu. Les persones amb èxit mantenen la calma i intenten recordar que les
pròpies emocions a vegades no deixen veure les coses tal i com són. Tenen
fortalesa emocional, és a dir, són capaces de mantenir la perspectiva i
acceptar les coses tal i com venen, pensant que sempre hi ha alts i baixos.
Poden seguir centrats en el que queda de bo, per molt malament que vagin les
coses.
Mirar les coses
en perspectiva és una altra manera de dir ésser capaç de posa distància dels
problemes. A vegades, necessitem mirar les coses amb uns altres ulls. La manera
d’entrenar aquesta opció suposa aprendre a contar les coses en tercera persona,
en lloc de mantenir el relat en primera persona i que, cada vegada que hi
pensem, revifar les emocions negatives que no ens deixen pensar amb claredat
(vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/03/la-saviesa-de-saber-agafar-distancia.html i també servirà http://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/03/les-pedres-grosses-de-la-nostra-vida.html).
“Sempre tinc una
visió àmplia de les coses. Estic interessada en la vida real –la meva família,
els meus amics. He intentat no definir-me mai per l’èxit que pugui tenir, sigui
quin sigui. La meva felicitat queda lluny de rols i premis” Amy Adams, actriu
5.- Aprèn
d’altres cervells.
Agafa mostra de
la manera de veure el món i dels hàbits de la gent feliç. Intenta aprendre com
implementar aquests elements en la teva vida. Explora. Llegeix. Investiga. Com
més obert estàs a aprendre, més possibilitats tens de millorar.
Apunta noms com
els de Sonja Lyubomirsky, Jonhatan Haidt, Mark Williams, Martin Seligman,
Richard Davidson, Jon Kabat-Zinn, etc. Són exploradors de primera línia.
Intenten fer-nos arribar els hàbits de la gent feliç.
Bona pràctica!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada